Søskende og kys på munden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. august 2017

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
MysteriousAngel skriver:

Øh nej.. hvad er det dog for en tankegang? Min den 12 årige får da kys af sine søskende, også på munden.. 

Enig. Jeg forstår ikke hvad det er børnene lære(som er forkert) ved at kysse på munden?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. august 2017

Kurt_H

Supergirl skriver:

Godeftermiddag de damer.

Der er så mange forskellige(og nogle gange meget ens) så jeg vil smide mit spørgsmål herinde.

Der har været meget debat om forældre der kysser deres børn på munden, men hvad med søskende?

Synes I at det er upassende at en f.eks 7årig dreng kysser sin 5årige lillesøster på munde? Synes I det giver forkerte tegn til børn at man lader dem? (at man skal passe på hvad man lære børnene)

At moren/far er syg på grund af det?

Almindeligvis skal børn nok selv justere når de selv finder det "for barnlig" at gøre ditten eller datten.

Problemmet er omverden, incl. forældre, som nogle gange opmunter børnene til at fortsætte med at gøre ditten eller datten.

Sådan et "nåhhhrr" eller "nej, hvor sødt" kan børnene køre længe på, fordi alle former for opmærksomhed (positiv/negativ) er opmærksomhed !

Nå, det var facts... nu det personlige svar... Nah, lad dem dog... hold lige et øje på om den mindste også syntes der er ok, da den ældste kunne have andre (børne) ideer med kysset.

Lad os lige udvide dit spørgsmål lidt.

Hvad når forældre kysser deres børn (dvs. før de fylder 18 år) på munden ?

Anmeld Citér

8. august 2017

Kurt_H

Her i familien pysser, krammer, putter og nusser vi som vi nu engang har lyst til og det har vi altid gjort. Jeg pysser b åde min mor, min mormor og min svigerinde goddag og farvel og det har aldrig været et problem.

Mine datter p å 3 var dog lige lovligt glad for at kramme og pysse og kunne ikke helt forst å at de andre (mindre) børn i dagplejen ikke var lige s å glade for det som hun var, s å vi blev nødt til at lære hende at man alts å ikke bare m å kramme eller pysse p å nogen, hvis de siger nej eller skubber én væk.
Hun holdt nemlig de mindre børn fast og nærmest tvang dem til at pysse hende.

Vi lærte hende det ved stille at roligt at sige "Nej, hvor er det dejligt at du elsker mig, men næste gang skal du lige huske at spørge inden du pysser".
Og "Prøv at se hvordan lillebror trækker sig væk, n år du prøver at pysse ham. Det betyder at han ikke har lyst lige nu, selvom han ikke kan sige nej".

Jeg spørger selvfølgelig ogs å selv, hvis jeg gerne vil have et pys af hende (lillebror er for lille til at sige til/fra (4 m åneder)). "M å mor f å et pys?"

Far pysser generelt ikke, s å der er jo en forskel p å vores grænser allerede dér. S å hvis min datter prøver at pysse min mand, siger han bare "Nej tak, barn. Far har ikke lyst til et pys."

Hun glemmer det stadig en gang imellem og s å f år man et meget pludseligt kram med tilhørende pys og man kan næsten ikke holde masken fra at lade være med at grine, men det lykkedes som regel meget godt. Men det er svært, n år man selv er s å glad for kys og kram.

Det er simplethen s å kært n år hun kommer hen og prikker mig p å skulderen og spørger om hun m å f å et kram/pys.

Det eneste tidspunkt hun ikke skal spørge er hvis hun har sl ået sig eller er ked af det af én eller anden årsag. S å f år hun alle de pys og kram hun vil.

Mine brødre og jeg pyssede ogs å, indtil min storebror startede i skole. S å gad han ikke mere og det gjorde vi andre heller ikke, fordi det var ikke noget de "store børn" gjorde. Men derfor l å vi stadig i bunke p å et tæppe p å gulvet n år vi skulle se Disney sjov og nussede hinandens h år/rygge. Og det var der ikke noget forkert i, selvom vi var nøgne 1/3 af tiden.

For mig er "pys" og "kys" dog to forskellige ting og "pys" er det man gør med familie og venner, mens "kys" er det man gør med sin partner.

Så lærte jeg lige et nyt begreb. Forskellen på Pys og Kys.

Hvad så med Nøs ?

Anmeld Citér

8. august 2017

Pernille Birkerod Dyhre

Supergirl skriver:

Godeftermiddag de damer.

Der er så mange forskellige(og nogle gange meget ens) så jeg vil smide mit spørgsmål herinde.

Der har været meget debat om forældre der kysser deres børn på munden, men hvad med søskende?

Synes I at det er upassende at en f.eks 7årig dreng kysser sin 5årige lillesøster på munde? Synes I det giver forkerte tegn til børn at man lader dem? (at man skal passe på hvad man lære børnene)

Hej superGirl. 

Jeg kunne aldrig nogensinde drømme om at kalde eller for sags skyld tænke tanken om at en mor/far er syg pga. Et enkelt spørgsmål om holdninger til for/imod. Som i dette tilfælde med kys på mund fra enten mor/far eller søskende.. I bund og grund er det kærlighed intet andet, hvordan ser den kærlighed ud. Det er igen et holdnings spørgsmål. Den er sikkert ikke mere rigtigt den hvor barnet bliver kysset på kind i stedet.. for mig personligt er kys på munden meget voksent men der er ikke noget galt i den måde hvordan man viser sit Barn kærlighed. 

Anmeld Citér

12. august 2017

ChesireKitty

Kurt_H skriver:

Så lærte jeg lige et nyt begreb. Forskellen på Pys og Kys.

Hvad så med Nøs ?

Nøs er i samme "kategori" som Pys

Anmeld Citér

17. august 2017

Mum33

Supergirl skriver:

Godeftermiddag de damer.

Kys er det mest naturlige i verden og en måde at vise kærlighed på mens man er barn. Både mellem forældre og børn og mellem søskende. Det ændre sig helt af sig selv, når de bliver teenagere 

Anmeld Citér

17. august 2017

CC79

Jeg er nok en af dem der syns det er upassende. Hvis mine børn har været ved at kysse mig på munden eller deres lillebror nu han er baby, sir jeg nej ikke på munden, men på kinden. Har altid syns mundkys kun hører kærester til, men det er måske fordi jeg selv er opvokset sådan. Men ja munden indeholder også mange bakterier, så det synes jeg også påvirker min tanke om det. Jeg syns der er masser af andre muligheder for at udtrykke følelser fysisk og kys på munden er meget intimt og jeg er sikker på min teenager på 14 år ville have følt det meget ulækkert hvis jeg ville kysse ham på munden bare for nogle år siden. Men vi er nok generelt lidt snerpet hvadenten det gælder kysseri eller nøgenhed i min famile og det kan man jo godt mærke man fører videre til sine børn helt ubevidst.

Så kigger selv lidt underligt hvis jeg ser nogen kysse deres børn på munden eller voksne børn og deres voksne forældre, for jeg kan virkelig slet ikke forholde mig til det. Men ja meget er jo hvad man er vokset op og er præget med.. Rigtigt og forkert i den sammenhæng er jo helt individuelt og afhængig af ens personlige grænser.

Anmeld Citér

17. august 2017

BSH11

Kærlighed er hvad man gør den til, intet andet!

Anmeld Citér

17. august 2017

Tommelise

Jeg kysser da også min 5-årige nevø på munden. Det er bare et udtryk for kærlighed, og heldigvis har min søster aldrig fundet det forkert eller upassende.

Hun kysser også stadig sin 9-årige datter på munden.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.