Eksperthjælp: Amning - det ene bryst er mindre ned det andet

Opret bruger, og spring til sidste ulæste indlæg
Opret bruger, og følg denne tråd

387 visninger
1 svar
1 synes godt om
16. august

Karen Bøhrnsen

Hej,

Mit spørgsmål går på, om mælkeproduktionen kan stoppe i det ene bryst.

Jeg er 27 år, sund og rask, og ammer mit andet barn, en lille pige. Hun er nu 7 1/2 måned, spiser godt med mad, men ammer også stadig i den mængde, som en baby på hendes alder skal. Amningen har hidtil gået som smurt, og det gjorde det også med min første søn. Jeg ammede ham i 16 måneder uden lignende problemer.

De sidste 4 dage, føles det som om, at mælkeproduktionen i mit højre bryst er markant formindsket. Der er stadig mælk, og også i den tilfredsstillende mængde til min datter (bedømt på at hun ikke klager). Men brystet er nærmest dobbelt så lille som det venstre - det er ganske forfærdeligt ud!
Og jeg bliver nervøs for om det skal fortsætte, da min forfængelighed her, helt sikkert vil komme på prøve.

Jeg føler ikke, at jeg har ammet hende mere eller mindre på det ene bryst, og jeg forstår derfor ikke hvorfor dette skulle ske.

Der har heller ikke været en synlig forskel på mine bryster før graviditet/amning. De har egentlig altid været ret symmetriske - indtil nu!

Jeg har i løbet af i dag, prøvet kun at lægge hende til på det venstre bryst - brystet som tilsyneladende er stoppet lidt med produktionen - da jeg tænkte, at det måske vil vække liv i det igen. Men udover det, så har jeg lidt brug for råd/ vejledning i hvad jeg kan gøre.. Og om dette er normalt.
Jeg ønsker selvfølgelig, at brysterne bliver samme størrelse igen, og producerer lige meget mælk, så det ikke ser så underligt ud.

Jeg har ikke implantater eller noget andet.

Tak for svar

Mvh Laura

Karens svar

Kære Laura

Tak for dit brev

Mælkeproduktionen er hormonelt betinget er er meget påvirkeligt af forandringer. Jeg kan ikke helt sige, hvad der i dit tilfælde har gjort at du danner mindre mælk i dit højre bryst. For selv om du stadig har mælk i brystet, tænker jeg at du alligevel har mindre i det end i det venstre. 

Og du gør faktisk allerede det, som jeg vil råde dig til: du prioritere det højre bryst.

Prøv over de næste dage at lægge mere til på højre bryst end på venstre. Malk evt. højre bryst ud, hvis det fungerer til dig.

Og ja, jeg har set den form for forandring af bryststørrelse under ammeperioden før. Det er under alle omstændigheder ufarligt. Og kan som regel justeres ved øget stimulering.

Under alle omstændigheder skal dine bryster nok få samme størrelse igen, når du stopper amningen helt ;-)

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder og ammekonsulent

www.jordemoder.net

like og del: https://www.facebook.com/jordemoder.net

Hvis du har brug for en mere uddybende dialog, har du mulighed for at ringe direkte til jordemoder Karen Bøhrnsen - en halv times telefonisk jordemoderkonsultation koster kun 245.- og kan faktureres via mobilpay - så tøv ikke - ring og få en snak med jordemoderen. Ring på mobil 27216882.

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

17. august

anonym12

Profilbillede for anonym12

Det er helt normalt. Jeg har altid produceret mere mælk på det ene bryst og man har igennem hele min ammeperiode kunne se forskel. Jeg ville ikke være bekymret, der er en del der faktisk kun ammer på et bryst (uden problemer). 

Jeg kan se på ammenetværk 0-2 år (facebook) at der er rigtig mange det sker for.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Få gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.