Eksperthjælp: Mad og søvn skal ikke hænge sammen!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. september 2017

Abracadabra

Julletullemor skriver:

Selvfølgelig synes du det 

I svaret skriver "eksperten" blandt andet 

"Hvis han græder meget og I har svært ved at holde det ud, så kan I tilbyde ham en lille kop vand. Han skal sætte sig op og drikke af den. Tag den hurtig fra ham igen og sig at nu skal han sove.

Og gå ud af værelset."

Ærlig talt, så håber jeg ikke, at nogle forældre kan finde på at ligge trygge i deres seng og sove, mens deres børn græder, men der er desværre nogle, som vil følge sådan et råd som ovenstående. 

Så dit råd er, at forældrene bare skal følge barnets behov og glemme alt om søvn indtil barnet selv holder op med at ville have mad om natten? 

Eller har jeg misforstået?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. september 2017

Flomama

Abracadabra skriver:

Dårlig vane ER bare den allermest sandsynlige forklaring. Skulle barnet fejle noget fysisk, ville jeg også forvente en påvirkning af vægt og/eller motorisk udvikling. 

Jeg synes faktisk, at svaret er spot-on. 

Men jeg havde da bestemt forventet, at der skulle komme modsvar som dit. Du skriver i øvrigt, at forældrene skal sidde ude på gangen og lytte til et grædende barn - hvor kommer det fra? De skal vel ligge i deres senge og sove frem for at gå i pendulfart frem og tilbage til køkkenet med flasker? 

Jeg er så enig med dig  

Syntes godt nok det er voldsom reaktion fra din mod debattør. 

Ts: vi gjorde det vi skiftede ud med vand i flaske, det tog en uge så vågnede han ikke af sult længere

Anmeld Citér

6. september 2017

Abracadabra

Julletullemor skriver:

Det gør hende jo ikke til ekspert i småbørnsernæring eller søvn. 

Og hvad er DIN faglige baggrund? Siden du så kækt afviser en særdeles veluddannet kvindes synspunkter?

Anmeld Citér

6. september 2017

Julletullemor

Abracadabra skriver:

Så dit råd er, at forældrene bare skal følge barnets behov og glemme alt om søvn indtil barnet selv holder op med at ville have mad om natten? 

Eller har jeg misforstået?

Ja, det har du helt bestemt - jeg skrev tidligere, at jeg ikke synes man kan give råd baseret på så sparsomme oplysninger, som der gives i opslaget. 

Anmeld Citér

6. september 2017

Julletullemor

Abracadabra skriver:

Og hvad er DIN faglige baggrund? Siden du så kækt afviser en særdeles veluddannet kvindes synspunkter?

Eftersom jeg ikke adresserer nogle under titlen "ekspert" kan jeg ikke se hvilken relevans det har. 

Anmeld Citér

6. september 2017

Abracadabra

Julletullemor skriver:

Eftersom jeg ikke adresserer nogle under titlen "ekspert" kan jeg ikke se hvilken relevans det har. 

Det er da utroligt relevant. Hendes faglige input er ubrugeligt, mener du, men uden nogen ordentlig begrundelse.

Hvad er du bekymret for? Har du belæg for at tro, at barnets behov om natten kunne være et udtryk for sygdom? Psykisk eller fysisk? 

Anmeld Citér

6. september 2017

Julletullemor

Abracadabra skriver:

Det er da utroligt relevant. Hendes faglige input er ubrugeligt, mener du, men uden nogen ordentlig begrundelse.

Hvad er du bekymret for? Har du belæg for at tro, at barnets behov om natten kunne være et udtryk for sygdom? Psykisk eller fysisk? 

Så længe der ikke fremgår flere oplysninger omkring barnet og dennes dagligdag bør man ikke konkludere noget som helst, hverken vane/sult/sygdom/etc. 

Det burde personer, der er glade for at fremvise deres profession vide. 

Anmeld Citér

6. september 2017

Abracadabra

Julletullemor skriver:

Så længe der ikke fremgår flere oplysninger omkring barnet og dennes dagligdag bør man ikke konkludere noget som helst, hverken vane/sult/sygdom/etc. 

Det burde personer, der er glade for at fremvise deres profession vide. 

Det er præcis dér, du tager fejl og præcis dér, du må begrunde dine synspunkter bedre!

Hun må nemlig som fagperson selv vurdere, om hun har de relevante oplysninger. Hvis du nu er børnelæge, sundhedsplejerske eller lignende og bliver fagligt bekymret, så brug din faglighed som argument.

Anmeld Citér

6. september 2017

Trine Andreasen

Kære Julletullemor

Det kan godt være du ikke er enig. Men sludder er det ikke!

Og, ja det er faktisk noget, jeg ved noget om. Ellers havde jeg ikke udtalt mig!

Hvis du er interesseret i andre "eksperter" kan du blandt andet kigge på sundhedsstyrelsens anbefalinger under "ERNÆRING TIL SPÆDBØRN OG SMÅBØRN". Hvor der står at børn mellem 9-12 måneder skal spise som resten af familien. Altså spise ved måltiderne og ikke om natten.

Du kan også tjekke Anette Straadt ud, som er sundhedsplejeske og taler en del om børns søvn og ernæring.

Børn har et lige så stort behov for søvn, som de har for omsorg. Hvis et barn ikke får sovet igennem, kan der være stor risiko for at barnet ikke udvikler sig som han/hun skal.

Så når du skriver at forældrene ikke reagere på "barnet naturlige behov" så er det ikke rigtigt. For det er netop det de gør. De lærer barnet at sove. 

Børn på 11 måneder har brug for 12-15 timers søvn i døgnet. De 11 1/2- 12 af dem skal ligge om natten. Men hvis barnet vågner flere gange om natten, får barnet ikke det han har brug for. Og kan kommer ikke ned i den dybe søvn. Og det er faktisk skadeligt for barnet.

Så derfor er det vigtigt at forældrene lærer ham at sove uden at vågne.

Og det var det jeg skrev.

Mang hilsner

Trine

Anmeld Citér

6. september 2017

Hck

Profilbillede for Hck
Julletullemor skriver:

Selvfølgelig synes du det 

I svaret skriver "eksperten" blandt andet 

"Hvis han græder meget og I har svært ved at holde det ud, så kan I tilbyde ham en lille kop vand. Han skal sætte sig op og drikke af den. Tag den hurtig fra ham igen og sig at nu skal han sove.

Og gå ud af værelset."

Ærlig talt, så håber jeg ikke, at nogle forældre kan finde på at ligge trygge i deres seng og sove, mens deres børn græder, men der er desværre nogle, som vil følge sådan et råd som ovenstående. 

Nu er det jo ikke kun det hun skriver ( det virker som om at du kun har taget det negativt ladet med), hun skriver jo faktisk lidt længere oppe at det er vigtigt at de trøster ham. Hun skriver ingen steder at han skal ligge og skrige i flere timer pga sult og tørst, hvor har du det fra ?. Men det er jo klart at barnet selvfølgelig vil protestere i starten, hvis han er vant til at drikke ca 600 ml mælk eller vand hver nat, bare for hyggen og vanens skyld. Så prøv at læs den med koppen fra en anden vinkel og husk at tage trøste afsnittet med.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.