Hvad ville i gøre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. september 2017

Anonym

lineog4 skriver:

Elsker stave kontrol  desperate kontoer 

De er til tider også meget desperate herhjemme 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. september 2017

Kurt_H

Anonym skriver:

Hejsa

Sagen er den at jeg er gået fra løn under barsel og til barselsdagpenge. 

Det gør at jeg mister en del indtægt. 

Manden og jeg har hver vores økonomi. 

Jeg har cirka 1500 tilbage nu efter alt er betalt og det skal dække diverse og benzin. Jeg snakkede meget højlydt om det her til aften og han spurgte meget indtil det og forklarede hvor lidt der er tilbage. Troede han ville byde ind og overføre et beløb til at dække lidt af tabet. Men nix. Den stoppede der. Han har nok selv 7000 eller deromkring til div. Og benzin. 

Tænker at spørge ham om han vil overføre penge, men hader det bare for vi har jo hver vores økonomi og er hver især selv herre over indtægter og udgifter og aldrig har vi spurgt efter penge ved hinanden. Alle fælles udgifter betaler vi det samme til trods han får mere i løn end mig. 

Men tænker også det er en fælles beslutning at få et barn og derfor burde jeg vel ikke stå alene med tabet? 

Hvad ville i gøre? 

Er det et matematisk svar du søger ? For helt ærligt så er du blevet snydt for en mere ligestillet-demokratisk løsning !

Hvis I betaler fællesudgifter med demokratisk faktor på 50/50 og du generelt har lavere løn end ham, ja så sidder du hårdt i det.

Hvis I istedet for betalte med en indtægtsfaktor på 70/30, så ville du have en bedre økonomi.

Dog syntes jeg det er helt uforståeligt at I har separat økonomi, når I er gift, fordi så deler man da alt ligeligt imellem sig.

Anmeld Citér

7. september 2017

anonym12

1500 kr til benzin og diverse virker som et fint beløb? 

Nå, men du må jo snakke med ham og sige "hey Karl-Børge, jeg er gået ned i løn for at passe VORES barn og jeg har svært ved at klare mig for 1500kr, og jeg tænkte om du havde noget imod at betale lidt mere af vores fælles udgifter (og den pension jeg går glip af), så jeg ikke skal bruge min opsparing på at gå hjemme på barsel med VORES barn " og så give ham et kys på kinden.

Næste gang skal i nok tage snakken inden baby nr 2 kommer. Man kan jo slå dagpenge satsen op. 

Vi køre fællesøkonomi og har hver især x-antal penge vi selv råder over til tant og fjas (1000kr om måneden), i budgettet er der taget højde for penge til rejser, gaver, frisør og tøj, så de penge er til cafe besøg og byture. Resten af pengene er fælles og vi besluttet i fælleskab, hvordan de skal bruges.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.