Lægen sig et. Apotekeren siger noget andet. Den ene sundhedsplejerske siger noget tredje. Den anden sundhedsplejerske, der er sommerferieafløser, siger noget fjerde. En anden apoteker siger noget femte etc.
Findes der ikke en god og troværdig kilde om det? Ellers er jeg overladt til et tagselvbord, hvor jeg kan vælge det, som jeg – helt uden faglige forudsætninger – selv synes giver mest mening:
Lægen mener fx, at det gør tarmen sløv i længden, og pointerer, at morgen og aftendosis kun må ændres med 1 ml om ugen.
SP1: Man bare skal give løs (op til 6 ml pr. dag, nyfødte undtaget), da det er uskadeligt sukkervand, og alt for mange forældre holder sig for meget tilbage med at give det. Ved at undlade lactulose ved førstesymptomerne afføringsbesvær og hård afføring, så bliver det tit en meget selvforstærkende proces, der lukker helt ned for afføringen i lang tid.
SP2: Skal gives meget begrænset og hurtigt trappes ud, således at man efter 3 dage reducerer dagsdosis med 2 ml.
Apotekeren (ældre dame, oldschool) mener, at meget hård afføring og afføringsbesvær handler om, at de lige skal vænne sig til flaskemad, og det stort set altid går væk af sig selv uden lactulose. Lactulose’s evne til at give sløv tarm skaber herved det forstoppelsesproblem, som reelt aldrig var opstået, hvis man bare var tålmodig.
Hilsen Mikkel
Anmeld
Citér