Aagaard skriver:
Hej 
Min kæreste og jeg har i forvejen en datter sammen på 6 år. Vi ønsker os et barn mere. Dette barn skal blive til virkelighed med donorsæd idet min kæreste har en gigt, som er ret arvelig (mellem 35-60%), som vi ikke vil risikerer går videre til et nyt barn.
Vores 6 årige datter er blevet til før gigten brød ud og vi må bare håbe at hun er i de 40-65% som ikke får det.
Men hvordan fortæller vi vores datter og det forhåbentlig kommende barn om dets tilblivelse - uden at lyve og uden at gøre nogen af dem bange?
Vores 6 årige har jo en relativt høj risiko for at have arvet gigten og det skal hun først have at vide når hun er ældre og har en mulighed for at håndterer frygten og det forhåbentligt kommende barn vil undre sig over at min kæreste er biologisk far til den ældste, men ikke til den yngste og kan måske komme til at føle sig forkert?
Hvordan har andre konstrueret tilblivelseshistorien? og er der nogen som har et forslag til hvordan vi evt kan konstruerer vores så den bliver god og ikke frygtskabende?
Mvh
Jeg syntes at I skal holde stien ren ved at sige tingene præcis som det er, når alderen er rigtig eller gigten kommer tæt på hende.
Jeg vil personligt vælge at nr. 2 barn skulle blive til på samme måde som barn nr. 1. Fordi der er ingen garanti for at barn nr. 2 slipper 100% fra andre sygdomme. Gigt er ikke til at spøge med, så det er da et svært valg. Med gigten ved du hvad der venter, det ved du ikke med evt. andre sygdomme.
Mht. skrækhistorierne, så ligge der typisk mere bag dem end vi får at vide, så dem ville jeg ikke bruge energi på.
Du skal som forældre give dit barn de redskaber som du mener dit barn kan få gavn af i fremtiden. Lære hende hvordan man klarer svære situationer, de kommer jo uanset hvad udgangspunkt hun har.
Fordi din mand har fået gigt betyder det ikke at han elsker sin datter mindre. Der er bare kommet en faktor mere med i livets spilleregler.
Anmeld
Citér