Søskende og kys på munden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. august 2017

Anonymor

Supergirl skriver:

hvorfor skal der gøres forskel?

men hvad ville du sige/gøres hvis du så det? gøre det til noget forkert?

Der er en specifik grund, som jeg ikke vil komme ind på her uden anonym-knappen. 

Men derudover handler det for mig om mine personlige grænser, hvor der er forskel på bio og ikke-bio børn. Det er der helt sikkert nogen, der vil komme med kæmpe ramaskrig over. Fair nok - jeg ved med mig selv, at det er helt naturligt at have det på den måde, og at rigtig mange bonusmødre har det sådan. Så det er ok for mig, at nogen har det anderledes, men jeg har det som jeg har det: jeg bryder mig ikke om at skulle kysse min bonusdreng på munden, jeg bryder mig ikke om, at han ser mig nøgen osv. Sådan har jeg det er ikke med mine egne børn. Måske er det fordi jeg kom sent ind i hans liv (6+ år), men derudover er det meget naturligt at have det sådan. 

Og det er nok de følelser, jeg overfører til situationen mellem ham og mine børn. Nu kysser de ikke hinanden, ikke fordi der er forbud, men fordi de ikke gider. Hvis de gjorde, ville jeg ikke sige noget til det: jeg ville nøjes med at have det sært med det indeni  

Og før der kommer den sædvanlige bonusmor-bashing, som er super populær herinde, så behandler jeg altså ikke min bonusdreng uden omsorg, bare fordi jeg ikke vil kysse på munden. Ligesom mine andre børn får han masser af kram, nærvær, omsorg, og han får kærlige kys på panden. Han lider ikke overlast af manglende mundkys  

Så det var forklaringen - jeg har ikke andet at tilføje, så jeg tænker ikke at svare mere her i debatten: bare så der ikke er nogen, der bliver fornærmede 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. august 2017

Bananaalice

Jeg ville aldrig tvinge mine børn til at kysse hinanden, og alle kys jeg vil give til et større barn skal også være med tilladelse og ikke tvang. Ikke pga. noget pædofilt, simpelthen fordi jeg synes det er en god øvelse I at lære man godt kan styre sine egne grænser, og lære at sige fra. Det er så sundt at lære ingen forventer kys eller kram, men at det er en rar ting, og ikke en tvangshandling.
Omvendt, er det vigtigt at lære man gerne må spørge andre om man må give et kram/kysse, og på anden måde vise man også respektere andres grænser.

Anmeld Citér

1. august 2017

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Bananaalice skriver:

Jeg ville aldrig tvinge mine børn til at kysse hinanden, og alle kys jeg vil give til et større barn skal også være med tilladelse og ikke tvang. Ikke pga. noget pædofilt, simpelthen fordi jeg synes det er en god øvelse I at lære man godt kan styre sine egne grænser, og lære at sige fra. Det er så sundt at lære ingen forventer kys eller kram, men at det er en rar ting, og ikke en tvangshandling.
Omvendt, er det vigtigt at lære man gerne må spørge andre om man må give et kram/kysse, og på anden måde vise man også respektere andres grænser.

Hvem har sagt noget om at tvinge? Hvorfor skulle man tvinge sine børn til at kysse hinanden?

vender du dig så væk hvis dit barn prøver at give dig et kys(det har jo ik spurgt)? Jeg er bare nysggerig

Anmeld Citér

1. august 2017

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn

Mine børn må kysse lige præcis dem, de vil - Mor, far, søskende, bedsteforældre, legekammerater, hunden... Det styrer de. De skal ikke føle sig forpligtede til at kysse nogen. Ligesom der sikkert er nogen, som ikke vil kysses af dem, og de grænser skal de selvfølgelig lære at respektere. Men dem de kan lide og gerne vil kysse, hvorfor ikke... 

Anmeld Citér

1. august 2017

Mortilah

Mine unger og bonusbørn (4 stk bonus) kysser på kryds og tværs. På munden. Jeg får også kys på munden. Jeg skulle lige vænne mig til det, men jeg kan simpelthen ikke få mig selv til at afvise alle de kys der kommer fra dem. Det værste er nok at bonus ofte er småsyge/snottede og at børnehaven nærmest konstant melder ud om børnesygdomme som smitter..  og jeg bare tænker ohnooo håber jeg slipper for snotnæse nu! Men de er meget hungrende efter kærlighed kys kram, putning og accept, så jeg tager imod-og fordeler selv flest kys på kind, pande og hår/hovedet.. når de kysser deres lille halvsøster tænker jeg tit det samme, men at de viser deres kærlighed, på deres måde, til deres halvsøster samt bonusbror - er vigtigere end at vi får en forkølelse med  (tænker jeg med mere ro i sindet omkring evt smitte, efter vi har fået den mindste igennem vaccinationsprogrammet). Der ligger bare et eller andet i mig som bonusmor at jeg beskytter "egne børn" instinktivt og de andre beskytter jeg også- men det er mere et valg og opgave jeg har taget på mig. (Kan ikke forklare det bedre)..

Lige nu ligger en bonusdatter på 11 ved siden af mig, min datter og bonussøn på 4..  det er lidt klemt, men jeg kan simpelthen ikke bede dem sove et andet sted, når min egen datter må putte her.. (far er på forretningsrejse)..

Så her er kys ikke forbeholdt parforhold. Hos os er det bare endnu en måde at udtrykke "jeg elsker dig, holder af dig osv"... 

Anmeld Citér

2. august 2017

Bananaalice

Supergirl skriver:

Hvem har sagt noget om at tvinge? Hvorfor skulle man tvinge sine børn til at kysse hinanden?

vender du dig så væk hvis dit barn prøver at give dig et kys(det har jo ik spurgt)? Jeg er bare nysggerig

Jeg oplever tit man "tvinger" �� og jeg svarede altså bare hvad jeg synes...

Men i Danmark er vi vant til den der med mindre søskende "så giv hende et kys på munden" jeg har oplevet børn blive bedt om at kysse mig farvel eller godnat, både i nær familie og bare børn jeg har passet, det synes jeg er for mærkeligt.

Anmeld Citér

2. august 2017

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Bananaalice skriver:

Men i Danmark er vi vant til den der med mindre søskende "så giv hende et kys på munden" jeg har oplevet børn blive bedt om at kysse mig farvel eller godnat, både i nær familie og bare børn jeg har passet, det synes jeg er for mærkeligt.

Fair nok.

Jeg har ikke oplevet at børn er blevet tvunget, de er måske blevet spurgt; hvad med et kys, men hvis de siger nej eller går væk, er den ikke længere.

Og jeg har aldrig hørt sætningen; Så giv hende et kys på kinden, højst; hvad med et kys til lillesøster.

Anmeld Citér

2. august 2017

Mortilah

Bananaalice skriver:

Det er da også mærkeligt.. synes jeg. 

Anmeld Citér

2. august 2017

ChesireKitty

Her i familien pysser, krammer, putter og nusser vi som vi nu engang har lyst til og det har vi altid gjort. Jeg pysser b åde min mor, min mormor og min svigerinde goddag og farvel og det har aldrig været et problem.

Mine datter p å 3 var dog lige lovligt glad for at kramme og pysse og kunne ikke helt forst å at de andre (mindre) børn i dagplejen ikke var lige s å glade for det som hun var, s å vi blev nødt til at lære hende at man alts å ikke bare m å kramme eller pysse p å nogen, hvis de siger nej eller skubber én væk.
Hun holdt nemlig de mindre børn fast og nærmest tvang dem til at pysse hende.

Vi lærte hende det ved stille at roligt at sige "Nej, hvor er det dejligt at du elsker mig, men næste gang skal du lige huske at spørge inden du pysser".
Og "Prøv at se hvordan lillebror trækker sig væk, n år du prøver at pysse ham. Det betyder at han ikke har lyst lige nu, selvom han ikke kan sige nej".

Jeg spørger selvfølgelig ogs å selv, hvis jeg gerne vil have et pys af hende (lillebror er for lille til at sige til/fra (4 m åneder)). "M å mor f å et pys?"

Far pysser generelt ikke, s å der er jo en forskel p å vores grænser allerede dér. S å hvis min datter prøver at pysse min mand, siger han bare "Nej tak, barn. Far har ikke lyst til et pys."

Hun glemmer det stadig en gang imellem og s å f år man et meget pludseligt kram med tilhørende pys og man kan næsten ikke holde masken fra at lade være med at grine, men det lykkedes som regel meget godt. Men det er svært, n år man selv er s å glad for kys og kram.

Det er simplethen s å kært n år hun kommer hen og prikker mig p å skulderen og spørger om hun m å f å et kram/pys.

Det eneste tidspunkt hun ikke skal spørge er hvis hun har sl ået sig eller er ked af det af én eller anden årsag. S å f år hun alle de pys og kram hun vil.

Mine brødre og jeg pyssede ogs å, indtil min storebror startede i skole. S å gad han ikke mere og det gjorde vi andre heller ikke, fordi det var ikke noget de "store børn" gjorde. Men derfor l å vi stadig i bunke p å et tæppe p å gulvet n år vi skulle se Disney sjov og nussede hinandens h år/rygge. Og det var der ikke noget forkert i, selvom vi var nøgne 1/3 af tiden.

For mig er "pys" og "kys" dog to forskellige ting og "pys" er det man gør med familie og venner, mens "kys" er det man gør med sin partner.

Anmeld Citér

2. august 2017

MysteriousAngel

Supergirl skriver:

Godeftermiddag de damer.

Der er så mange forskellige(og nogle gange meget ens) så jeg vil smide mit spørgsmål herinde.

Der har været meget debat om forældre der kysser deres børn på munden, men hvad med søskende?

Synes I at det er upassende at en f.eks 7årig dreng kysser sin 5årige lillesøster på munde? Synes I det giver forkerte tegn til børn at man lader dem? (at man skal passe på hvad man lære børnene)

At moren/far er syg på grund af det?

Øh nej.. hvad er det dog for en tankegang? Min den 12 årige får da kys af sine søskende, også på munden.. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.