Skifte børnehave?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.263 visninger
6 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. august 2017

Anonym trådstarter

• Jeg har en dreng der lige er fyldt 3 og har gået i hans nye børnehave i snart 4 måneder. Han glædede sig meget til at starte, og var meget glad i starten uden nogle problemer i indkøringen. Men efter lidt tid begyndte han at blive meget ked af det. Han fortæller næsten hver dag at nogle af de andre børn kalder ham for dum, lort osv. Og at de ikke vil lege med ham. Næsten dagligt fortæller han, at der er en der slår ham, sparker, kaster ting efter ham og en dag kom han hjem med et stort bidemærke. Han græder hver morgen jeg afleverer ham, men er i nogenlunde humør når han bliver hentet. Jeg synes selve børnehaven virker som et godt sted og det er også nogle meget søde pædagoger, som siger de er obs på det. Men derfor har jeg det bare skidt med, at han er så ked af det. Derudover er der ikke særlig mange jævnaldrende drenge han kan lege med (et stort overtal af piger) og ellers er drengene ældre. Nu har han jo knap nok gået der i 4 mdr. men hvor længe ville I give det? Jeg ved godt, at man ikke kan udelukke at børn taler lidt grimt til hinanden, og at man ikke altid må være med i legen. Er det for hurtigt at søge plads et andet sted efter kun 4 måneder? Hvor lang tid skal ens børn "kæmpe kampen" for at finde sig til rette? Derudover har jeg undersøgt pladsskifte på pladsanvisningens hjemmeside i vores kommune, men der står, at hvis barnet er indmeldt i en alderssvarende institution, kan barnet ikke opskrives til en anden instituto uden man flytter til et andet sted i kommunen!!?? Kan det virkelig passe, andre der kender til den regel? Eller misforstår jeg den? Tænker da ikke at det kan være rigtigt? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. august 2017

Anonym

Den regel er helt korrekt, du kan som eneste mulighed flytte han til en privat børnehave uden at skulle flytte hus.

når dette så er sagt, ville jeg hvis jeg var i din situation allerførst snakke med pædagogerne i børnehaven så de kunne være opmærksomme på hvad der sker i løbet af dagen med dit barn. Mit barn har haft lidt ala samme reaktion, han ville i hvert fald ikke afleveres, så vi aflevere nu i vuggestuen i sted (fordi lillebror går der) og så kommer der en børnehavepædagog og henter ham op - så jeg tænker det nok ikke er din institution som ikke vil prøve at gøre det behageligt for din dreng. Så tag en snak med dem! 

Anmeld Citér

20. august 2017

Anonym

... fortæl os pædagogerne at du er ked af det skal være sådan, så de ikke kun er obs på at han bliver bidt osv. 

Anmeld Citér

20. august 2017

Anonym trådstarter

Jeg tror heller ikke på nogen måde, at de ikke vil gøre det behageligt for ham. Jeg skrev også i mit opslag, at jeg havde snakket med dem og at de også var obs på det. Så det er nu ikke fordi der er et problem med pædagogerne. Faktum er jo bare, at han er meget ked af det. Og mit spørgsmål er nok mere, hvor længe ens barn skal gå og være ked af det eller om nogle har erfaringer med hvor lang tid der kan gå, før de finder sig til rette �� Det er jo ikke sjovt, når de hver morgen finder ud af, at de skal i børnehave næsten begynder at græde og hver eftermiddag fortæller at nu er der sket det og det��

Anmeld Citér

20. august 2017

Anonym

Nu faldt min pige godt nok bare lige ind i børnehaven og er venner med absolut alle, fordi hun er et meget energisk og karismatisk barn. Men hun er særligt sensitiv, har lige været meget igennem og er generelt en meget følsom pige, så derfor var vi meget opmærksomme på om hun ville have nogen reaktioner eller noget.

Ifølge den pædagog hun hører under, tager det normalt 3-4 måneder for et barn at falde til og få venner, så de første 4 måneder ville ikke "gælde" (hun ville selvfølgelig stadig blive trøstet og så videre) og hvis hun så forblev ulykkelig herefter, ville de se hvad der skulles gøres for at hun blev tilfreds.

Ud fra det vil jeg jo sige at din søns "prøveperiode" er overstået og at nu hvor han stadig er ulykkelig over det, skal der gøres noget for at ændre det. Hvad der skal gøre, må i jo så snakke med pædagogerne om. - og her mener jeg ikke abre at de skal være opmærksomme, men at der skal laves nogle ændringer på hvordan de så vil sørge for at din dreng ikke bliver "mobbet".

Jeg kender ikke til det med reglerne, da min pige går i privat børnehave.

Anmeld Citér

20. august 2017

Kildebakken

• Jeg har en dreng der lige er fyldt 3 og har gået i hans nye børnehave i snart 4 måneder. Han glædede sig meget til at starte, og var meget glad i starten uden nogle problemer i indkøringen. Men efter lidt tid begyndte han at blive meget ked af det. Han fortæller næsten hver dag at nogle af de andre børn kalder ham for dum, lort osv. Og at de ikke vil lege med ham. Næsten dagligt fortæller han, at der er en der slår ham, sparker, kaster ting efter ham og en dag kom han hjem med et stort bidemærke. Han græder hver morgen jeg afleverer ham, men er i nogenlunde humør når han bliver hentet. Jeg synes selve børnehaven virker som et godt sted og det er også nogle meget søde pædagoger, som siger de er obs på det. Men derfor har jeg det bare skidt med, at han er så ked af det. Derudover er der ikke særlig mange jævnaldrende drenge han kan lege med (et stort overtal af piger) og ellers er drengene ældre. Nu har han jo knap nok gået der i 4 mdr. men hvor længe ville I give det? Jeg ved godt, at man ikke kan udelukke at børn taler lidt grimt til hinanden, og at man ikke altid må være med i legen. Er det for hurtigt at søge plads et andet sted efter kun 4 måneder? Hvor lang tid skal ens børn "kæmpe kampen" for at finde sig til rette? Derudover har jeg undersøgt pladsskifte på pladsanvisningens hjemmeside i vores kommune, men der står, at hvis barnet er indmeldt i en alderssvarende institution, kan barnet ikke opskrives til en anden instituto uden man flytter til et andet sted i kommunen!!?? Kan det virkelig passe, andre der kender til den regel? Eller misforstår jeg den? Tænker da ikke at det kan være rigtigt? 

Jeg har både to drenge og en pige, og der er stor forskel på hvordan pige- og drengegrupper fungerer. Mit indtryk er også at der er stor forskel på børn og hvordan gruppedynamik opstår. Nogle er naturligt mere dominerende og andre er mere forsigtige. Nogle er vokset op med barske store søskende og har lært at klare sig tidligt. Andre ofte den førstefødte bliver lidt mere beskyttet, og det skaber måske lidt mere forsigtighed. De forskellige karaktertræk har alle deres forcer. Min lidt mere stille store dreng har fx. lettere ved at sidde stille i skolen end nogle af de mere dominerende og vilde drenge. 

Hvis du har en mere forsigtig dreng og han er den yngste kan det være en vanskelig position for ham lige nu. Drenge leger ofte i grupper og er opmærksomme på hvem der er størst og stærkest. Derfor legede min stille dreng også meget med piger i starten, men det ændrede sig stille og roligt. (læs: jeg var bekymret som du)

Men de voksne skal komme på banen. Du må få dem lidt mere op af stolen. En pædagog med de rette evner kan sagtens hjælpe med at lave en rigtig god dynamik og sætte din dreng i centrum på en måde som giver ham værdi for fællesskabet. Hvis I ved at der kommer drenge op fra vuggestuen næste år kan han måske også begynde at lege lidt nedad.

Det er ikke usundt at lære fra starten at man godt kan være nummer to og det er ok. Det giver mere modstandsdygtighed i det virkelige liv, hvor man ikke sejrer i alle arenaer. Jeg ville have fokus på at I som forældre viser at I elsker ham som han er og ikke hele tiden problematiserer hans nuværende position i gruppen. Prøv at spørge lidt mindre ind og se hvad han fortæller af sig selv. Måske får I spurgt på en måde så han fortælle om alt de utrygge og du faktisk forstørre det.

Men hvis han ikke har fundet en eller flere gode venner året før han skal i skole, ville jeg nok flytte ham.

Anmeld Citér

20. august 2017

L-mor

Anonym skriver:

Der er frit valg af dagtilbud og kommunen kan ikke nægte dig at skifte plads. Men du kan selvfølgelig være nødt til at vente på plads til den/de institutioner, hvor du gerne vil have ham ind. Og der vil være en varslingsfrist på udmeldelsen, osv.

Når pædagogerne er søde og dygtige, ville jeg arbejde videre på sammen med dem at få det til at fungere bedre.

Hvis I beslutter jer for et institutionsskifte, så ring til de pædagogiske konsulenter i kommunens dagtilbudsafdeling. Forklar dem situationen, at I har arbejdet på at forbedre situationen, men at Jeres barn mistrives, er utryg i institutionen og at I har mistet troen på, at det kan komme til at fungere.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.