Eksperthjælp: Renovere hus som gravid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

679 visninger
2 svar
0 synes godt om
8. juli 2017

Karen Bøhrnsen

Jeg har fundet ud af at jeg er gravid, ca. 5 måneder henne. Vi er godt i gang med at renovere vores hus, og jeg går og spekulerer på, hvad jeg må og ikke må. F.eks. skal der vandskures med mørtel (murer-agtigt arbejde), der skal bruges en slibemaskine og der skal bruges brækjern til vores lette skillevægge ovenpå (papagtige plader). Men jeg ved ikke helt, hvor grænsen går.
MVH
Rosalyn

Karens svar

Kære Rosalyn

Tillykke med din nyopdagede graviditet!

Som udgangspunkt må du gerne være med til at renovere dit hus. Hvis jeg var dig, vil jeg gå til en fagmand med noget af 'pappet, du arbejder med, så du kan sikre dig, det er ufarligt at arbejde med for gravide - i gamle dage brugte man nogle gange asbest og det skal du holde dig fra.
Jeg vil anbefale dig at bruge mundbind/støvmaske, hvor det støver. Og ellers må du gerne vandskure. Underforstået at det materiale du bruger ikke indeholder opløsningsmidler eller andre skadelige stoffer for gravide. Spørg, hvor du køber mørtlen.
Ligeledes - når/og hvis du skal til at male, skal du sikre dig, at det er maling, der må bruges af gravide - spørg forhandleren. Det er som regel opløsningsmidlerne, man skal være varsomme med!

En helt anden ting, er det fysiske arbejde. Hvis du er fit for fight, knokler du bare igennem. De fleste oplever dog pænt store gener i ryg og lænd, ved den form for arbejde. Og her bliver jeg nødt til at anbefale dig, at tage de hvil du har brug for, for at passe på din lænd og ellers måske skrue lidt ned for ambitionsniveauet. Når først lændesmerterne er kommet, er de ikke altid lige nemme at komme af med igen, når man er gravid!
Du skal selvfølgelig også være opmærksom på din livmoder. Du må gerne få plukveer (maven bliver hård, som en fodbold), når du er så fysisk aktiv, men hvis plukveerne bliver regelmæssige – kommer igen og igen og hvis du også får murren eller smerter, når du har plukveer, skal du lægge dig ned til smerterne stoppe og derefter enten holde flere hvil eller arbejde mindre.

Held og lykke med renoveringen.

Med venlig hilsen
Karen Bøhrnsen
Jordemoder

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

11. juli 2017

Rosalyn

Profilbillede for Rosalyn

Hej igen.

Tak for svar. Jeg kan se, at jeg i mit spørgsmål er kommet til at skrive 5 måneder i stedet for 5 uger. Men jeg ved ikke, om det ændrer noget? Der er vel en relativ stor risiko for at abortere de første 2-4 måneder.

MVH

Rosalyn.

Anmeld Citér

1. august 2017

jordemoder

Profilbillede for jordemoder

Hej igen Rosalyn

Nej, svaret er stadig det samme :-)

Hvis du ellers er i fin form, er du ikke i større risiko for at abortere, når du renoverer dit hus.

Mvh Karen Bøhrnsen, jordemoder

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.