Jeg har ikke selv erfaringer, som jeg kan bidrage med. Men jeg har en jordemoder i familien, som jeg har snakket meget om problemstillingen med.
Hun har arbejdet på offentlige hospitaler i rigtig mange år, og har oplevet lidt af hvert.
I forhold til private jordemødre, som er med til en hjemmefødsel eller hvor der fødes på privat klinik, har hun som offentligt ansat en del erfaring med, at noget går galt under fødslen, hvorfor de må tage til det offentlige hospital alligevel. De har simpelthen ikke samme erfaring, udstyr og kompetencer på de mindre steder (hvilket jo er derfor de ikke altid kan gennemføre fødslen hos dem). Derudover skaber det så yderligere konflikter, at de tager med på hospitalet for at være til stede under fødslen. Det kan godt være, at det er rart for den fødende at kende jordemoderen, men de er i vejen for jordemødrene, der er arbejder på det offentlige hospital og de skaber unødige diskussioner. Jordemødrene, der arbejder på det offentlige, skal selv træffe deres beslutning, det er 100 % deres ansvar når man er der. Derfor er det kun en ulempe at der er andre med, der blander sig. Det gælder selvfølgelig også dem, der på forhånd har planlagt at føde på det offentlige hospital, men tager en jordemoder med selv.
Endnu værre er det, når den fødende tager en doula med. En doula kan være lige så meget i vejen, og endnu værre, komme med råd og anvisninger til jordemoderen. En doula er ikke en beskyttet titel, det er noget alle kan kalde sig, og de har intet fagligt grundlag i forhold til en jordemoder.
Generelt er fødslerne allerbedst når den fødende lader jordemødrene om deres arbejde, som de ofte er gode til.
Hvis du har brug for mere tryghed omkring fødslen anbefaler jeg, at du i stedet går til noget privat fødselsforberedelse eller kontakter hospitalet inden fødslen for at få en snak om din frygt/skrevet det i din journal.
Anmeld
Citér