Eksperthjælp: Varme, smertende og spændte bryster - amning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

358 visninger
0 svar
0 synes godt om
20. september 2017

Karen Bøhrnsen

Hej Netværk for amning, Hjælp mig med at finde ud af hvad det kan være der gør at jeg lige pludselig (i dag) har ondt når jeg ammer. Jeg har i to dage efter endt amning haft hvide blære på noget af brystvorten. Jeg har tænkt at baby har suttet forkert og har kæmpet med at få ham lagt til ordenligt, deep lach etc. Det hvide forsvandt altid kort efter endt amning. I dag har jeg så på venstre bryst haft en hvid bleb (efter min mening) som jeg har slået hul på med en steril nål. Men her til aften ammede jeg så på modsatte bryst og det har gjort ondt og jeg havde igen et hvidt område på selve brystvorten, som forsvinder igen. Jeg har badet dem i dansk vand og smurt med kokosolie. Mine bryster brænder og er varme og lettere spændte. Men ingen knuder. Hvad kan det være? Og skal jeg fortsætte med at amme eller malke ud? snøft,

Karens svar

Kære dig.

Jeg kan læse mig til at du er godt inde i amning - du har allerede prøvet nogle af de gode fif.

Hvis din søn har suttet fint til nu, er det ikke særlig sansynligt , at han pludselig tillægger sig en forkert sutteteknik.

Mit svar på dit sidste spørgsmål er: Ja, du kan godt fortsætte med at amme. Det vil faktisk være det bedste at sørge for at få tømt dine bryster godt og grundigt, da de sidste symptomer, du beskriver, smager lidt af brystbetændelse.

Din dreng er bedst til tømme brystet, men hvis han ikke kommer ordentligt i bund, må du gerne malke det sidste ud.

Og så lyder det som om, du har haft hvide mælkefyldt spots på brystvorten, som du har håndteret fint med en steril nål. Mælkespots, er hverken noget, du eller barnet, kan gøre for. Men smerterne og frustrationerne kan godt have medført uregelmæssigheder i amningen med stase til følge (spændte bryster), som igen kan færre til smerte og varme. Hvilket igen kan være symptomer på brystbetændelse.

Behandlingen på brystbetændelse er som sagt, at få tømt brysterne helt i bund. Giv det, et døgns tid og hvis det ikke bliver bedre, eller hvis du får det værre, skal du kontakte din læge.

Det smertelindre med varme på brysterne. Kulde (f.eks. en frossen ærtepose pakket ind i et viskestykke, kan være godt på det spændte bryst 5-10 min inden amningen/udmalkningen, da det får karrene til at trække sig sammen inden i brystet og derme ikke staser for mælken.

Håber du kommer hurtigt af med dine smerter igen.

Kærlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder, IBCLC og ammevejleder

Hvis du har brug for en mere uddybende dialog, har du mulighed for at ringe direkte til jordemoder Karen Bøhrnsen - en halv times telefonisk jordemoderkonsultation koster kun 245.- og kan faktureres via mobilpay - så tøv ikke - ring og få en personlig og fortrolig snak med jordemoderen. Ring på mobil 2721688

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.