Så UTRYG omkring at skulle føde

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. september 2017

Anonym

Jeg har ikke selv erfaringer, som jeg kan bidrage med. Men jeg har en jordemoder i familien, som jeg har snakket meget om problemstillingen med. 

Hun har arbejdet på offentlige hospitaler i rigtig mange år, og har oplevet lidt af hvert. 

I forhold til private jordemødre, som er med til en hjemmefødsel eller hvor der fødes på privat klinik, har hun som offentligt ansat en del erfaring med, at noget går galt under fødslen, hvorfor de må tage til det offentlige hospital alligevel. De har simpelthen ikke samme erfaring, udstyr og kompetencer på de mindre steder (hvilket jo er derfor de ikke altid kan gennemføre fødslen hos dem). Derudover skaber det så yderligere konflikter, at de tager med på hospitalet for at være til stede under fødslen. Det kan godt være, at det er rart for den fødende at kende jordemoderen, men de er i vejen for jordemødrene, der er arbejder på det offentlige hospital og de skaber unødige diskussioner. Jordemødrene, der arbejder på det offentlige, skal selv træffe deres beslutning, det er 100 % deres ansvar når man er der. Derfor er det kun en ulempe at der er andre med, der blander sig. Det gælder selvfølgelig også dem, der på forhånd har planlagt at føde på det offentlige hospital, men tager en jordemoder med selv.

Endnu værre er det, når den fødende tager en doula med. En doula kan være lige så meget i vejen, og endnu værre, komme med råd og anvisninger til jordemoderen. En doula er ikke en beskyttet titel, det er noget alle kan kalde sig, og de har intet fagligt grundlag i forhold til en jordemoder. 

Generelt er fødslerne allerbedst når den fødende lader jordemødrene om deres arbejde, som de ofte er gode til.

Hvis du har brug for mere tryghed omkring fødslen anbefaler jeg, at du i stedet går til noget privat fødselsforberedelse eller kontakter hospitalet inden fødslen for at få en snak om din frygt/skrevet det i din journal.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. september 2017

Lea2787

Profilbillede for Lea2787
Miti's mama skriver:

Jeg brugte Storkereden, men jeg fik at vide at det er kun gratis på Vestsjælland (de har lukket fødeafdelingen i Slagelse pga ombygning og er derfor overlæssede på Næstved/Holbæk som resultat).

Jeg brugte Storkereden i Slagelse og var rigtig glade for dem!

De er i gang med at åbne en fødeklinik i Gentofte. Mener faktisk den åbner her i september. Pt er der så vidt jeg ved ikke tilskud til klinikker i København, men prøv at ringe til storkereden og snak med dem. Der er i hvert fald tilskud - vist nok gratis for den fødende - til fødsler på storkereden i Roskilde. 

Anmeld Citér

6. september 2017

FruSteffensen

Tak for alle jeres søde svar.

Ja, det er en del tanker at gå med - jeg vidste godt inden at jeg havde lidt i bagagen fra en dårlig oplevelse efter en operation for nogle år siden hvor det først var sygeplejerske nr. 3 jeg "mødte" efter jeg var vågnet stortudende fra narkosen der spurgte mig om jeg græd fordi jeg havde ondt (de 2 første var skide ligeglade og hev bare min arm frem for at tage blodtryk og puls), men jeg havde nok ikke lige forestillet mig at der skulle så lidt til for at den oplevelse kom op til overfladen igen.

Jeg synes ikke jeg har et videre behov for at kontrollere fødslen - jeg oplever det faktisk mere som at jeg har behov for at være sikker på at der er nogen der tager sig af mig når jeg netop er i en situation hvor jeg er meget presset og ikke selv kan styre hvad der sker.

Og jeg stoler 100 % på jordemødrenes kompetencer. Det jeg er bekymret for er arbejdspresset, hvor jordemødre jævnligt oplever at skulle gå på kompromis med de optimale forhold for fødende fordi der simpelthen er for mange fødende til for få hænder. Det synes jeg da er en valid bekymring de seneste års mediedækning taget i betragtning...

Storkereden er ikke gratis i Region Hovedstaden - det er kun Region Sjælland der har overenskomst med dem. Så det er de samme 30.000 vi ville skulle betale.

Jeg er glad for at høre at mange har haft rigtig gode oplevelser netop på Riget, og nej, november er ikke en speciel travl måned på fødselsfronten, så der er vi hjulpet lidt.

Jeg tror jeg vil gå og tænke lidt og mærke efter den næste uges tid, og se om det ikke falder lidt til ro igen. Jeg skal desværre først til jordemoder igen om en måned, men jeg skal til egen læge næste uge, hvor jeg vil tage det op. Hos min læge er det en jordemoder der varetager alle gravidkonsultationerne med mindre der er et reelt behov for en læge, og hun er rigtig god at tale med. Måske har hun oven i købet været jordemoder på Riget tidligere.

Og så skal jeg måske skrive i mine ønsker til fødslen, at jeg som udgangspunkt gerne vil have så få indgreb som muligt og at der er rum til at prøve f.eks. naturlig stimulation som f.eks. mørke og 100 % ro ved vesvækkelse så de medicinske indgreb bliver andetvalget og kun hvis de virkelig er nødvendige.

Anmeld Citér

12. september 2017

Miiille94

Jeg er sikker på at det hele nok skal gå ��

Jeg stod i samme situation for nogle måneder siden, da jeg ventede vores første barn. Selv om at jeg havde forberedt mig helt vildt meget på fødslen, var det som om at jeg lige manglede det sidste.

jeg læste "smertefri fødsel" som for mig var det der gjorde mig klar til fødslen. Måske den kan hjælpe dig? :-) Jeg havde en lang og sej fødsel, som endte ret godt. Min mand, jeg og personalet på sygehuset fik grint os igennem hele fødslen, så selv om den tog knap 24 timer og var kompliceret, så var den helt fantastisk og jeg gør det gerne igen. 

Jeg håber at du får en fantastisk fødsel ❤️

Anmeld Citér

12. september 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123
FruSteffensen skriver:

Tak for alle jeres søde svar.

Ja, det er en del tanker at gå med - jeg vidste godt inden at jeg havde lidt i bagagen fra en dårlig oplevelse efter en operation for nogle år siden hvor det først var sygeplejerske nr. 3 jeg "mødte" efter jeg var vågnet stortudende fra narkosen der spurgte mig om jeg græd fordi jeg havde ondt (de 2 første var skide ligeglade og hev bare min arm frem for at tage blodtryk og puls), men jeg havde nok ikke lige forestillet mig at der skulle så lidt til for at den oplevelse kom op til overfladen igen.

Jeg synes ikke jeg har et videre behov for at kontrollere fødslen - jeg oplever det faktisk mere som at jeg har behov for at være sikker på at der er nogen der tager sig af mig når jeg netop er i en situation hvor jeg er meget presset og ikke selv kan styre hvad der sker.

Og jeg stoler 100 % på jordemødrenes kompetencer. Det jeg er bekymret for er arbejdspresset, hvor jordemødre jævnligt oplever at skulle gå på kompromis med de optimale forhold for fødende fordi der simpelthen er for mange fødende til for få hænder. Det synes jeg da er en valid bekymring de seneste års mediedækning taget i betragtning...

Storkereden er ikke gratis i Region Hovedstaden - det er kun Region Sjælland der har overenskomst med dem. Så det er de samme 30.000 vi ville skulle betale.

Jeg er glad for at høre at mange har haft rigtig gode oplevelser netop på Riget, og nej, november er ikke en speciel travl måned på fødselsfronten, så der er vi hjulpet lidt.

Jeg tror jeg vil gå og tænke lidt og mærke efter den næste uges tid, og se om det ikke falder lidt til ro igen. Jeg skal desværre først til jordemoder igen om en måned, men jeg skal til egen læge næste uge, hvor jeg vil tage det op. Hos min læge er det en jordemoder der varetager alle gravidkonsultationerne med mindre der er et reelt behov for en læge, og hun er rigtig god at tale med. Måske har hun oven i købet været jordemoder på Riget tidligere.

Og så skal jeg måske skrive i mine ønsker til fødslen, at jeg som udgangspunkt gerne vil have så få indgreb som muligt og at der er rum til at prøve f.eks. naturlig stimulation som f.eks. mørke og 100 % ro ved vesvækkelse så de medicinske indgreb bliver andetvalget og kun hvis de virkelig er nødvendige.

Da jeg skulle føde ville jeg virkelig gerne have en erfaren jordmoder og absolut ingen studerende. Jeg endte med en nyansat jordmoder (det var hendes 2. Dag og hun vidste absolut intet om hvor ting var) og sammen med hende var det en Falck elev. Og ved du hvad - det var helt perfekt jeg kunne ikke have haft en bedre fødsel. Jeg troede også jeg ville i vand men det magtede jeg bestemt ikke i min lynfødsel. 

Min pointe er pas på med at have planlagt alt - du aner ikke hvad en fødsel er og hvis pludselig du eller endnu værre din mand i bedste mening insisterer på ting du troede du ville kan du få en dårlig oplevelse. 

Ja der er massere af skrækhistorier men der er 1000 gange flere gode historier dem hører vi bare ikke om og husk at fx jordmødrene og særligt deres fagforening kæmper en politisk kamp om midler og derfor fremhæver de dårlige historier. 

At der ikke kommer en jordmoder til en cafe er selvfølgelig for dårligt men du skal ikke tro de glemmer at komme hjem til dig eller glemmer dig ved fødsler. Der er styr på det. Fødende i Danmark har altså gode vilkår og jeg tror helt ærlig det er sin egen angst du skal arbejde med og stole på at det nok skal gå, for det gør det. 

Da jeg fødte nr 2 var der rigtig travlt på Hvidovre og de var i tvivl om der var plads. Alligevel havde jeg en jordmoder ved min side hele forløbet undtagen da jeg bad hende gå da jeg syntes det var spild af tid at hun var der, havde ikke rigtig brug for hende. Da de var i tvivl om min søn fik ilt nok var der 20 mennesker på stuen på under 10 sekunder og de fik ham ud på 30 sekunder uden noget drama. Så stol på sundhedsvæsnet de ved hvad de laver!

Anmeld Citér

11. oktober 2017

AnnaMaria91

Håber også du får den fødsel, du ønsker!

En privat jordemoder behøver ikke koste en bondegård. Og det kan da også godt være, at du ikke behøver købe en privat jordemoder med til fødslen, men bare har gavn af nogle samtaler, hvor I kan komme i dybden?

Jeg så lige på Facebook, at der er kommet noget, der hedder Preggio, hvor jordemoderen kommer hjem til en. Det er så noget billigere, da de ikke har en klinik.

Lige nu efterspørger de testpersoner til deres koncept, der både er i København og Aarhus. Har ikke lige linket her, men tror du kan finde deres facebook på deres hjemmeside: www.preggio.dk

Alt det bedste herfra

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.