Kære alle
Jeg ved ikke rigtig hvem jeg ellers skal vende mine tanker med (udover min mand naturligvis, men jeg ville gerne have flere input end bare hans), så jeg håber rigtig meget at I vil dele jeres input, erfaringer og tanker… Jeg beklager at det er blevet pænt langt, men håber at I vil læse med alligevel.
Jeg er gravid med vores første barn og har termin om 2 måneder. Jeg kan mærke at tankerne om fødslen begynder at fylde mere og mere, og ærlig talt så føler jeg mig ”bagefter” fordi der kun er 2 måneder til og jeg føler mig pt. fuldstændig uforberedt. Følelsen af at være uforberedt er primært på det psykiske plan, for jeg har i flere år nærmest læst alt hvad jeg kunne finde af mere videnskabelig information om fødsler, så jeg er udmærket informeret om hvad der fysiologisk sker under en fødsel, fødslens faser, fordele og ulemper ved forskellige former for smertelindring og alt det der. Men psykisk føler jeg mig pt. ret lost og meget uforberedt.
I går var det så planen at fødselsforberedelsen skulle begynde, for der skulle vi til hjemmefødselscafé på Rigshospitalet. Jeg har i mange år tænkt at jeg gerne ville føde hjemme, og det er min mand faktisk med på og bakker fuldt op om. Vi sad 40 – 50 mennesker i det lokale der var oplyst på hjemmesiden, og så skete der bare ingenting! Efter 25 minutters venten uden nogen form for information om aflysning pga. sygdom, en akut situation eller lignende gik vi.
På vej hjem i bilen og resten af aftenen talte vi flere gange om, hvor utrygge vi pludselig føler os ved at skulle føde på Riget/hjemme med jordemoder derfra. Så var den oplevelse i går jo heller ikke mere alvorlig andet end 45 mennesker spildte deres tid, men den føder direkte ned i min dårlige mavefornemmelse omkring forholdene for medarbejdere og fødende på Rigets fødegang. Medierne er fulde af historier om de dårlige arbejdsforhold, min oplevelse af de 2 jordemoderkonsultationer jeg indtil videre har haft (med 2 forskellige jordemødre) har været at de har været meget skrabede og uden reel tid til at tale om andet end graviditeten rent fysisk skrider planmæssigt frem (og det gør den heldigvis). I bund og grund føler jeg mig pt. rigtig utryg ved at skulle føde!
Min mand er mest utryg ved om der overhovedet kommer en jordemoder ud til os hvis vi skal føde hjemme. Jeg er omvendt vildt utryg ved tanken om måske at skulle føde på fødegangen/blive overflyttet dertil hvis hjemmefødslen ikke skrider planmæssigt frem, med skiftende jordemødre, som skal passe flere fødsler på én gang, med den manglende ro en fødsel uden indgreb kræver, som resultat. Tanken om at skulle være ”patient” og føde på et hospital, holdes op imod strenge retningslinjer for fremgang m.m. uden at jeg som individ bliver ”set” og blive koblet på vedrop og/eller permanent ctg-overvågning og derved blive lænket til sengen ved manglende fremgang (pga. stress og utryghed), er frygtelig. Jeg ville hade det, og jeg frygter at det vil blive en rigtig dårlig oplevelse, som jeg vil sætte sig i mig i lang tid efter fødslen.
Pt. overvejer vi at købe et privat fødselsforløb, så jeg kan føde hjemme med en jordemoder jeg kender, og hvis det skulle ske at en overflytning ville blive nødvendig, tager hun med på fødegangen og kan udover min mand være mit ”talerør” og sikkerhed for at en hospitalsfødsel stadig ville blive med mig som individ og mine ønsker i fokus. Men hold da op hvor er det mange penge! 33.000 kr. for et fuldt forløb er prisen rigtig mange steder. 33.000 kr. ud af vores helt almindelige privatøkonomi fordi selveste RIGSHOSPITALET ikke føles som et trygt sted at føde.
Er jeg den eneste der har eller har haft lignende tanker om at skulle føde? Jeg kan ikke rigtig finde nogen tråde eller sider på resten af internettet hvor folk har gjort sig lignende tanker, så jeg føler mig ret alene…
Og hvad er folks erfaringer med nylige fødsler på Rigshospitalet?