Hvad ville i gøre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. september 2017

Anonym trådstarter

Vi vidste begge godt jeg ville gå ned i løn men det er altid svært at vide hvor meget da man først får det endelige svar lige op til.

Jeg har skam en opsparing men synes ikke det er fair at den skal bruges til at dække tabet hver måned.

Jeg har før gået arbejdsløs og har nemt kunne få det til at hænge sammen uden at få ekstra fra ham, men denne gang er der flere udgifter og f. Eks. Børnepenge skal bruges på vores barn og ikke mig, så de bliver kun brugt til baby når jeg f. Eks. Køber tøj og diverse til baby.

Hvorfor har i så travlt med at vi har hver vores økonomi? Det er jo vores valg da det er det der passer os bedst og indtil videre fungere det helt fint. Vi har fælles kontoer til mad, fælles udgifter osv. Vi har det ikke godt med at skal gå og bruge "hinandens" penge. På den måde styrer man selv hvad man har råd og lyst til at købe. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. september 2017

lineog4

Anonym skriver:

Vi vidste begge godt jeg ville gå ned i løn men det er altid svært at vide hvor meget da man først får det endelige svar lige op til.

Jeg har skam en opsparing men synes ikke det er fair at den skal bruges til at dække tabet hver måned.

Jeg har før gået arbejdsløs og har nemt kunne få det til at hænge sammen uden at få ekstra fra ham, men denne gang er der flere udgifter og f. Eks. Børnepenge skal bruges på vores barn og ikke mig, så de bliver kun brugt til baby når jeg f. Eks. Køber tøj og diverse til baby.

Hvorfor har i så travlt med at vi har hver vores økonomi? Det er jo vores valg da det er det der passer os bedst og indtil videre fungere det helt fint. Vi har fælles kontoer til mad, fælles udgifter osv. Vi har det ikke godt med at skal gå og bruge "hinandens" penge. På den måde styrer man selv hvad man har råd og lyst til at købe. 

Vi har aldrig fået fælles økonomi - eller rettere vi har hver vores konto og så går alle vores penge til familien. Dvs. Vi står ikke helt samme sted som jer, for har jeg ikke flere penge jamen så er der altid råd til familie ting for så betaler manden min. Jo så har jeg ikke til at gå ud og drikke cocktail som jeg gjorde i går, men der er altid penge til det nødvendige. 

Så måske skal I sætte jer ned og vurdere hvad er det nødvendige og det nødvendige er fx også vinterjakke til de voksne. Og så skal du huske børnepenge er en hjælp til familien der har børn - har man ikke til det nødvendige så er de 3000 ikke til at købe det unødvendige, men det nødvendige. Ja mange vil sige pengene er til barnet, men barnet har reelt brug for tryghed, basic, og forældre der har det godt - så skulle de en gang gå ind i madbudgettet ja så gør de der og barnet har det stadig godt. Børnepengene hos os går ind på min konto, og jeg holder intet regnskab, for fra min konto flyder der i lind strøm penge ud som bruges på børn a la betale for alle deres fritidsinteresser, tøj når de mangler, teaterbilleter (hos os en stor post), fodtøj osv.

Anmeld Citér

2. september 2017

nielsen80

Anonym skriver:

Ej det forstår jeg altså ikke. Selvom man får svar på dagpenge lige inden, ved man da hvilken sats man er på. 

Jeg tror grunden til, jeg reagerer på seperat økonomi i disse tråde, er, at det synes, at være kvinden der taber penge på ordningen i form af både nedgang i eget rådighedsbeløb OG pension. Dette samme ser man i tråde om nedsat tid. Derudover virker det til(i disse tråde), at mange er i et slags taknemligheds forhold, hvor man skal bede om penge fra manden og være taknemlig, hvis når man får det. Da manden tjener pengene, er det ham, der bestemmer, hvornår man skal ud og spise, hvornår man skal på ferie osv. Sådanne forhold virker ikke(i hvert fald på skrift) som ligeværdige forhold med to voksne mennesker, der træffer fælles beslutninger på den selvskabte families vegne. Lavede man en ordning med seperat økonomi, hvor man kom ud over ovenstående og samtidig sikret sig selv i forhold til fremtiden med pension osv, ville jeg ikke reagere.

Anmeld Citér

2. september 2017

Anonym

Kunne din mand tage resten af barslen, og du kom retur på arbejde? 

Så kunne han evt gå ned i løn i den periode, og du kunne tjene en almindelig løn. 

Vi har dine og mine børn.. men jeg handler lige så ofte noget ind til mine bonus.. jeg har en god indtægt nu, hvor min kæreste ikke har.. 

hver den 1 i mdr hæver vi penge til vores madpenge krukke, og fordi jeg har en højere indtægt, smider jeg mere i den end min kæreste. De 3 delebørn(hans)er her 7/7, mens min søn er her fuld tid. 

Jeg ved jo at når han har fast arbejde, så er det ham der smider mere i.. 

Anmeld Citér

2. september 2017

smølfine

Xolia skriver:

Forstår ikke at man kan have separat økonomi når man har fælles børn.

Skal du så aldrig kunne købe en kop kaffe eller gave til ham fordi du nærmest har minus på kontoen?

Nå, men hos os har vi fælles økonomi og min kæreste betaler til alle 4 børn selvom kun 2 af dem er hans...

Det er det samme her, kun et fælles barn og to der er mine, men her er alt fælles. Større investeringer bliver vendt, men ellers køber vi hver især det der er brug for og her er det også kæresten der tjener mest. 

Anmeld Citér

2. september 2017

Babilooo

Undskyld men det er da ikke noget du skal hinte.???  Du siger da bare ... skat VI har en periode hvor jeg er på barsel og VI i fæellesskab går ned i husstandsindkomst pga pasning af FÆLLES barn. Dvs det er da det mest naturligt i verden at han overfører nogle penge til en fælleskomto og i den periode mere. Men det er sku svært med seperat økonomi - flyberdragter, sko, regntøj, sandaler, tasker osv osv.  Jeg kan ikke dække alt det og mere til med børnepenge. Ofte er det kvinden der køber disse ting - dvs hvis du ikke får forhøjet beløbet på fælleskontoen som minimum - så kan du ende med at bruge dine penge på barn og han sidder tilbage med dejlige lommepenge. 

Hvad med pension.... du indbetaler ikke til pension sikkert når du er på barsel. Jeg krævede derfor at der i perioden bagefter blev indbetalt 22 pct til min pension. Ellers sidder du som 65 årig og har haft 1-2 år uden pensions indbetaling afhængig af antallet af børn. Og han har kunne indbetale hele tiden - og måske skilt sig fra dig. 

Kvinder skal generelt tænke langt mere økonomisk. Held og lykke med en nødvendig snak!

Anmeld Citér

2. september 2017

Mamalou

Min kæreste og jeg skal dele barslen og ender derfor begge på barselsdagpenge i lige lang tid ca. Vi har dog aftalt, at den som ikke er på dagpenge betaler størstedelen af madbudgettet. Det var måske en mulighed for jer? Frem for at bede om penge? 

Anmeld Citér

2. september 2017

Anonym

Anonym skriver:

Hvad sker der lige for separat økonomi??

Vi vil gerne være gift, vi vil gerne have børn - men når det kommer til penge, så er det hver mand for sig selv?

Hos os er det selvsagt fælles, hvis man vil have noget over 10000, skal man lige spørge den anden, men ellers stoler vi på, at vi hver især er voksne nok til at handle som en økonomisk enhed med fælles interesser.

Well nogen gange er det jo ansvarligt nok. Min kæreste har en fortid hvor han havde problemer med at styre sin økonomi, så han vil ikke have fælles konti, da han er bange for at falde i igen, hvor han så ville trække mig med ned med sig. Så vi har hver vores konti i hver vores bank, men deles fair om udgifterne, så vi begge har det samme overskud hver måned. Og vi ser det stadig som vores penge, så hvis han mangler noget han ikke har penge til, så betaler jeg gerne og vise versa. Dertil har vi en gavekonto vi begge ligger penge på hver måned, konto til hunden.. Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være nødvendigt at vi havde alt fælles hvor alt går ind samme sted. Det er så mig der står for og administrerer gave og hundekonto. Han ved det er mest ansvarligt, jævnfør hans fortid, at det er mig, der står med det. Det synes jeg da er fint og velreflekteret. 

Anmeld Citér

2. september 2017

Anonym

Anonym skriver:

Well nogen gange er det jo ansvarligt nok. Min kæreste har en fortid hvor han havde problemer med at styre sin økonomi, så han vil ikke have fælles konti, da han er bange for at falde i igen, hvor han så ville trække mig med ned med sig. Så vi har hver vores konti i hver vores bank, men deles fair om udgifterne, så vi begge har det samme overskud hver måned. Og vi ser det stadig som vores penge, så hvis han mangler noget han ikke har penge til, så betaler jeg gerne og vise versa. Dertil har vi en gavekonto vi begge ligger penge på hver måned, konto til hunden.. Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være nødvendigt at vi havde alt fælles hvor alt går ind samme sted. Det er så mig der står for og administrerer gave og hundekonto. Han ved det er mest ansvarligt, jævnfør hans fortid, at det er mig, der står med det. Det synes jeg da er fint og velreflekteret. 

Fælles økonomi behøver ikke betyde fælles konto til alt.

Vi har fælles økonomi, men har hver vores konto i hver vores bank. Hans løn går ind på hans konto, min løn går ind på min. Manden betaler alle regninger fra sin konto og jeg lægger på opsparingen fra min og så har vi nogenlunde det samme tilbage på hver vores. Mad og alt andet købes fra vores desperate kontoer alt efter hvem der handler, og så flytter vi penge mellem kontoerne hvis en har betalt for mere end den anden. 

Det har fungerer for os i 8 år...

Anmeld Citér

2. september 2017

lineog4

Anonym skriver:

Fælles økonomi behøver ikke betyde fælles konto til alt.

Vi har fælles økonomi, men har hver vores konto i hver vores bank. Hans løn går ind på hans konto, min løn går ind på min. Manden betaler alle regninger fra sin konto og jeg lægger på opsparingen fra min og så har vi nogenlunde det samme tilbage på hver vores. Mad og alt andet købes fra vores desperate kontoer alt efter hvem der handler, og så flytter vi penge mellem kontoerne hvis en har betalt for mere end den anden. 

Det har fungerer for os i 8 år...

Elsker stave kontrol  desperate kontoer 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.