3 år og krop umulig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.662 visninger
4 svar
18 synes godt om
26. september 2017

A-1995

Jeg har et spørgsmål angående min ældste søn på knap 3 1/2. Han er en bulderbasse og det har han altid været. En masse krudt i røven.
Men det sidste halve år synes jeg virkelig det er eskaleret. Det er virkelig på grænsen til at han ikke er til at holde ud nogen gange. Han råber og skriger konstant og ind i hovedet på os andre. Om morgenen vil han ikke have morgenen. Han er sur og nægter at spise og siger at han vil spise i børnehaven. Når vi så skal køre vil han så alligevel gerne have mad men bliver nu stik hamrende tosset over at det nu er for sent. Om aftenen er han 99% af gangene ikke tilfreds med menuen og nægter at spise. Han kaster med tallerken, bestik, kop osv. Rigtig træls fordi lillebror på knap 2 aber efter. Vi har forsøgt at prøve at sige at hvis han sidder og råber og kaster med tingene, så må han vente ine på værelset imens vi andre spiser. Men han bliver ikke siddende derinde og hvis en af os går med ind og sidder med ham starter det bare forfra så snart han kommer ud til bordet igen. Jeg aner simpelthen ikke hvad jeg skal stille op med ham og er træt af at han er så voldsom og højlydt hele tiden. Når han er i Børnehave eller bliver passet af mormor opfører han sig aldrig sådan. Det er kun herhjemme. Vi har prøvet at rose en masse og "overse" det dårlige, vi har prøvet timeout, vi har prøvet at sætte ord på hans følelser osv osv men ingenting virker. Jeg er ærlig talt i tvivl om han har ADHD eller noget. Det kan da umuligt være normalt.. Det skal siges at han har kronisk mellemørebetændelse så han hører ikke for godt, og spørger tusind gange om dagen "hvad siger du mor", så det er måske også en af grundene at han ikke altid får hørt hvad vi siger.. - jeg er i vildrede.... HJÆLP!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. september 2017

Abracadabra

Han har umiddelbart ikke ADHD, hvis han opfører sig pænt alle andre steder end hjemme. Så er han i tvivl om grænserne hemme - hvilket ikke nødvendigvis betyder, at I voksne ikke er gode til at sætte dem. Men han prøver jer af - så I må være ultraskarpe i jeres grænsesætning og opdragelse.

Anmeld Citér

26. september 2017

Hck

Profilbillede for Hck

Hvis man har ADHD, udviser man det andre steder end hjemme hos mor og far. Det kan være super hårdt med en lille aktiv 3 årig, som måske ikke har fået nej så mange gange før, som jeg husker det så var i, i lang tid i tvivl om lillebror fejlede noget, og du havde samtidig dårlig samvittighed over for storebror ( forståeligt nok). 

Anmeld Citér

26. september 2017

Soonmom

For mig lyder det egentligt bare som om I ikke formår og sætte grænser/følge dem til ende 

Fx ville jeg sige at nu spiser vi morgenmad herhjemme og så spiser man ellers får man ikke mad. - det lyder på det du skriver som om han får lov at styre at han skal spise i børnehaven.

Samme ved aftensmad lyder det også som om han ville have godt af at få "nu sidder du ordentligt ellers er det slut" - og så skal han altså ikke have flere chancer 

Anmeld Citér

26. september 2017

Dash

A-1995 skriver:

Jeg har et spørgsmål angående min ældste søn på knap 3 1/2. Han er en bulderbasse og det har han altid været. En masse krudt i røven.
Men det sidste halve år synes jeg virkelig det er eskaleret. Det er virkelig på grænsen til at han ikke er til at holde ud nogen gange. Han råber og skriger konstant og ind i hovedet på os andre. Om morgenen vil han ikke have morgenen. Han er sur og nægter at spise og siger at han vil spise i børnehaven. Når vi så skal køre vil han så alligevel gerne have mad men bliver nu stik hamrende tosset over at det nu er for sent. Om aftenen er han 99% af gangene ikke tilfreds med menuen og nægter at spise. Han kaster med tallerken, bestik, kop osv. Rigtig træls fordi lillebror på knap 2 aber efter. Vi har forsøgt at prøve at sige at hvis han sidder og råber og kaster med tingene, så må han vente ine på værelset imens vi andre spiser. Men han bliver ikke siddende derinde og hvis en af os går med ind og sidder med ham starter det bare forfra så snart han kommer ud til bordet igen. Jeg aner simpelthen ikke hvad jeg skal stille op med ham og er træt af at han er så voldsom og højlydt hele tiden. Når han er i Børnehave eller bliver passet af mormor opfører han sig aldrig sådan. Det er kun herhjemme. Vi har prøvet at rose en masse og "overse" det dårlige, vi har prøvet timeout, vi har prøvet at sætte ord på hans følelser osv osv men ingenting virker. Jeg er ærlig talt i tvivl om han har ADHD eller noget. Det kan da umuligt være normalt.. Det skal siges at han har kronisk mellemørebetændelse så han hører ikke for godt, og spørger tusind gange om dagen "hvad siger du mor", så det er måske også en af grundene at han ikke altid får hørt hvad vi siger.. - jeg er i vildrede.... HJÆLP!

Hej du.

det lyder som vore søn. Tror ikke han har ADHD, en diagnose kan man jo ikke vælge til og fra. 

Nu er det jo ikke sikkkert det er det samme hos jer som det var her, men vi var ikke konsekvente nok. Det var lidt blevet en ond cirkel, han råbte højere og længere og vi magtede mindre og mindre at tage diskussionerne. Det fyldte simpelthen så meget til sidst, især for vores andet barn. 

Herhjemme gjorde vi én ting som ændrede hele dynamikken i vores hjem på 14 dage. Vi blev super konsekvente. Altså hvis jeg fx sagde nu skal du tage tøj på, så gjorde vi ikke andet før han tog tøj på. Normalt kunne jeg godt sige han skulle tage tøj på og så selv gå og gøre tasker klar og tage ud af bordet osv imens og så gik der tit 5-10 minutter før vi opdagede at han ikke var gået igang med at tage tøj på. Derudover så fik han én chance og kun én. Hvis han fx skreg når vi handlede, fik han én chance, gjorde han det igen gik vi hjem. Vi gjorde det endda en dag da vi havde været i zoo i 30 minutter. Når vi var hjemme og han skreg, så var det ind på værelset ind til han faldt ned. Bagefter snakkede vi selvfølgelig om hvorfor osv. 

Det var 14 mega hårde dage, med meget skæld ud og mange mange konsekvenser. Til gengæld har der været den største og mest fantastiske ændring og vi har et meget gladere og afslappet barn der nu er klar over hvor vores (forældrenes) grænser går. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.