Hvad er sandheden om lactulose (0 – ½ år)?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. september 2017

Soonmom

Profilbillede for Soonmom
Pikku Myy skriver:

Det er rigtigt at man bliver afhængig af begge afføringsmidler i den forstand at hvis man stopper med at bruge det fra den ene dag til den anden, ender man ofte i forstoppelse igen. Men hvis man nedtrapper på en fornuftig måde, er det igen langt bedre at behandle sin forstoppelse end det er at have forstoppelse.

Selvfølgelig trapper man ud og stopper ikke fra den ene dag til den anden, men derfor ser jeg stadig mangler eksempler på børn der er afhængige af det  

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

3. september 2017

Abracadabra

Profilbillede for Abracadabra
Soonmom skriver:

Selvfølgelig trapper man ud og stopper ikke fra den ene dag til den anden, men derfor ser jeg stadig mangler eksempler på børn der er afhængige af det  

Ligesom nogle er afhængige af solcreme for at undgå solskoldning? Eller voksne kan være afhængige af p-piller for at undgå graviditet?

Afhængighed er vel fint, hvis man får, hvad man har brug for. Jeg personligt er afhængig af meget fiberrig kost for at undgå forstoppelse. Jeg er også afhængig af mit job for at få løn.

Anmeld Citér

3. september 2017

Soonmom

Abracadabra skriver:

Ligesom nogle er afhængige af solcreme for at undgå solskoldning? Eller voksne kan være afhængige af p-piller for at undgå graviditet?

Afhængighed er vel fint, hvis man får, hvad man har brug for. Jeg personligt er afhængig af meget fiberrig kost for at undgå forstoppelse. Jeg er også afhængig af mit job for at få løn.

De er afhængige i den forstand at deres maver ikke kan klare sig uden movicol/lactulose, og det kan de være helt op til skolealderen , hvor deres tarmsystem er færdig udviklet. 
- Vi har 7-9-13 aldrig puttet det skidt i vores børn, men har brugt sveskegrød, massage osv. og til sidst er det altid kommet

Anmeld Citér

3. september 2017

debattør-39303

Profilbillede for debattør-39303
Nel skriver:

Min baby fik lactulose fra hun var 2 uger til 3 måneder. Vi oplevede ingen problemer med "dyb afhængighed" og trappede uden problemer ud af det. Der er ingen grund til at gøre det værre end det er. Det løser et problem hos barnet som er smertefuldt og problematisk, så set i det lys, er de få bivirkninger der kan være, værd at tage med.

Til ts: MIN erfaring er at det hjælper rigtig godt. Når du får så mange forskellige råd omkring det, så kig på indlægssedlen og gå ud fra den. Jeg mener man siger 1-2 ml. pr. kg om dagen. dvs. vejer baby 4 kg, så starter man med at give 4 ml. og trapper op til 8. Det er en kur, derfor er det vigtigt at tage over nogle uger, indtil tarmen er stabil.

Det står der intet om. Link: https://www.indlaegssedler.dk/indlaegssedler/indlaegsseddel/10317

De skriver følgende:

”Børn under 5 måneder: 3-6 ml dagligt fordelt på 2 doser."

Udtrapningsplanen, som dækker over en dosis på blot 3 ml til 30 ml for ældre, lyder således:

”Barnet skal have Lactulose Orifarm, indtil afføringen er blevet normal. Det sker normalt i løbet af 7-10 dage. Derefter skal barnet have mindre og mindre doser de følgende uger og behandlingen stoppe.”

Indlægssedlen angiver også andre argumenter for at være varsom med at give det:

"Meget almindelige bivirkninger (kan forekomme hos flere end én ud af 10 patienter): 

Lette mavesmerter, oppustet mave og afgang af luft fra tarmen. 

Almindelige bivirkninger (kan forekomme hos op til én ud af 10 patienter):  

Kvalme, opkastning og diaré ved høje doser. "

Prisen ved at undlade at gøre noget ved begyndende symptomer på forstoppelse kan imidlertid være meget større i længden, mens andre mener noget andet eller tredje.

Anmeld Citér

3. september 2017

Abracadabra

Profilbillede for Abracadabra
Soonmom skriver:

De er afhængige i den forstand at deres maver ikke kan klare sig uden movicol/lactulose, og det kan de være helt op til skolealderen , hvor deres tarmsystem er færdig udviklet. 
- Vi har 7-9-13 aldrig puttet det skidt i vores børn, men har brugt sveskegrød, massage osv. og til sidst er det altid kommet

Og hvad ER problemet egentlig ved at give laktulose eller movicol op til skolealderen? Hvorfor synes du, at det er noget skidt?

Solcreme KAN man jo også sagtens klare sig uden, hvis man lader ungerne blive mørkebrune 'selv'. 

Nu bliver vi jo i denne debat afkrævet en holdning til laktulose til spædbørn, og en baby på 6 uger vil du vel ikke give sveskejuice?

Jeg synes, at 'afhængighed' er et dårligt argument - diabetikere er jo fx også afhængige af insulin. Hjertesyge patienter er afhængige af hjertemedicin. 

Afhængighed er vel netop godt i denne sammenhæng, det betyder jo, at laktulose VIRKER!

Anmeld Citér

3. september 2017

Soonmom

Abracadabra skriver:

Og hvad ER problemet egentlig ved at give laktulose eller movicol op til skolealderen? Hvorfor synes du, at det er noget skidt?

Solcreme KAN man jo også sagtens klare sig uden, hvis man lader ungerne blive mørkebrune 'selv'. 

Nu bliver vi jo i denne debat afkrævet en holdning til laktulose til spædbørn, og en baby på 6 uger vil du vel ikke give sveskejuice?

Jeg synes, at 'afhængighed' er et dårligt argument - diabetikere er jo fx også afhængige af insulin. Hjertesyge patienter er afhængige af hjertemedicin. 

Afhængighed er vel netop godt i denne sammenhæng, det betyder jo, at laktulose VIRKER!

Ej Come on, ingen medicin er da altid bedre end medicin  

ALT medicin har bivirkninger, derfor bør man da så vidt muligt undgå at stoppe det i sine børn 

Anmeld Citér

3. september 2017

debattør-39303

Abracadabra skriver:

Solcreme er vel så godt som bivirkningsfrit, hvor indlægssedlen til Lactulose klart vidner om noget andet. Problemet er blot, at slap tarm ikke optræder som bivirkning i indlægssedlen, mens læger og andre påstår, at det er en faktuel bivirkning.

Hvorfor står det så ikke i indlægssedlen? Kan man ikke store på læger, eller er indlægssedlen utroværdig eller mangelfuld, eller handler det om, at det ”blot” er håndkøbsmedicin og derved kræves der langt færre forsøgspersoner, evidens og dokumentation?

Det største problem er dog, at læger, SP’er og apotekere må se at synkronisere deres viden, så lactulose ikke er en holdningssag, men bygger på noget faktuelt.

Anmeld Citér

3. september 2017

CBbaby

Profilbillede for CBbaby

Jeg har et barn med tarmsygdom. Vi har været på

movicol og laktolose siden 5 måneder. Hun er 2 år.

Vores speciallæger (de 5 vi har haft tilknyttet fra riget) har alle sagt: 

laktolose; kan producere mere luft i maven på børnene. Bruges ved forstoppelse. TARMEN sløves ikke! Nogle har god brug for det indtil skolealderen for at undgå smerteanfald.

movicol: bedre ved langvarig tarmproblemer, da det virker på en anden måde. Virker dårligere mod forstoppelse, men er god mod generele tarmproblemer og hård mave. Tarmen bliver IkKE sløv eller afhængig. 

Så pointen er: tarmen bliver ikke afhængig. Men de fleste børn med tarmproblemer har dem indtil skolealderen. Og her begynder tarmen at fungere bedre for de flere. Ingen af nævnte præparater har en længerevarende effekt på børnene efter endt behandling. 

Vi er blevet rådet til forsætte vores datters behandling for at undgå smerteanfald. Alle 5 eksperter siger, at det bliver bedre med alderen og det skal afhjælpes imens hun er lille, så hun ikke har ondt. 

Jeg er IKKE læge, men refererer blot de informationer vi får fra riget og deres eksperter. 

Det man kan mene med at tarmen bliver afhængig er, at børn med Tarmproblemer har brug for det, for at maven fungerer. Men alternativet er, at de har smerteanfald, ondt, fungerer dårligere. For langt de fleste bliver tarmen normal omkring skolealderen! Og det er med mocicol/laktolose i baggagen. 

Anmeld Citér

3. september 2017

debattør-39303

Skal også nævne et mærkeligt overtalelsesargument for at give lactulose fremført af SP:

Når de kun er så små, dvs. fra få uger til få måneder gamle, så får de så lidt lactulose, at der derfor ikke er bivirkninger.

Jamen, så kan man jo omvendt sige, at så er der heller ikke rigtig nogen effekt, og man burde lade være med at give det. Virkning og bivirkninger følges jo af.

Du kan ikke proppe alverdens medicin i børn i den alder i mindre dosis og slippe for bivirkninger, hvis det også skal have en effekt. Lactoluse kan sagtens være en hensigtsmæssigt løsning, men fri mig fra så dårlige argumenter for at give det.  

Anmeld Citér

3. september 2017

Pikku Myy

Profilbillede for Pikku Myy
Jeg skriver hvad jeg laver lige nu...
Soonmom skriver:

Ej Come on, ingen medicin er da altid bedre end medicin  

ALT medicin har bivirkninger, derfor bør man da så vidt muligt undgå at stoppe det i sine børn 

Selvfølgelig har du helt ret: Det er bedst ikke at have brug for medicin, i den forstand at så er man jo rask. Men hvis nu man ikke er rask, tænker jeg at medicinsk behandling kan være den bedste løsning.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.