At tørre sig selv..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.624 visninger
15 svar
9 synes godt om
16. august 2017

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Hvornår kunne jeres børn tørre sig selv efter toiletbesøg?

Hvor lang tid havde de været blefri?

L er 3 år og har været blefri siden hun var 1 år 10 mdr.

Hun vil rigtig gerne klare toiletbesøg selv, og have lukket dør mens hun er derude. Hun er generelt meget selvhjulpen og jeg arbejder meget udefra tanken om learning by doing, så hun får ofte lov. Hun har længe været i stand til selv at gå ud på toilettet og sætte sig op, men her de seneste måneder er hun holdt op med at kalde på mig når hun  har lavet stort. - Hun tørrer sig altså selv. Hvis hun har kaldt på mig har jeg bedt hende om at gøre det selv, og har så tjekket at hun har fået det hele med. - og det har hun altså stort set altid!

Helt tilfældigt kom jeg ind på det mens jeg snakkede med en pædagog fra børnehaven, og hun lød næsten som om det var helt vildt voldsomt forkert af mig at jeg oftest lader hende tørre sig selv. Jeg synes jo ikke at det er forkert når nu hun godt kan også gerne vil (og ikke kalder på mig som tidligere). - Hun får selvfølgelig også vasket sine hænder og er generelt en meget renlig pige.

Men hvad siger I? Er det forkert at lade hende selv? Hvornår kunne jeres selv?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. august 2017

Cherraly

Profilbillede for Cherraly
MummiT skriver:

Hvornår kunne jeres børn tørre sig selv efter toiletbesøg?

Hvor lang tid havde de været blefri?

L er 3 år og har været blefri siden hun var 1 år 10 mdr.

Hun vil rigtig gerne klare toiletbesøg selv, og have lukket dør mens hun er derude. Hun er generelt meget selvhjulpen og jeg arbejder meget udefra tanken om learning by doing, så hun får ofte lov. Hun har længe været i stand til selv at gå ud på toilettet og sætte sig op, men her de seneste måneder er hun holdt op med at kalde på mig når hun  har lavet stort. - Hun tørrer sig altså selv. Hvis hun har kaldt på mig har jeg bedt hende om at gøre det selv, og har så tjekket at hun har fået det hele med. - og det har hun altså stort set altid!

Helt tilfældigt kom jeg ind på det mens jeg snakkede med en pædagog fra børnehaven, og hun lød næsten som om det var helt vildt voldsomt forkert af mig at jeg oftest lader hende tørre sig selv. Jeg synes jo ikke at det er forkert når nu hun godt kan også gerne vil (og ikke kalder på mig som tidligere). - Hun får selvfølgelig også vasket sine hænder og er generelt en meget renlig pige.

Men hvad siger I? Er det forkert at lade hende selv? Hvornår kunne jeres selv?

Min er 3 år og 3 mndr, har været blefri i lidt over et år. Hun vil også gerne selv de fleste gange gange, andre gange klynker hun stadig om hun skal på toilettet, hvor vi så siger, at det kan hun jo bare gøre. Hun kan også sagtens, har en skammel og børnesæde. Mht at tørre sig, så gør hun det selv når hun har tisset. Og vi har snakket om, at de voksne skal stadig gøre det når det er stort. Jeg kan simpelthen ikke forestille mig hun kan gøre det godt nok, selv om hun prøver alt hvad hun kan. Men det er også enormt vigtigt for mig, at det er gjort 100%. Jeg gør det med vådt papir, derefter tørt, og vil ikke risikere der er nogle som helst spor af afføring tilbage, der f.eks kunne medføre blærebetændelse. Så vi venter til hun er blevet lidt ældre, har fysikken mere med, samt tålmodigheden til faktisk at gøre det godt nok, og ikke have travlt med at komme tilbage til leg eller andet.

Anmeld Citér

16. august 2017

Mortilah

Mine egne kunne helt alene og ordentligt fra 4 år.. mine bonusser kan stadig ikke. Trods de har rundet den første runde fødselsdag.. suk. Jeg synes det er så enormt vigtigt at kunne tørre sig så man er helt ren. 

Hvis dit barn kan, så er det da bare super! 

Anmeld Citér

17. august 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11

Hvis hun kan, er det da bare super flot!  

min søn er 5 og først nu kan han godt selv, men han kalder hvis det driller og han ikke kan få det sidste ordentligt væk. Det synes jeg er fint, hellere dét end at han bare hopper af og afsted. 

Anmeld Citér

17. august 2017

striber

Så længe hun tørrer den rigtige vej, og gør det ordentligt kan jeg intet se i det. Men jeg ville være bekymret for hun tørrer sig fra foran, så hun risikere at få bakterier fra endetarmen op til skeden. Min egen datter er 3,5år, og hun kan ikke nå ordentligt bagfra, så hun får ikke lov at tørre sig selv. Andet end når hun kun har tisset. Og hun vil også gerne selv, så bliver stik tosset Har sagt at hun må gro nogle længere arme  

Anmeld Citér

17. august 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
striber skriver:

Så længe hun tørrer den rigtige vej, og gør det ordentligt kan jeg intet se i det. Men jeg ville være bekymret for hun tørrer sig fra foran, så hun risikere at få bakterier fra endetarmen op til skeden. Min egen datter er 3,5år, og hun kan ikke nå ordentligt bagfra, så hun får ikke lov at tørre sig selv. Andet end når hun kun har tisset. Og hun vil også gerne selv, så bliver stik tosset Har sagt at hun må gro nogle længere arme  

Hvorfor ikke lade hende prøve for øvelsens skyld? Og så tørrer du efter?

min søn er en meget magelig type, og jeg har virkelig haft en kamp for at få ham til at prøve at gøre det selv, så udfra egen kamp ville jeg gribe enhver interesse og få noget godt ud af det jeg tænker hvis hun øver allerede nu, bliver hun hurtigt dygtig når hun kan nå ordentligt

Anmeld Citér

17. august 2017

striber

Mor11 skriver:

Hvorfor ikke lade hende prøve for øvelsens skyld? Og så tørrer du efter?

min søn er en meget magelig type, og jeg har virkelig haft en kamp for at få ham til at prøve at gøre det selv, så udfra egen kamp ville jeg gribe enhver interesse og få noget godt ud af det jeg tænker hvis hun øver allerede nu, bliver hun hurtigt dygtig når hun kan nå ordentligt

Fordi hun ikke kan nå Så længe hun ikke kan nå bagfra, så får hun ikke lov. 

Hun skal nok blive god til det alligevel, og så oven i købet uden at få diverse underlivsbetændelser  

Anmeld Citér

17. august 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
striber skriver:

Fordi hun ikke kan nå Så længe hun ikke kan nå bagfra, så får hun ikke lov. 

Hun skal nok blive god til det alligevel, og så oven i købet uden at få diverse underlivsbetændelser  

Okay. Altså jeg forstår det ikke helt. Selvom hun ikke kan nå kan hun jo godt prøve/øve. Også den rigtige vej. det er jo ikke vigtigt om hun kan mestre det rigtigt i øve-fasen. du skulle self være ved siden af imens så hun bliver guidet i hvordan og ikke risikerer at tørre den gale vej  

Anmeld Citér

17. august 2017

årgang84

Profilbillede for årgang84

Jeg gør det stadig hjemme.  Vores er 5.  

Grunden er at det ofte er børneorm i omgang,  så vil gerne selv holde øje. 

Vi har haft det en gang og der kløede ingen af ungerne sig.  Begge havde det.  

Anmeld Citér

17. august 2017

striber

Mor11 skriver:

Okay. Altså jeg forstår det ikke helt. Selvom hun ikke kan nå kan hun jo godt prøve/øve. Også den rigtige vej. det er jo ikke vigtigt om hun kan mestre det rigtigt i øve-fasen. du skulle self være ved siden af imens så hun bliver guidet i hvordan og ikke risikerer at tørre den gale vej  

Fordi når hun ikke kan nå, vælger hun den vej hun kan nå, og det er forfra Og for at undgå tarmbaktierier i skeden, gør vi det på den her måde  

Du behøver ikke forstå mine grunde Jeg er pædagog, så går meget ind for selvhjulpenhed, men lige når det gælder det her, står jeg fast  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.