Har brug for et godt råd angående min søn på 3 år. Han er lige startet i børnehave for 2 måneder siden så det er stadig ret nyt.
Men- i dagplejen var han god for at komme og ville gerne afsted og var glad når han kom hjem.
Nu i børnehaven vil han ikke afsted og er ret mut når han afleveres - har dog en god dag ifølge pædagogerne. Når jeg spørger ham siger han at han ikke rigtig leger med nogen- dog engang imellem kommer der nogen navne men har ikke indtryk af at han leger fast med nogen. Når han kommer hjem er han helt umulig og har ekstremt behov for nærvær.
Jeg er klar over det er normalt med en reaktion ved børnehavestart men er det normalt at den skal være så kraftig?
Bliver bekymret for om han ikke trives i børnehaven - får han for lidt voksenkontakt?er han for meget alene?
Han har ellers altid været meget social og har altid haft nogen at lege med.
Lyder det normalt eller trives han måske ikke i børnehaven? ??
Han kommer i øvrigt fra en dagpleje med kun 3 børn så det er jo en kæmpe forskel..
Trines svar
Kære du
Tak for dit spørgsmål. Det er altid en stor forandring at starte i børnehave.
Der stilles mange flere krav, der er mange flere børn og så er man pludselig den mindste. Hvor man i vuggestuen/dagplejen var den største.
Det kan gøre det svært at starte.
Da der pludselig sker en masse nye ting og din søn får en masse nye sanseindtryk bliver der stillet store krav til hans hjerne. Han skal forholde sig til sanseindtrykkene, de andre børn og nye voksne.
Det kan derfor være svært at have overskud til at lege og endnu vigtigere kan det være svært at overskue at fortælle om sin dag.
Dette kan nogen gange opfattes som at barnet ikke har det godt eller mistrives. Men oftest handler det om, at han har så meget fokus på at lærer og på at observere de andre børn at han bliver træt.
Det er også vigtigt at huske på, at han kun har været i børnehaven i 2 mdr. Der kan nemt gå mellem 3 mdr. og et halvt år før børn finder overskuet.
Samtidig er det vigtigt at du overvejer hvordan du møder ham når han skal i børnehave og når du henter.
Fortæller du hvilken spændende dag han skal have og hvor meget klogere han bliver og hvor mange nye venner han får?
Eller synes du det er synd for ham, at han skal i børnehave og beskæftiger du ham i, at det er hård og at det ville være meget hyggeligere hjemme eller at det var mere trygt i dagplejen?
Det vi tænker, sender vi ud til vores børn. Det betyder at de opfanger vores følelser og stemninger hvilket de så prøver at efterleve. Det viser sig ofte ved at de siger at det er skidt hvis vi er nervøse, men det viser sig også ved at det er godt hvis vi tror det er godt.
Hvis du har talt med pædagogerne og de siger at han har gode dage så tror på det.
Prøv at spørge dem hvad han har lavet og hvem han har leget med.
Når du ved det, er det nemmere at sige "Jeg fik at vide at du har leget med Peter, kan du huske hvad I lavede?"
Det er meget svært for førskolebørn at huske og overskue et spørgsmål der hedder "hvad har du lavet i dag?" eller "hvem har du leget med?"
For ofte har de lavet mange ting og leget med mange forskellige børn. Og ofte husker de kun den sidste ting, hvilket kan være en dårlig oplevelse. Derfor er det vigtigt at hjælpe dem på vej ved at stille konkrete og lettere ledende spørgsmål.
Du skal også tænke på at han nok er træt. Jeg plejer at anbefale at børn der starte i børnehave skal have nogle ekstra fridag. Det er ikke altid muligt det ved jeg. Men hvis du har mulighed for at så give ham lidt ekstra fridage. Hvor I ikke laver noget. Dage hjemme med hygge og leg.
Hvis du ikke oplever at han inden for de næste par mdr. bliver mindre træt og får mere overskud vil jeg anbefale dig at få en samtale med pædagogerne.
Spørg ind til hans dag og fortæl at hvordan du oplever ham. Måske har de mulighed for at stille mindre krav til ham i en periode eller være tættere på ham så han får mere voksenkontakt.
Jeg håber det giver mening hvad jeg har skrevet og ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Jeg ønsker dig og din søn alt det bedste.
Mange hilsner
Trine
www.naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk