Anonym skriver:
Åh jeg synes det er hårdt at være vidne til.
Mine børn har haft det meget priviligeret hidtil. Jeg har studeret hele deres barndom, og har derfor kunne lade dem sove til de vågnede (typisk lidt efter 7),have stille og rolig morgen og aflevere dem lidt i 9, og så har jeg gerne hentet dem lidt efter 15. Hos far har deres dage været længere, men dog foruden morgenstress. Far arbejder.
Min datter er nu startet i skole. Hun er 6 og min søn er 4.5. Den nye hverdag tager hårdt på dem. Hver dag står vi alle op kl 6. Min søn kunne egentlig godt sove lidt længere og afleveres senere, men han forstyrres alligevel af vi andre står op. 7.30 skal min datter ud af døren. Børnene skal vækkes om morgenen og er længe om at komme til hægterne. Jeg henter dem fortsat omkring kl 15, imens de et par gange om ugen har meget lange dage til 16.30 grundet fars arbejde.
De kommer i seng så de er klar til at skulle falde i søvn kl 19, og det er så forskelligt hvor længe de er om det.
Men pointen er, at de er dødtrætte om morgenen, de er dødtrætte og flade om eftermiddagen, og kan dårligt holde sig vågne til sengetid.
Jeg synes nærmest ikke det er et værdig børneliv, men skolen skal passes, så hvad gør man lige? Vi spiser 17.30. Hvis de skal endnu tidligere i seng når de jo slet ikke at have noget fritid. Vi begynder putning med historie oh børste tænder allerede 18.30..
Jeg tænker de fleste børn der lige er startet i enten 0. Eller 1. Klasse er møg trætte som du beskriver i denne tid uafhængigt af hvordan deres liv har været op til. Det at starte skole og starte 1. Klasse dræner - det er det længste stræk vi har i skolen uden en fridag eller lignende fra sommerferien til efterårsferien og samtidig bliver det mørkere og mørkere - det du fortæller hører jeg fra rigtig mange forældre inklusiv mig selv med en dreng i 1. Klasse. De er svære at få op om morgenenen, de er gnavne, trætte, udkørte osv om eftermiddagen. Samtidig skal de lære en masse nye ting, deres sociale intelligens er på overarbejde, reglerne regner ned fra himlen og de er utrygge og ved at finde ud hvad det betyder at gå i skole.
Og lillebror ja han skal jo også vænne sig til en ny rytme - er det et fantastisk børneliv hmm mete fantastisk end den gang for knapt så lange år siden hvor børn kun gino skole hveranden dag på landet for de andre dage skulle de arbejde på gården. Dårligere end det skønne liv du kunne give dem frem til august, men du/I har jo også være priviligeret at du har kunne give dem det i 6 år og endda lyder til at du fortsat kan med lillebror.
Mine unger er som dine oppe kl 6 (cirka), de går i skole og kan meget sjældent hentes kl 15, men jeg synes faktisk jeg giver dem et godt liv på trods af lange dage, og selvom de bliver hentet 16 er der stadig en del børn i SFO. Og ja de er i perioder utrolig trætte og min strategi er så st skære ned på alle aktiviteter især i weekenderne, have weekender hvor vi tuller rundt i nattøj til op på eftermiddagen er glade når det regner foe så behøver vi slet ikke ud, hvor ludo er den store aktivitet og rengøring en by i Rusland.
Og ja så giver jeg især den lille en fridag (jeg har selv skema fri en dag om ugen og kan derfor give ham en dag uden jeg skal meldes fri), jeg har også til og med i år to omsorgsdage så jeg kan give ham en pause når jeg kan mærke han wr for træt. Det er sjældent måske tre gange om året men der giver noget til ham at få tre dage i træk hjemme. Ja og så er jeg jo heldige at jeg har tvungen afspadsering i alle børnenes ferier og derfor kan give dem ferie hver gang - der hjælper også. Og de dage hvor de ikkw går til noget ser er planerne også på nul og vi bare hygger