Hej ??.
Min kæreste jeg har et spørgsmål der drejer sig om vores søn på snart 11 måneder.
Han blev født ved kajsersnit da han var alt for stor til at jeg ku få ham ud, jeg kunne ikke åbne mig mere end 7 Ca og måtte efter 13 timer i smerte helvede køres akut på operationsstuen. Han er en stor dreng og vejede 5400 Ca da han kom ud, far er 2 meter så det skal jo passe sammen ??. Han vejer 11 kg nu og kan allerede gå. Han blev ammet til han var 5 måneder, så gad han ikke det mere og så fik kan modermælkserstatning da han selv ville holde flasken og selv bestemme hvornår og hvordan han fik mælk. Han har altid drukket meget mælk og får stadigvæk flasken i barnevognen inden fan sover, han falder tit i søvn med flasken i munden. Vi er begyndt at undgå flaske om dagen og det går nogen lunde. Men vores problem er natflasken eller nærmere flaskerne for han kan drikke 3*210 ml i løber af natten, og dermed er spørgsmålet også hvordan vi vender ham fra den/de flasker?? For han vågner mellem 3-5 gange om natten og skifter mellem vand og mælk ( han drikker meget vend og elsker det) han spiser relativt meget almindeligt mad om dagen og i sær i vuggestuen som han i øvrigt er kæmpe fan af. Men hvordan bager vi os ad med at få en god natte søvn og undgår flasken?? Håber meget i kan hjælpe da vi er ved at blive en smule desperate.
Hilsen nogen trætte forældre.
Trines svar
Kære Trætte forældre
Hold da op en dejlig stor dreng I har. En dreng som opfører sig som mange andre børn i den alder.
I er altså ikke alene.
Det nogle forældre ikke er klar over er, at børn ikke har brug for mad og drikke i løbet af natten fra de er omkring 6 måneder.
Det betyder at hvis de vågner og "er sultne" så er det fordi det er blevet en vane.
Og det er jo også en rar vane. For mor eller far kommer altid ind og giver omsorg og mad.
Men det er en vane der skal brydes for det bliver netop hurtigt en dårlig vane, som det er i jeres tilfældet.
Det I først og fremmest skal have ændret er at det at han forbinde mad/vand med at sove.
Lad altså vær med at forbinde søvn og mad.
Start med at ændre jeres rutine med at han får en flaske når han skal sove middagslur. Det forstærker nemlig forbindelsen mellem mad og søvn.
Giv ham en flaske, mens han sidder op og prøv at holde ham vågen vis han er ved at falde i søvn.
Det virker meget forstyrrende på ham, men det er vigtigt at han lærer at mad er mad og søvn er søvn. Når han så er færdig med at spise så træk den lige lidt inden han bliver lagt i barnevognen.
Han skal nok falde i søvn. Men det kan godt virke forstyrrende de første mange gange.
Når han skal sove om aften er det vigtigt at have en god rutine med et tydelige putteritual.
Det kan være at han kommer ud og får en ren ble, børster tænder, bliver lagt i sin seng, får sin nusseklud og hører en godnat historie.
Fortæl ham, at han nu skal sove. Og, at han kan kalde hvis han vågner.
Sig også til ham, at han ikke skal have mere at drikke eller spise før det bliver morgen.
Og mén det!
Når han så vågner i løbet af natten, er det vigtigt at I trøster ham. Men han skal ikke have flaske. Hold fast på det og sig, at nu er det sove tid og han kan få noget i morgen tidlig.
Jeg har hørt, fra flere forældre, at de synes at denne metode er hård, fordi deres børn bliver kede af det. Men prøv, om I ikke kan holde det ud, for det er for hans og jeres bedste.
Efter et par dage, hvis I holder fast, vil han have forstået at der ikke er mere mad og drikke om natten. Og derfor er der heller ikke nogen grund til at vågne.
Hvis han græder meget og I har svært ved at holde det ud, så kan I tilbyde ham en lille kop vand. Han skal sætte sig op og drikke af den. Tag den hurtig fra ham igen og sig at nu skal han sove.
Og gå ud af værelset.
Det er vigtigt at han ikke får flaske mere. For det at drikke af flaske er forbundet med omsorg/amning og det skal han lærer at slippe.
Derfor er koppen en oplagt valg.
Hvis I tilbyder ham vand om natten så skal I vide at I trækker processen længere ud.
Jeg håber det giver mening. Ellers er I meget velkommen til at skrive til mig igen.
Held og lykke og sov godt.
Mange hilsner
Trine
www.naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk