Desperat - bleafvænning ARGH

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. september 2017

Mortilah

Jeg er nok ret upædagoisk. Men hos OS virker det. Men hvis det var min dreng fik han lov at løbe med numsen bar så længe temperaturen overhovedet tillader det. Hos os har der været den der “vupti” og “forskrækket” følelse da lorten dumpede ned i potten eller på gulvet - et par dage ved hver. Min datter løb forskrækket væk fra den, kiggede længe på den.. det gik over. 

Men min datter er/var blefri med 20 mdr. Bonussøn med 2,5 år.. de fattede det lynhurtigt begge da de overvandt forskrækkelsen. Ved bonus måtte jeg belønne med slik og kryds på en seddel når der var gevinst og ved min datter rækte en dans og masser af ros. Iøvrigt: i starten fik de altså lov at tage potten med hen fx i hjørnet bag sofaen, bag gardinet, eller hvor det nu har være rarest at stå med bleen og trykke førhen.. så efterhånden står potte/samt toiletbræt på toilettet og vi har ingen uheld.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2017

Solstråle90

Altså nu har vi aldrig brugt potte da min datter slet ikke kunne klare dem. 

Så det var en skammel og så toilettet. 

Vi øvede mange gange om dagen med bare at sidde der ude og se om der kom noget. En dag fangede hun den og siden ingen problemer. 

Anmeld Citér

4. oktober 2017

Kurt_H

mor:) skriver:

Det kan være han skal have lov til at have ble på når han skal lave stort. Min egen gjorde det til, og flere børn i den børnehave jeg arbejder i har brugt ble når de skulle lave stort, men var ellers blefrie. 

De kom bare og sagde at de skulle lave lort og jeg gav dem en ble på.

Ingen af dem fortsatte med at bruge bleen til stort i længere tid end et halvt år 

Helt ærligt man giver da ikke børn ble på for at de kan lave lort i dén, det er en dårlig vane at give dem....

Sagen at hvis de selv siger til, så kan man ligeså nemt lære dem at bruge toilettet...

Anmeld Citér

4. oktober 2017

Kurt_H

Mortilah skriver:

Jeg er nok ret upædagoisk. Men hos OS virker det. Men hvis det var min dreng fik han lov at løbe med numsen bar så længe temperaturen overhovedet tillader det. Hos os har der været den der “vupti” og “forskrækket” følelse da lorten dumpede ned i potten eller på gulvet - et par dage ved hver. Min datter løb forskrækket væk fra den, kiggede længe på den.. det gik over. 

Men min datter er/var blefri med 20 mdr. Bonussøn med 2,5 år.. de fattede det lynhurtigt begge da de overvandt forskrækkelsen. Ved bonus måtte jeg belønne med slik og kryds på en seddel når der var gevinst og ved min datter rækte en dans og masser af ros. Iøvrigt: i starten fik de altså lov at tage potten med hen fx i hjørnet bag sofaen, bag gardinet, eller hvor det nu har være rarest at stå med bleen og trykke førhen.. så efterhånden står potte/samt toiletbræt på toilettet og vi har ingen uheld.

Det er på ingen måde upædagogisk... Det er en god måde at lade barnet selv "styre" situationen.

At du som voksen så hjælper barnet med at få lorten fra bleen til toilettet, dét er en helt anden snak.

De fleste børn gemmer sig når der sker et skift i deres bevidsthedsbegreber og selvstyrefunktioner. Derfor er det vigtigt at give ros til fremskridt selvom lorten havner "på gulvet" i starten.

Anmeld Citér

4. oktober 2017

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Kurt_H skriver:

Helt ærligt man giver da ikke børn ble på for at de kan lave lort i dén, det er en dårlig vane at give dem....

Sagen at hvis de selv siger til, så kan man ligeså nemt lære dem at bruge toilettet...

Nej ikke hvis barnet så enten holder sig og ender med forstoppelse eller i stedet undlader at sige til og laver i bukserne. Det er en kort periode hvor der kan være brug for ble hvis de ikke føler sig klar til at lave stort i toilettet - jeg kan sbsolut ikke se hvorfor det behøver problematiseres. For nogle børn er det bare lidt svært. 

Anmeld Citér

4. oktober 2017

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Smølfine123 skriver:

Det virker som om at han er bange for det. Han har faktisk sagt at det er farligt..... hvordan dealer man med det...?

Jeg kender en pige som fik klippet hul i bleen. Efter en måned var hun klar ti at sidde på toilettet uden ble. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.