Eksperthjælp: Bliver ikke gravid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

311 visninger
0 svar
0 synes godt om
7. september

Karen Bøhrnsen

hej .
jeg har et spørgsmål,og jeg er lidt i tvivl om hvem af jer, jeg skal spørger .
jeg har haft skrevet til jer før. Det viser sig at jeg har haft en bio . Jeg er begyndt at have meget kraftige menstruationer. Jeg har været til gynækolog og han sagde at min livmoder og æggestokke så rigtig fine ud , og at han kunne se at der var lidt væske , men at det var et godt tegn da det betød jeg havde haft ægløsning . Jeg prøver virkelig ikke at bekymre mig, men det er så svært når det er et brændende ønske at blive gravid !
jeg stoppede på mine p-piller oktober sidste år , så det er ved at være et år siden.
Skal jeg være bekymret for at jeg har svært ved at blive gravid, eller om der vil gå længe før der sker noget ? i kan selvfølgelig ikke fortælle mig Hvornår jeg bliver det .Jeg har ret regelmæssig sex med min kæreste , og min cyklus ligger omkring 26-28 dage , så også ret regelmæssigt.
mvh en håbenfuld kvinde

Karens svar

Kære håbefulde kvinde

Den med at at blive gravid og hvad der skal til, er ikke altid sådan lige at svare på.

Som udgangspunkt, skal du leve et sundt og regelmæssigt liv - det øger chanserne for graviditet. Det vil sige, du skal spise sundt og varieret (følge De 10 kostråd), du skal dyrke motion, sove regelmæssigt og undgå stress.

Der ud over er der nogle tegn på ægløsning, som dog varierer meget fra kvinde til kvinde:

• Pletblødning

Du kan opleve pletblødning, når ægget løsnes fra æggestokken.

• Positiv ægløsningstest - urinprøve

Lige før ægløsningen danner du ekstra meget luteiniserende hormon, som er det hormon, der slår ud på en ægløsningstest. Hvis ægløsningstesten er positiv, er teststregen på testen lige så tydelig som kontrolstregen eller endnu tydeligere, og du har ægløsning inden for det næste 1 – 1 ½ døgn.

• Sekret fra skeden

Du afgiver også cervikalsekret lige omkring ægløsning. Cervikalsekret er slim fra skeden, som er sejt og ligner rå æggehvide. Det hjælper sædcellerne hen til ægcellen. Hvis du holder lidt af slimet mellem et par fingre, og hvis du kan trække slimet nogle centimeter fra hinanden uden at det knækker, har du ægløsning inden for de næste par dage.

• Smerter i underlivet

Nogle kvinder får smerter i underlivet på det sted, hvor ægget frigives. Smerten kan vare alt fra nogle få timer til flere dage. Smerten kaldes mittelschmerz.

• Temperaturmåling

1 – 2 dage efter ægløsningen stiger din kropstemperatur med 0,2 – 1,0 grader Celsius, hvorefter temperaturen forbliver høj i op til 18 dage efter.

• Øget sexlyst

Nogle kvinder har mere lyst til sex, når de har ægløsning. Nogle gynækologer mener, at øget sexlyst, er et af de mest pålidelige tegn på ægløsning.

Når alt dette er sagt, så er det svært for nogle kvinder at blive gravide - en overordnet retningslinje er, at hvis et aktivt har forsøgt på graviditet et år og det ikke er lykkes, så kan man blive henvist til en gynækolog, der kan udrede, hvorfor graviditeten udebliver og derudfra hjælpe jer videre.

Nogle kommuner og private gynækologer udreder inden der er gået et år.

Held og lykke med projektet.

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder, IBCLC og ammekonsulent

like facebook.com/jordemoder.net

Hvis du har brug for en mere uddybende dialog, har du mulighed for at ringe direkte til jordemoder Karen Bøhrnsen - en halv times telefonisk jordemoderkonsultation koster kun 245.- og kan faktureres via mobilpay - så tøv ikke - ring og få en personlig og fortrolig snak med jordemoderen. Ring på mobil 27216882.

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.