Eksperthjælp: Kan jeg få barselsdagpenge under en barsel, hvis jeg er ledig, ikke medlem af en a-kasse, og ikke modtager kontanthjælp?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26.902 visninger
20 svar
24 synes godt om
23. oktober 2017

Helene Treschow

Hej.
Jeg går med tanker om at få et barn mere, jeg har i forvejen 2 og ved dem var jeg i arbejde og a-kasse, men mit spørgsmål lyder nu kan jeg få barselsdagpenge, når jeg det sidste år har gået uden job eller a-kasse, hvor min mand har været forsørger.?
Det er jo ikke fordi at vi ikke nok skulle klare det anyway, men kunne da forsøde hverdagslivet en smule og når nu at dem der får på kontanthjælp kan holde barsel med kontanthjælp, er der så noget for dem som ikke får nogle ydelser nogle steder fra?
Mvh en hjemmepasser mor.

Helenes svar

Kære hjemmepasser mor

Dit spørgsmål falder udenfor mit kompetenceområde, da det er indenfor ansættelsesrettens område. Jeg vil dog gerne forsøge at hjælpe dig på vej, og har undersøgt tingene for dig. Det ser ud til, at lovgivningen heldigvis giver dig mulighed for, at du kan give jer alle en forsødet tilværelse under en eventuelt tredje barsel: Når man er ledig, og ikke modtager dagpenge, kontanthjælp eller starthjælp, har man umiddelbart ret til barselsdagpenge. Du skal have haft tilknytning til arbejdsmarkedet, og skal opfylde visse betingelser for beskæftigelse.

Da mit svar er med forbehold (fordi det ikke er mit speciale), vil jeg råde dig til at kontakte din kommune eller udbetaling Danmark for at få dette bekræftet, og for at få yderligere information omkring barselsdagpenge i din eventuelle tredje barselsorlov. Dit spørgsmål er jo helt legalt.

Rigtig meget held og lykke med det hele.

De bedste hilsner

Helene

Helene har stor erfaring med at rådgive og føre sager om forældremyndighed, børns bopæl og samvær. Helene rådgiver derudover i forbindelse med (overvejelser om) separation og skilsmisse, ægtefællebidrag og bodeling, samt om børnebidrag. Endvidere rådgiver Helene ugifte samlevende og (kommende) ægtepar, blandt andet om samejeoverenskomster, ægtepagter, og testamenter, herunder også børnetestamenter

Se Helenes hjemmeside: NexusAdvokater.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. oktober 2017

Møghe

Jeg er ikke enig i ovenstående svar.

Ud fra dine oplysninger tænker jeg ikke, at du er berettiget til at modtage barslesdagpenge. Jeg forstår det sådan, at du ikke er medlem af en a-kasse og ikke har haft tilknytning til arbejdsmarkedet det seneste år. Du vil derfor næppe opfylde beskæftigelseskravet for barselsdagpenge. 

Du kan søge kontanthjælp under barsel, men vil formentlig modtage et afslag ud fra, at du og din ægtefælle (forudsat I er gift) har indrettet jer på kun at leve af hans indtægt. Det er ikke en social begivenhed at få et barn. Hvis I er gift, ville ægtefælles indtægt desuden skulle indgå i beregningen af evt hjælp. 

Hvis du og din mand ikke er gift, er I dog ikke underlagt gensidig forsørgelsespligt, og han kan derfor tilkendegive, at han ikke længere vil forsørge dig. Du vil i så fald - forudsat at du ikke har formue på mere end 10.000 kr., få kontanthjælp/uddannelseshjælp/integrationsydelse.

Anmeld Citér

27. oktober 2017

Rosa-Sofia

Jeg må også indrømme, at jeg blev meget forundret over, at man skulle kunne modtage barselsdagpenge, hvis man hverken er medlem af en a-kasse eller har været i job fornylig. Så vil det give mere mening, at det er kontanthjælp, man har ret til under barsel. 

Anmeld Citér

27. oktober 2017

lineog4

Profilbillede for lineog4

En hurtig Google søgning siger:

"Ifølge barselsloven har alle nybagte familier som minimum krav på 52 ugers orlov med dagpenge, hvis du opfylder det, der hedder beskæftigelseskravet – det vil sige, at du er i arbejde eller er ledig og får dagpenge fra en A-kasse." 

Her står rimelig tydelig at spørger ikke har ret til barselsdagpenge - gælder det samme for studerende og kontanthjælpsmodtagere. 

Er spørger ikke gift, kan hun jo søge kontanthjælp og få det under barslen. Er hungrigt kan manden få hendes personlige fradrag.

Anmeld Citér

27. oktober 2017

Sprit25

Profilbillede for Sprit25

Naturligvis har en der ikke betaler til en a-kasse ikke ret til barselsdagpenge. 

Selvstændige får heller ikke dagpenge, hvis de lukker deres firma og ikke har haft en løn 

»Der kan ikke være nogen tydeligere åbenbaring af et samfunds sjæl end den måde, hvorpå det behandler dets børn«. 

Anmeld Citér

27. oktober 2017

Aspek

Du opfylder ikke betingelserne for barselsdagpenge. Det er Udbetaling Danmark der er myndighed på det område, ikke kommunen.

Du vil få afslag på kontanthjælp/uddannelseshjælp da det som nævnt ikke er en social begivenhed at få et barn. En social begivenhed er at du udsættes for ændringer i dine forhold såsom skilsmisse, mistet arbejde, sygdom etc.

I har indrettet jeres liv efter at du forsørges af din mand/samlever, så derfor er det også helt rimeligt at det ikke bliver det offentliges opgave at forsørge dig under endnu en graviditet. 

Anmeld Citér

27. oktober 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123
Sprit25 skriver:

Naturligvis har en der ikke betaler til en a-kasse ikke ret til barselsdagpenge. 

Selvstændige får heller ikke dagpenge, hvis de lukker deres firma og ikke har haft en løn 

A kasse og barselsdagpenge har qbsolut intet med hinanden og gøre. Du kan sagtens få barselsdagpenge uden at være med i en a kasse (har selv fået det 2 gange). Det afgørende er om du er til rådighed for arbejdsmarkedet enten i job eller jobsøgende (der kan akasse spille ind). 

Bare en opfordring til at have styr på fakta inden man skriver et så klart svar. 

Anmeld Citér

28. oktober 2017

Mor_til_3_unger

Profilbillede for Mor_til_3_unger

Hvis hun ikke er gift og ikke har formue,har hun faktisk krav på uddannelseshjælp/kontanthjælp.

At få et barn er en ændrig i dit liv.

Anmeld Citér

28. oktober 2017

Aspek

Mor_til_3_unger skriver:

Hvis hun ikke er gift og ikke har formue,har hun faktisk krav på uddannelseshjælp/kontanthjælp.

At få et barn er en ændrig i dit liv.

Rent lovgivningsmæssigt anses det ikke for en ændring ift vurdering af berettigelse til kontanthjælp. Der findes flere principafgørelser fra Ankestyrelsen hvor det fremgår, at en fødsel ikke anses som en social begivenhed. 

Anmeld Citér

28. oktober 2017

Sprit25

Profilbillede for Sprit25
Mariehøne123 skriver:

A kasse og barselsdagpenge har qbsolut intet med hinanden og gøre. Du kan sagtens få barselsdagpenge uden at være med i en a kasse (har selv fået det 2 gange). Det afgørende er om du er til rådighed for arbejdsmarkedet enten i job eller jobsøgende (der kan akasse spille ind). 

Bare en opfordring til at have styr på fakta inden man skriver et så klart svar. 

Ej jeg har fået andet afvide. Nåh jamen så undskylder jeg 

»Der kan ikke være nogen tydeligere åbenbaring af et samfunds sjæl end den måde, hvorpå det behandler dets børn«. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.