Eksperthjælp: Kan jeg få barselsdagpenge under en barsel, hvis jeg er ledig, ikke medlem af en a-kasse, og ikke modtager kontanthjælp?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. oktober 2017

Mor_til_3_unger

Profilbillede for Mor_til_3_unger
Aspek skriver:

Rent lovgivningsmæssigt anses det ikke for en ændring ift vurdering af berettigelse til kontanthjælp. Der findes flere principafgørelser fra Ankestyrelsen hvor det fremgår, at en fødsel ikke anses som en social begivenhed. 

Teori er en ting - praksis er noget andet.

Fakta er at hun har juridisk krav på hjælp,lige som alle andre,hvis hun ikke har formue på over 10.000 eller er gift,så afhænger det af mandens indkomst,om hun kan få noget.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. oktober 2017

lineog4

Mariehøne123 skriver:

A kasse og barselsdagpenge har qbsolut intet med hinanden og gøre. Du kan sagtens få barselsdagpenge uden at være med i en a kasse (har selv fået det 2 gange). Det afgørende er om du er til rådighed for arbejdsmarkedet enten i job eller jobsøgende (der kan akasse spille ind). 

Bare en opfordring til at have styr på fakta inden man skriver et så klart svar. 

Det er ikke helt korrekt. Du kan få barselsdagpenge hvis du opfylder beskæftigelseskrab, derfor har du fået barselsdagpenge fordi du var i arbejde og så sættes barselsdaagpenge efter hor mange timer du er ansat i. Eller du kan få barselsdagpenge hvis du er ledig og får dagpenge dvs. Er medlem er en a-kasse.

Spørger her er hverken i arbejde eller medlem af en a-kasse og kan derfor ikke få barselsdagpenge. Om hun kan få kontanthjælp ved jeg ikke.

Anmeld Citér

28. oktober 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123
Sprit25 skriver:

Ej jeg har fået andet afvide. Nåh jamen så undskylder jeg 

Du er ikke den første der tror det, det er vist en almindelig misforståelse

Anmeld Citér

28. oktober 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123
lineog4 skriver:

Det er ikke helt korrekt. Du kan få barselsdagpenge hvis du opfylder beskæftigelseskrab, derfor har du fået barselsdagpenge fordi du var i arbejde og så sættes barselsdaagpenge efter hor mange timer du er ansat i. Eller du kan få barselsdagpenge hvis du er ledig og får dagpenge dvs. Er medlem er en a-kasse.

Spørger her er hverken i arbejde eller medlem af en a-kasse og kan derfor ikke få barselsdagpenge. Om hun kan få kontanthjælp ved jeg ikke.

Det er vel egentlig også det jeg skriver, du skal være til rådighed for arbejdsmarkedet og er du ledig bevises det via dagpenge. Men det er ikke a kasse der finansiere det. Så det er ikke fordi man betaler til en a kasse som mange fejlagtigt tror. Barselsdagpenge finansieres af staten.

Anmeld Citér

28. oktober 2017

Rosa-Sofia

Mariehøne123 skriver:

Det er vel egentlig også det jeg skriver, du skal være til rådighed for arbejdsmarkedet og er du ledig bevises det via dagpenge. Men det er ikke a kasse der finansiere det. Så det er ikke fordi man betaler til en a kasse som mange fejlagtigt tror. Barselsdagpenge finansieres af staten.

Så det vil sige, at hvis man kan dokumentere (for eksempel via joblog eller noget andet) , at man har været aktivt jobsøgende op til sin barsel, så kan man godt modtage barselsdagpenge? Selv om man hverken er med i en a-kasse eller har været i job? 

Anmeld Citér

28. oktober 2017

Carina:-)

Nupa-Sofia skriver:

Så det vil sige, at hvis man kan dokumentere (for eksempel via joblog eller noget andet) , at man har været aktivt jobsøgende op til sin barsel, så kan man godt modtage barselsdagpenge? Selv om man hverken er med i en a-kasse eller har været i job? 

Nej 

Barsels dp er kun hvis du er berettiget til dagpenge.

Kh kan man gå hvis man ikke er berettiget til dagpenge men kun hvis man har en tilknytning til systemet.

Er på kh i forvejen.  Ledig uden dagpengeret osv men ikke fordi man har været selvvalgt ledig.

Har en veninde der altid har været hjemmegående og hun betaler også selv sin barsel. 

Hvad der jo egentlig giver god mening da man jo ikke mister en indtægt ved at blive gravid og heller ikke har tænkt sig at være aktiv på arbejdsmarkedet bagefter.

Anmeld Citér

28. oktober 2017

lineog4

Mariehøne123 skriver:

På undtagelse af er du ledig og arbejdssøgende men på kontanthjælp er du altså ikke berettiget til barselsdagpenge men derimod stadig til kontanthjælp. Så det handler ikke alene om at være til rådighed på arbejdsmarkedet. Og derfor kan spørger heller ikke få barselsdagpenge (og formodentlig heller ikke kontanthjælp men det skal jeg ikke kloge mig på). 

Anmeld Citér

28. oktober 2017

Flomama

Fra en hjemmegående til en anden. 

Nej du kan ikke få nogle offentlige ydelser  

Anmeld Citér

29. oktober 2017

brevkassen-39521

Tak for alle jeres svar. Jeg hjemmepasser mit ene barn, desværre kan jeg i den kommune jeg bor i ikke få tilskud til det. Og jeg er ikke gift men samlevende med børnenes far, vi har også en mindre formue som i bil, kolonihave og andelslejlighed, som vi igennem tiden har købt mens vi begge var i arbejde. Nu har vi bare fået en anden livstil hvor jeg skal gå hjemme med børnene, så vi ikke længere skal leve i et stresset hverdagsliv, hvor alt skal gå op i en højere enhed, ved ferier, aflevering og afhentning. 

Så det er selvfølgelig meget stramt at leve af en indkomst nu, men det er et valg vi har taget og fortsat vil forfølge. Også selvom jeg ikke vil kunne søge barselsdagpenge til vores næste barn. 

Tusind tak for alle jeres svar��

Anmeld Citér

29. oktober 2017

Rosa-Sofia

brevkassen-39521 skriver:

Tak for alle jeres svar. Jeg hjemmepasser mit ene barn, desværre kan jeg i den kommune jeg bor i ikke få tilskud til det. Og jeg er ikke gift men samlevende med børnenes far, vi har også en mindre formue som i bil, kolonihave og andelslejlighed, som vi igennem tiden har købt mens vi begge var i arbejde. Nu har vi bare fået en anden livstil hvor jeg skal gå hjemme med børnene, så vi ikke længere skal leve i et stresset hverdagsliv, hvor alt skal gå op i en højere enhed, ved ferier, aflevering og afhentning. 

Så det er selvfølgelig meget stramt at leve af en indkomst nu, men det er et valg vi har taget og fortsat vil forfølge. Også selvom jeg ikke vil kunne søge barselsdagpenge til vores næste barn. 

Tusind tak for alle jeres svar��

Tak for at uddybe. Jeg synes bestemt ikke, at der er nogen grund til at forsvare dit valg. Jeg ved ikke om det er derfor, du har skrevet. Det er da helt rimeligt, at man indretter sin familie på den måde, man har lyst til, hvis man har mulighed for at gøre det Jeg har selv kun skrevet i tråden fordi jeg var nysgerrig omkring det juridiske og økonomiske aspekt. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.