Hvad er sandheden om lactulose (0 – ½ år)?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. september 2017

Abracadabra

Profilbillede for Abracadabra
Soonmom skriver:

Ej Come on, ingen medicin er da altid bedre end medicin  

ALT medicin har bivirkninger, derfor bør man da så vidt muligt undgå at stoppe det i sine børn 

ALT har bivirkninger - helt generelt. Man kan dø af at drikke for meget vand. 

At være imod noget pr automatik, fordi det er medicin, er uigennemtænkt.

Faktum er, at laktulose for mange erstatningsernærede børn er nødvendigt. Ville rigtig modermælk være bedre? Ja, for helvede. Skal man så være imod modermælkserstatning? 

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

3. september 2017

Abracadabra

Profilbillede for Abracadabra
debattør-39303 skriver:

Solcreme er vel så godt som bivirkningsfrit, hvor indlægssedlen til Lactulose klart vidner om noget andet. Problemet er blot, at slap tarm ikke optræder som bivirkning i indlægssedlen, mens læger og andre påstår, at det er en faktuel bivirkning.

Hvorfor står det så ikke i indlægssedlen? Kan man ikke store på læger, eller er indlægssedlen utroværdig eller mangelfuld, eller handler det om, at det ”blot” er håndkøbsmedicin og derved kræves der langt færre forsøgspersoner, evidens og dokumentation?

Det største problem er dog, at læger, SP’er og apotekere må se at synkronisere deres viden, så lactulose ikke er en holdningssag, men bygger på noget faktuelt.

Jeg er også læge - faktisk børnelæge. Og jeg er en stor fan af at behandle forstoppelse med enten laktulose eller movicol.

Og slap tarm ER IKKE en bivirkning.

Anmeld Citér

3. september 2017

debattør-39303

Profilbillede for debattør-39303
Pikku Myy skriver:

Selvfølgelig har du helt ret: Det er bedst ikke at have brug for medicin, i den forstand at så er man jo rask. Men hvis nu man ikke er rask, tænker jeg at medicinsk behandling kan være den bedste løsning.

Reelt handler det ikke om rask eller ikke rask. Selvfølgelig vil alle give lactulose efter mange dages afføringsophør. Det handler om at starte på medicin pga. en mistanke om en risiko for forstoppelse, altså hård afføring og afføringsbesvær.

Hvor tit har man ikke selv accepteret lidt tynd eller hård mave i nogle dage uden at haste til apoteket? Alligevel ville man normalt give medicin til børn, hvis folk fagfolk fortalte, at det var vigtigt. Men du får noget forskelligt at vide afhængigt af, hvem du spørger.

Anmeld Citér

3. september 2017

debattør-39303

Profilbillede for debattør-39303
Abracadabra skriver:

Jeg er også læge - faktisk børnelæge. Og jeg er en stor fan af at behandle forstoppelse med enten laktulose eller movicol.

Og slap tarm ER IKKE en bivirkning.

Hvad er så din forklaring på, at min læge kan påstå det? Hvor stammer den årsagssammenhæng fra? Et studie uden cochrane-værdighed eller en genstridig skrøne?

Hvorfor kan der være så mange meninger om det blandt fagpersoner, så mange ikke har noget ordentligt grundlagt for at vælge det bedste for barnet?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.