Jeg sidder her og bliver mere og mere gråhåret. Jeg vil ikke forklare sagen i dybden, da jeg kan være i tvivl om vi vil blive genkendt af eventuelle bekendte. Men sådan kort fortalt har jeg et bonusbarn i mistrivsel, der har haft svær opvækst hos mor. Mange kontakter med kommunen, som mor dog hver gang får afvist ved at sige det går bedre. Bekymringsunderretninger, møder, dokumentation og beviser, mor med vanskelig opvækst og psykiske vanskeligheder.
Alligevel er oplevelsen gang på gang at kommunen IKKE tager sagen seriøst, fordi skolen siger, at han jo ikke fremstår ked af det, trykket eller vred. Og jeg er så gal over, at det skal være dét der gør, at han ikke får hjælp.
Årsagen er, at jeg er psykolog, og mit arbejdsfelt generelt er børne og familieområdet. I mine øjne er det ret tydeligt, at mit bonusbarn har en undvigende tilknytningsstil, som netop kommer til udtryk ved, at barnet holder op med at give udtryk for sine (negative/svære) følelser, har lært sig selv at det skal klare sig selv, ikke taler om dårlige følelser, får en mere ukritisk kontraktform (skildrer ikke specielt mellem forældre og fremmede), får en tendens til at blive pleaser i overdreven grad mv.
Og når man ser sådan et barn udefra, så viser de ikke og giver ikke udtryk for de dårlige følelser og hvor svært de har det, fordi de har haft en primær omsorgsperson, som afviste eller blev vred over deres følelsesmæssige udtryk, som ikke har formået at drage tilstrækkelig omsorg og vise empati, og ikke har responderet på barnets følelser.
Men det betyder jo IKKE at barnet er i trivsel! Men hvordan får jeg forklaret det her til fagpersonerne omkring min bonusdreng? Jeg er så ked af det over, at trods så mange kontakter med kommunen, massivt skolefravær, mor med mange problemer, dokumentation på omsorgssvigt mv. At sagen bare undergraves fordi bonus virker tilpas.
Jeg vil jo utrolig gerne bringe min faglighed i spil, men jeg vil også passe på ikke at overskride en grænse når jeg kun er bonusmor, samt ikke at virke bedrevidende.. Jeg og kæresten er magtesløse..