MariaE skriver:
Jamen vi prioriterer såmænd også rigtigt, men helt ærligt, alle siger de føler de har svigttet deres børn så mon ikke der er noget om det???
Og forskellen på alderen er jo netop at de store KAN SELV...de kan de små altså bare ike. DE skal stadig have hjælp og man er bare nødt til at sige nej, vent lige skat, mor skal lige skifte Tor, mor skal lige lave grøden til Tor færdig, mor skal lige amme Tor osv osv.. Og DER føler den store (som jo i virkeligheden slet ike er stort, men stadig lille og SÅ afhægig) at de bliver tilsidesat for den nye baby.
Jeg fortryder heller ikke jeg fik dem så tæt, det går jo helt fint, men ved at det er hårdt for den store. Ser bestemt ikke rosenrødt på det hele fordi jeg ved jo fra SAMTLIGE kloge hoveder at det virkelig påvirker de små at blive storesøskende i så tidlig en alder. Derfor det siges at 3 år er det bedste:-)
Så alt hvad jeg skriver er sandt, man kan bare vælge at tro på det bedste:-)
Og uanset hvad i vælger vil det jo gå..ja, det er pisse hårdt det første stykke tid og skdie synd for den store. Men allerede nu kan man se de begynder at få lidt sjov ud af hinanden:9
Som her i forrige uge da William begyndte at kilde Tor og hun are skreg af grin...ih, det smeltede mit hjerte
Men samtidig går der så kun 2 min, så står og dasker til hende med en plastik hammer.....Så det skifter hurtigt.
Og når man spørker om hun ikke skal have et kys og han så går hen og forsøger at plante et midt på munden...he he, så hyggeligt.
Så gør hvad i finder rigtigt, men de fleste erfaringer går altså på at du vil få skyldfølelse overfor L og at han vil skulle gøre mange ting alene i starten.
Så det skal man lære at takle, men det gør man jo også:-)
Og pas på....det tog også flere år at få William, men altså kun 5 mdr+ en SA at få Victoria

Der er små 19 måneder mellem mine børn og jeg føler ikke at jeg har svigtet Julie - og det føler jeg aldrig jeg har gjort....aldrig!!
Jeg tror det handler om tilgangen til at passe to små børn. Jeg har aldrig stået i det dilemma du beskriver, jeg har aldrig vendt det, at jeg skulle passe Magnus, så det blev noget negativt for Julie. Selvfølgelig skal Magnus have mad og skiftes, men så har det været i samarbejde med Julie (hvis hun har haft behov for selskab og ikke bare leget selv), som jo netop er to år og super nysgerrig og elsker at hjælpe - så det er jo en perfekt alder til nye udfordringer!!!
Mht amningerne, så kan de sagtens udføres mens man læser en bog eller synger med den store. Alternativt kan man jo sørge for, at man har sat den store igang med en leg før man begynder amningen.....
Jeg har aldrig haft brug for at sige "Nej, julie nu skal mor skifte Magnus, så må du vente!" - Så har jeg i stedet sagt "Vi kan lige læse en side mere, så skal Magnus skiftes og så kan vi spille bold bagefter, - vil du finde en ble til Magnus?". Julie er aldrig blevet tilsidesat i forhold til Magnus, men hun er tværtimod altid blevet indraget..... Men igen, så er det jo bare hvordan man vælger at tackle at passe to små børn......
Det kan selvfølgelig godt være super hårdt at passe to små børn, fordi der ikke er et øjebliks ro i løbet af en dag (især ikke hvis de sover på skift....), og begge børn skal hjælpes med mange ting, men man kan planlægge og forberede sig úd af mange af de problemer og udfordringer der er i løbet af en dag.
Jeg synes ikke det er synd for den store, jeg synes tvært imod det er en stor gave at blive storesøster/storebror. Og selvfølgelig påvirker det et barn at få en søster eller bror, emn det behøver jo ikke være en negativ påvirkning??
Kan du ikke prøve at linke til de artikler du omtaler som "kloge hoveder" - det kunne være meget interessant at læse?
-Helle