At tørre sig selv..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. august 2017

Jullesnulle

MummiT skriver:

Hvornår kunne jeres børn tørre sig selv efter toiletbesøg?

Hvor lang tid havde de været blefri?

L er 3 år og har været blefri siden hun var 1 år 10 mdr.

Hun vil rigtig gerne klare toiletbesøg selv, og have lukket dør mens hun er derude. Hun er generelt meget selvhjulpen og jeg arbejder meget udefra tanken om learning by doing, så hun får ofte lov. Hun har længe været i stand til selv at gå ud på toilettet og sætte sig op, men her de seneste måneder er hun holdt op med at kalde på mig når hun  har lavet stort. - Hun tørrer sig altså selv. Hvis hun har kaldt på mig har jeg bedt hende om at gøre det selv, og har så tjekket at hun har fået det hele med. - og det har hun altså stort set altid!

Helt tilfældigt kom jeg ind på det mens jeg snakkede med en pædagog fra børnehaven, og hun lød næsten som om det var helt vildt voldsomt forkert af mig at jeg oftest lader hende tørre sig selv. Jeg synes jo ikke at det er forkert når nu hun godt kan også gerne vil (og ikke kalder på mig som tidligere). - Hun får selvfølgelig også vasket sine hænder og er generelt en meget renlig pige.

Men hvad siger I? Er det forkert at lade hende selv? Hvornår kunne jeres selv?

Personligt synes jeg det er for tidligt for dem at stå for selv. Du lyder til at have en fremmelig lille dame ... jeg ville lade hende tørre og være alene for så bagefter chekke efter.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. august 2017

Tommelise

Jeg har ikke børn, så jeg ved ikke så meget om, hvornår det er "normalt" selv at kunne tørre sig.

Men min nevø, som er 5 år, er først begyndt at gøre det nu. Han kalder stadig, når han er færdig. Da jeg var sammen med dem her i ferien, kaldte han, og så sagde han "Først tørrer jeg, og så tørrer du" - så han bliver stadig tjekket af en voksen. 

Han har været blefri i 2 år.

Anmeld Citér

17. august 2017

Abracadabra

Det kommer også virkelig meget an på afføringens konsistens. En helt hård pølse behøver jo nærmest ingen aftørring, hvor en ret smattet kokasse kan kræve store mængder toiletpapir.

Anmeld Citér

17. august 2017

Hck

Profilbillede for Hck
Abracadabra skriver:

Det kommer også virkelig meget an på afføringens konsistens. En helt hård pølse behøver jo nærmest ingen aftørring, hvor en ret smattet kokasse kan kræve store mængder toiletpapir.

Og sådan hænger det sammen om du er barn eller voksen ��

Anmeld Citér

22. august 2017

Kurt_H

MummiT skriver:

Hvornår kunne jeres børn tørre sig selv efter toiletbesøg?

Hvor lang tid havde de været blefri?

L er 3 år og har været blefri siden hun var 1 år 10 mdr.

Hun vil rigtig gerne klare toiletbesøg selv, og have lukket dør mens hun er derude. Hun er generelt meget selvhjulpen og jeg arbejder meget udefra tanken om learning by doing, så hun får ofte lov. Hun har længe været i stand til selv at gå ud på toilettet og sætte sig op, men her de seneste måneder er hun holdt op med at kalde på mig når hun  har lavet stort. - Hun tørrer sig altså selv. Hvis hun har kaldt på mig har jeg bedt hende om at gøre det selv, og har så tjekket at hun har fået det hele med. - og det har hun altså stort set altid!

Helt tilfældigt kom jeg ind på det mens jeg snakkede med en pædagog fra børnehaven, og hun lød næsten som om det var helt vildt voldsomt forkert af mig at jeg oftest lader hende tørre sig selv. Jeg synes jo ikke at det er forkert når nu hun godt kan også gerne vil (og ikke kalder på mig som tidligere). - Hun får selvfølgelig også vasket sine hænder og er generelt en meget renlig pige.

Men hvad siger I? Er det forkert at lade hende selv? Hvornår kunne jeres selv?

Den pædagog må have haft en dårlig dag.... Det fleste pædagoger vil da hellere lave aktiviteter med børnene end tørre møller dagen lang....

Da jeg li´som arbejder i en børnehave, så oplever jeg på daglig basis at en stor del af børnene ikke kan/vil tørre sig selv bagi.

De få børn som kan tørre sig selv er ca. 4½ år eller mere. Typisk er det omkring 3+ år at de ligger bleen. Her er der en perfekt mulighed for at træne tør-dig-selv teknikerne, men det er forældrene som skal stå for oplæringen.

Alle vores børn tørrer sig selv foran, incl. drengene ! Det er en god øvelse for børnene til at mærke om der er noget på huden som ikke skal være der. Når de mester den rutine, så kan de gå videre med bagsiden hvor det jo er meget svære....

Når jeg tørrer dem, så forlanger jeg at de skal hoppe ned fra wc´et og bukke sig forover.

1. Så kan jeg se om det hele kommer med og skal ikke famle i blinde.

2. Jeg bliver fritaget for at barnet tager fat i mit tøj med sine, formodet, wc-hænder.

3. Gasarterne kan til tider være meget slemme og det er ikke rart at stå i igennem dagen.

Anmeld Citér

23. august 2017

Bettina19

Da min søn blev blefri som 3,5 årig, lod jeg ham selv gøre det, da han ønskede det men bad ham kalde på mig så jeg kunne se alt var væk, han kunne selv da han blev de 4år. Min datter er lige blevet blefri i maj efter hun fyldte 3 år og prøver selv, men jeg tørrer stadig efter da hun jo ikke får alt med,men hun prøver tit og snyde mig, ved ikke, at fortælle hun har lavet stort og så får man bare en grim overaskelse senere.  

Men det kommer jo når hun har øvet lidt. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.