Eksperthjælp: 7/7 ordning med lille barn / ny (og jaloux) kæreste

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.595 visninger
1 svar
9 synes godt om
2. oktober 2017

Skilsmissebarnet

Jeg har en datter på 10 måneder. Min datters far og jeg har aldrig boet sammen og vi kommer desværre ikke særlig godt ud af det længere. Han har set vores datter i mit hjem og han er her nok i gennemsnit 2 gange om ugen. Imens har jeg ordnet noget praktisk i værelset ved siden af. De har altså ikke været helt alene endnu. Nu har min ex fået ny kæreste. Det er min fornemmelse, at hun ikke er glad for, at han besøger vores datter i mit hjem. Min ex har nemlig flere gange insinueret, at det er problematisk og at der måske er lidt jalousi. Forleden fik jeg så en mail fra ham om, at han gerne vil have vores datter hjem til sig (og kæresten, som han nu bor med) i en 7/7 ordning. Hvis ikke jeg vil acceptere det, vil han gå i Statsforvaltningen. Jeg må indrømme, at jeg er røstet. Hvordan kan han overhovedet seriøst mene det?

Jeg ved ikke, hvordan jeg skal forholde mig. Kan han bare gå i Statsforvaltningen og få 7/7 med vores datter på kun 10 måneder? Min datter skal selvfølgelig se sin far, men helt ærligt!

Skilsmissebarnets svar

Hej

Først og fremmest tak for dit spørgsmål. Hvor er det dejligt at høre, at du tænker, at der skal være en god relation mellem din datter og hendes far. Når det er sagt, så skal relationen selvfølgelig ikke udmøntes i en 7-7 ordning på nuværende tidspunkt – det er alt for længe for et 10 måneder gammelt barn at være væk fra sin primære omsorgsperson - som jo er dig. Man skal, når man indgår aftaler om samvær for små børn have for øje, at barnets evne til tilknytning dannes i barnets første leveår (ca. 0-2 års alderen) og denne udvikling bør ikke forstyrres. Der er ikke noget i vejen for, at barnet i denne periode ser andre, men det skal være af kortere varighed. For at sikre den bedste relation til den forælder barnet ikke bor hos er det bedst, at barnets hverdagsrytme ikke forstyrres for meget og at samværet foregår i mindre ”bidder”. Hyppighed fremfor varighed. Hvis din datter og hendes far på nuværende tidspunkt har fået en god følelsesmæssig relation, så kan samværet lige så stille optrappes. Han kunne begynde at tage jeres datter med hjem til sig selv én gang om ugen. På denne måde, vil den spirende konflikt med hans nye kærestes jalousi måske aftage lidt, hvis hun også fornemmer, at samværet stille og rolig er på vej væk fra dit hjem. Det er rigtig fint, hvis du indledningsvis tager med hjem til ham (og så må kæresten æde den kamel), når der skal være samvær. På denne måde kan du vise jeres datter, at det er ok og at du er tryg ved stedet. Denne reaktion vil hun spejle sig i. Jeg tænker, at en overnatning kunne komme på tale, når jeres datter er tryg ved at komme hos sin far og har gjort det igennem et par måneder. Selvom I på dette tidspunkt aftalte fx én overnatning hver anden weekend, bør der stadig være dagsamvær i nogle timer i løbet af ugen, så der ikke går for lang tid imellem de ses.

Når du spørger om, hvorvidt han kan henvende sig til Statsforvaltningen og få en 7/7 ordning, tør jeg godt lægge hovedet på blokken og sige, at det kommer ikke til at ske. I to kan aftale hvilken som helst samværsordning, som I synes er god, men der bliver ikke truffet en afgørelse om 7/7 med så lille et barn. Jeg synes i stedet, at det ville være et konstruktivt svar fra dig til ham, hvis du foreslog, at I sammen rettede henvendelse til Statsforvaltningen med henblik på at få børnesagkyndig rådgivning sammen. På denne måde vil I ikke starte en sag, men blot få lidt uvildig rådgivning med fokus på jeres datter. Og det ville da være at foretrække, hvis I selv kunne indgå nogle fornuftige aftaler i stedet for at lade andre bestemme for jer.

Med hensyn til hans nye kæreste og samlever kunne du jo overveje at tage tyren ved hornene. Meget tyder på, at forholdet er seriøst og hvis kæresten skal have en rolle (hvad enten du vil det eller ej) i forhold til jeres datter, er det måske værd at investere i relationen. Du kan jo åbne ballet og høre, om I kunne mødes (uden børn) til en kop kaffe. Set fra hendes perspektiv har du jo en meget vigtig rolle i hendes kæreste/samlevers liv, idet du jo er mor til hans datter. Hvis hun nu kendte dig lidt bedre og blev klar over, at du og han er et afsluttet kapitel for længst og at jeres relation alene er forælderrelationen, så kan den værste jalousi måske afværges.

Rigtig held og lykke.

Charlotte og Julie tilbyder kompetent juridisk skilsmisserådgivning om primært samvær, forældremyndighed og bopæl. Hjælpen ydes både til den enkelte forælder, men også fælles rådgivning til begge forældre. Fokus er altid på barnet og på at søge mindelige løsninger. Det er langt det bedste for børnene, hvis forældrene kan indgå holdbare juridiske aftaler fremfor at føre dyre og opslidende retssager.

Se hjemmeside: www.skilsmissebarnet.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. oktober 2017

Mor_til_3_unger

Profilbillede for Mor_til_3_unger

Du kan være helt rolig,han vil aldrig få 7/7 med et barn på 10 mdr.

Det er ingen gang sikkert,han vil få samvær alene med barnet inu.

Så lad ham da endelig gå i STF,det får han ikke voldsomt meget ud af.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.