Hvad er sandheden om lactulose (0 – ½ år)?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.011 visninger
23 svar
30 synes godt om
3. september 2017

debattør-39303

Profilbillede for debattør-39303
Lægen sig et. Apotekeren siger noget andet. Den ene sundhedsplejerske siger noget tredje. Den anden sundhedsplejerske, der er sommerferieafløser, siger noget fjerde. En anden apoteker siger noget femte etc. Findes der ikke en god og troværdig kilde om det? Ellers er jeg overladt til et tagselvbord, hvor jeg kan vælge det, som jeg – helt uden faglige forudsætninger – selv synes giver mest mening: Lægen mener fx, at det gør tarmen sløv i længden, og pointerer, at morgen og aftendosis kun må ændres med 1 ml om ugen. SP1: Man bare skal give løs (op til 6 ml pr. dag, nyfødte undtaget), da det er uskadeligt sukkervand, og alt for mange forældre holder sig for meget tilbage med at give det. Ved at undlade lactulose ved førstesymptomerne afføringsbesvær og hård afføring, så bliver det tit en meget selvforstærkende proces, der lukker helt ned for afføringen i lang tid. SP2: Skal gives meget begrænset og hurtigt trappes ud, således at man efter 3 dage reducerer dagsdosis med 2 ml. Apotekeren (ældre dame, oldschool) mener, at meget hård afføring og afføringsbesvær handler om, at de lige skal vænne sig til flaskemad, og det stort set altid går væk af sig selv uden lactulose. Lactulose’s evne til at give sløv tarm skaber herved det forstoppelsesproblem, som reelt aldrig var opstået, hvis man bare var tålmodig. Hilsen Mikkel

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

3. september 2017

hannetheis

Profilbillede for hannetheis

Min fik laktulose efter operation 2,5 md gammel. 

Lægerne dage at det kan sløve tarmen hvis børnene får det i en længere periode. Længere sagde han over 3-4måneder.

Er man startet på det og giver den mængde barnet skal have efter anvisninger skal man trappe mængden ned således at barnet får mindre og mindre når det virker til maven er okay igen. Man skal ikke bare stoppe fra den ene dag til den anden. 

Så hvis i kan mærke jeres barn virker forstoppet så vil jeg give det måske en lille uge og så trappe ned igen så barnet måske efter 14 dage er stoppet helt med det. 

Overgangskost fra amning til flaske til grød kan godt give lidt dårlig mave. Men går hurtigt over igen når maven er van til den nye konsistens 

Anmeld Citér

3. september 2017

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik 19-09-11, Magnus 11-07-18
debattør-39303 skriver:

Lægen sig et. Apotekeren siger noget andet. Den ene sundhedsplejerske siger noget tredje. Den anden sundhedsplejerske, der er sommerferieafløser, siger noget fjerde. En anden apoteker siger noget femte etc. Findes der ikke en god og troværdig kilde om det? Ellers er jeg overladt til et tagselvbord, hvor jeg kan vælge det, som jeg – helt uden faglige forudsætninger – selv synes giver mest mening: Lægen mener fx, at det gør tarmen sløv i længden, og pointerer, at morgen og aftendosis kun må ændres med 1 ml om ugen. SP1: Man bare skal give løs (op til 6 ml pr. dag, nyfødte undtaget), da det er uskadeligt sukkervand, og alt for mange forældre holder sig for meget tilbage med at give det. Ved at undlade lactulose ved førstesymptomerne afføringsbesvær og hård afføring, så bliver det tit en meget selvforstærkende proces, der lukker helt ned for afføringen i lang tid. SP2: Skal gives meget begrænset og hurtigt trappes ud, således at man efter 3 dage reducerer dagsdosis med 2 ml. Apotekeren (ældre dame, oldschool) mener, at meget hård afføring og afføringsbesvær handler om, at de lige skal vænne sig til flaskemad, og det stort set altid går væk af sig selv uden lactulose. Lactulose’s evne til at give sløv tarm skaber herved det forstoppelsesproblem, som reelt aldrig var opstået, hvis man bare var tålmodig. Hilsen Mikkel

lactulose skal trappes op og ned forsigtigt...

Der er risiko for at tarmen bliver afhængig hvis man giver meget i lang tid...

vil altid anbefale Movicol i stedet for som dog skal bruges recept men som ikke er så store bivirkninger ved da det er salte der binder vand til afføringen så den ikke bliver tør... (eller noget i den retning.. det er over 3 år siden vi sidst gav det...)

Anmeld Citér

3. september 2017

Pikku Myy

Profilbillede for Pikku Myy
Jeg skriver hvad jeg laver lige nu...
Wampires skriver:

lactulose skal trappes op og ned forsigtigt...

Der er risiko for at tarmen bliver afhængig hvis man giver meget i lang tid...

vil altid anbefale Movicol i stedet for som dog skal bruges recept men som ikke er så store bivirkninger ved da det er salte der binder vand til afføringen så den ikke bliver tør... (eller noget i den retning.. det er over 3 år siden vi sidst gav det...)

Jeg mener nu at Lactulose og Movicol minder meget om hinanden i forhold til hvordan de virker. Begge trækker vand ind i tarmen (hhv vha sukker og salt). Det er ren osmose. Intet fancy trylleri. Ingen af midlerne virker på selve tarmen, og umiddelbart kan jeg ikke se hvorfor øget vand i afføringen skulle give slap tarm ... Men jeg er ikke ekspert.

Til gengæld ved jeg at eksperterne siger to ting. Og jeg ved det fordi vi endte hos eksperterne på Skejby da min søn havde svær forstoppelse som tumling.

1) Det er værre for tarmen at være forstoppet end det er at tage afføringsmidler.

2) Man skal lukke ørerne - alle har en mening om forstoppelse. De fleste ved ikke nok om emnet til at udtale sig ...

Anmeld Citér

3. september 2017

Soonmom

Profilbillede for Soonmom

Både lactolose og movicol gør børn dybt afhængig og bør så vidt muligt undgås.

Jeg har set mange eksempler på movicol (mit eget gæt er fordi det er det mest populære) for jeg har hørt at lactolose skulle være værre

Anmeld Citér

3. september 2017

Pikku Myy

Profilbillede for Pikku Myy
Jeg skriver hvad jeg laver lige nu...
Soonmom skriver:

Jeg har set mange eksempler på movicol (mit eget gæt er fordi det er det mest populære) for jeg har hørt at lactolose skulle være værre

Det er rigtigt at man bliver afhængig af begge afføringsmidler i den forstand at hvis man stopper med at bruge det fra den ene dag til den anden, ender man ofte i forstoppelse igen. Men hvis man nedtrapper på en fornuftig måde, er det igen langt bedre at behandle sin forstoppelse end det er at have forstoppelse.

Anmeld Citér

3. september 2017

Abracadabra

Profilbillede for Abracadabra

Hvad er behandlingen af forstoppelse hos nyfødte? Modermælk! Og ikke modermælkserstatning, som medfører forstoppelse hos MANGE! Hvad så hvis modermælk ikke er en mulighed? Ja, så må man jo behandle 'bivirkningen' ved modermælkserstatning med laktulose. Det skal barnet selvfølgelig have lige så længe som modermælkserstatning!

Mit barn blev forstoppet, da vi begyndte på rigtig mad frem for modermælk. Betyder dét, at modermælk er afhængighedsskabende? Nix.

Modermælkserstatning er utroligt godt på mange måder - bare ikke for babytarme. Ergo skal de have laktulose og NOK AF DET. Babyafføring er tynd, ikke på nogen mulig måde formet.

Mere laktulose, tak!

Anmeld Citér

3. september 2017

Thea14

Tror man skal gøre hvad man selv føler bedst for.

Vores datter fik Lactulose de første 4 måneder af sit liv. Hun kunne for det meste køre på en mild dosis, men uden var hun helt sikkert forstoppet. Så snart vi begyndte på grød da hun var 4 måneder, kunne vi trappe Lactulose helt ud. - hun er i dag 4 år og har ingen problemer med afføring og der har ikke været noget siden.

Ligesom med alt andet vil der være 117 meninger om det. Noget vil være rigtig for nogen og andet for andre. Personligt vil jeg hellere give Lactulose end have en baby med ondt i maven og forstoppelse.

Anmeld Citér

3. september 2017

Nel

Profilbillede for Nel
Soonmom skriver:

Min baby fik lactulose fra hun var 2 uger til 3 måneder. Vi oplevede ingen problemer med "dyb afhængighed" og trappede uden problemer ud af det. Der er ingen grund til at gøre det værre end det er. Det løser et problem hos barnet som er smertefuldt og problematisk, så set i det lys, er de få bivirkninger der kan være, værd at tage med.

Til ts: MIN erfaring er at det hjælper rigtig godt. Når du får så mange forskellige råd omkring det, så kig på indlægssedlen og gå ud fra den. Jeg mener man siger 1-2 ml. pr. kg om dagen. dvs. vejer baby 4 kg, så starter man med at give 4 ml. og trapper op til 8. Det er en kur, derfor er det vigtigt at tage over nogle uger, indtil tarmen er stabil.

Anmeld Citér

3. september 2017

Soonmom

Profilbillede for Soonmom
Nel skriver:

Min baby fik lactulose fra hun var 2 uger til 3 måneder. Vi oplevede ingen problemer med "dyb afhængighed" og trappede uden problemer ud af det. Der er ingen grund til at gøre det værre end det er. Det løser et problem hos barnet som er smertefuldt og problematisk, så set i det lys, er de få bivirkninger der kan være, værd at tage med.

Til ts: MIN erfaring er at det hjælper rigtig godt. Når du får så mange forskellige råd omkring det, så kig på indlægssedlen og gå ud fra den. Jeg mener man siger 1-2 ml. pr. kg om dagen. dvs. vejer baby 4 kg, så starter man med at give 4 ml. og trapper op til 8. Det er en kur, derfor er det vigtigt at tage over nogle uger, indtil tarmen er stabil.

Selvfølgelig bliver ALLE ikke afhængige, men jeg har set en del eksempler på mit arbejde og i mit privatliv  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.