Her i familien pysser, krammer, putter og nusser vi som vi nu engang har lyst til og det har vi altid gjort. Jeg pysser b åde min mor, min mormor og min svigerinde goddag og farvel og det har aldrig været et problem.
Mine datter p å 3 var dog lige lovligt glad for at kramme og pysse og kunne ikke helt forst å at de andre (mindre) børn i dagplejen ikke var lige s å glade for det som hun var, s å vi blev nødt til at lære hende at man alts å ikke bare m å kramme eller pysse p å nogen, hvis de siger nej eller skubber én væk.
Hun holdt nemlig de mindre børn fast og nærmest tvang dem til at pysse hende.
Vi lærte hende det ved stille at roligt at sige "Nej, hvor er det dejligt at du elsker mig, men næste gang skal du lige huske at spørge inden du pysser".
Og "Prøv at se hvordan lillebror trækker sig væk, n år du prøver at pysse ham. Det betyder at han ikke har lyst lige nu, selvom han ikke kan sige nej".
Jeg spørger selvfølgelig ogs å selv, hvis jeg gerne vil have et pys af hende (lillebror er for lille til at sige til/fra (4 m åneder)). "M å mor f å et pys?"
Far pysser generelt ikke, s å der er jo en forskel p å vores grænser allerede dér. S å hvis min datter prøver at pysse min mand, siger han bare "Nej tak, barn. Far har ikke lyst til et pys."
Hun glemmer det stadig en gang imellem og s å f år man et meget pludseligt kram med tilhørende pys og man kan næsten ikke holde masken fra at lade være med at grine, men det lykkedes som regel meget godt. Men det er svært, n år man selv er s å glad for kys og kram.
Det er simplethen s å kært n år hun kommer hen og prikker mig p å skulderen og spørger om hun m å f å et kram/pys.
Det eneste tidspunkt hun ikke skal spørge er hvis hun har sl ået sig eller er ked af det af én eller anden årsag. S å f år hun alle de pys og kram hun vil.
Mine brødre og jeg pyssede ogs å, indtil min storebror startede i skole. S å gad han ikke mere og det gjorde vi andre heller ikke, fordi det var ikke noget de "store børn" gjorde. Men derfor l å vi stadig i bunke p å et tæppe p å gulvet n år vi skulle se Disney sjov og nussede hinandens h år/rygge. Og det var der ikke noget forkert i, selvom vi var nøgne 1/3 af tiden.
For mig er "pys" og "kys" dog to forskellige ting og "pys" er det man gør med familie og venner, mens "kys" er det man gør med sin partner.