Eksperthjælp: Mælkeproduktion efter ammeophør

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

146 visninger
0 svar
0 synes godt om
13. oktober 2017

Karen Bøhrnsen

Lidt baggrundsviden min datter er 7 mdr. Og for over en måned siden stoppede jeg med at amme på det ene bryst da det ikke producerede nok og grundet grødopstart ville jeg nemt kunne mætte hende på blot det ene. Det er gået super godt og for et par uger siden startede vi op med 4 * grød/rigtig mad om dagen. Det resulterede i meget lille efterspørgsel af mælk hos mig. Til sidst ammede jeg slet ikke om dagen og da hun ikke tog flaske fik hun mme i grøden. Så for en uge siden gad hun heller ikke amme om aftenen og til min store overraskelse tog hun flaske istedet og jeg har nu ikke ammet hende i snart en uge. Hun får flaske 1-3 gange dagligt og så ellers hendes mad og grød og hun elsker det. Jeg er glad for amme forløbet har ikke været nemt og at hun så selv trapper så fint ud af det og tager flaske nu er virkelig en sejr. Nu kommer det første spørgsmål: jeg får stadig nedløb flere gange dagligt i det ene bryst og har bumpet ud 5 gange siden hun stoppede med at amme for at undgå spændinger og knuder, hvornår stopper produktionen?
Derudover siger min sp. At hun skal have 750 ml. Mme. Det virker af virkelig meget. Hun får alt imellem 400 og 650. Mere kan jeg ikke få i hende gennem grød og flaske. Er det ok?

Karens svar

Hej med dig

Tillykke med din sejr - godt gået at både du og din datter har fået så glidende og uproblematisk overgang fra amning til fast føde!

Svar på første spørgsmål: Så længe du pumper eller på anden måde tømmer brystet, fortsætter mælkeproduktionen, så jo mindre du malker ud, jo hurtigere stopper mælkeproduktionen. Hvis det er et problem for dig, har du mulighed for at få din læge til at ordinere Dostinex, der vil stoppe mælkeproduktionen. 

En lille sjov historie: Nogle kvinder oplever at kunne presse lidt mælk ud af brysterne flere år (læs 15-20 år) efter at de er stoppet med at amme.

Det andet spørgsmål: Du kan jo ikke tvinge din datter til hverken at drikke eller spise. Og nogle børn drikker og spiser mere end andre. Men du kan sørge for altid at have lidt MME inden for rækkevidde, hvis hun pludselig viser interesse for det.

Fortsat held og lykke med jeres nye liv med fast føde.

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder

Hvis du har brug for en mere dybdegående dialog med jordemoderen, har du mulighed for at ringe til jordemoder Karen Bøhrnsen på telefon 27216882. En halv times telefonisk jordemoder konsultation koster kun 245.-

Så tøv ikke, ring og få en fortrolig samtale med jordemoderen.

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+