Eksperthjælp: Delte mavemuskler

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

246 visninger
0 svar
0 synes godt om
1. august 2017

Karen Bøhrnsen

Hej

Jeg har en blød stor bule op over navlen (Jeg er 32+0).
Den er 8x9 cm, den bekymrede mig, så jeg kontakt til mit fødested i går.

Det viser sig at det er rectus diastase, delte mavemuskler, netop pga. graviditet.

Jeg fik af vide, at det var et meget stort mellemrum, og at det ville kræve virkelig meget træning - ja måske operation bagefter.

På nettet står der mange steder at det kan være helt op til 20x20 cm., så jeg er blevet i tvivl om hvor slemt det reelt er, og om der er en chance for at min krop efter graviditeten kunne klare en stor del af læset selv?

Karens svar

Hej

Rigtig mange gravide oplever Rectus Diastase - delte mavemuskler i graviditeten og lige efter fødslen. Og rigtig mange kvinder oplever også at mellemrummet mellem muskelerne lige så stille og roligt samles igen efter fødslen efterhåndende som musklerne trænes op igen!

Men men men! Pas på med træningen efter fødslen. Dine mavemuskler spændes ud grundet din voksende livmoder. Muskler, der strækkes på denne måde, kan godt briste/forstrækkes en lille bitte smule. Disse bitte små sprængninger skal have lov at hele igen efter fødslen, inden du begynder at belaste dem med træning.

Hvis du overbelaster dine mavemuskler lige efter fødslen, kan du risikere at miste varig styrke i musklerne.

En gylden regel er at begynde en stille og rolig træning 8-12 uger efter fødslen. Gå gerne på efterfødselstræningshold ved autoriseret fysioterapeut eller en efteruddannet jordemoder.

I ganske få tilfælde skal en en Rectus Diastase opereres.

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder, IBCLC og ammekonsulent

like facebook.com/jordemoder.net

Hvis du har brug for en mere uddybende dialog, har du mulighed for at ringe direkte til jordemoder Karen Bøhrnsen - en halv times telefonisk jordemoderkonsultation koster kun 245.- og kan faktureres via mobilpay. Så tøv ikke - ring og få en snak med jordemoderen. Ring på mobil 27216882.

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.