Carina:-) skriver:
Jeg har flere forløb på Neo bag mig og min ene søn var alvorligt syg pga våde lunger som lægerne sagde ligeud var pga ks
Tror man roligt kan stole på at lægerne ville sige til hvis det var farligt at føde varginalt den største risiko for at arret skal springe er hvis man bliver gravid for hurtigt efter ks
Tænker der er en god grund til at de fraråder unødvendige ks
En operation er risikofyldt både under og efter
Jeg blev selv pumpet fuld af antibiotika blodfortyndende osv 5 dage efter ks og det er næppe sundt men det værste var at mit pk som ikke kunne undgås pga medicinske grunde var ved at slå min lille dreng ihjel det havde jeg det elendigt med i mdr efter og så selv om jeg vidste det var nødvendigt
Og det er jeg selvfølgelig farvet af men mener stadig at ts ville ikke få nej til ks hvis der var fare for hende eller baby
Døde nyfødte er marginaler. Og der er fare ved vaginalfødsel efter et ks og også for dem hvor det er flere år siden ks blev foretaget (de 3 jeg kender der var der gået over 2 år mellem)- men det er marginaler, og der er flest hvor det går godt. Og som du så skriver er der faren for våde lunger og ikke mindst faren for mor ved et ks.
Læger råder ikke ud fra marginaler, de råder ud fra "normalitet" og personligt har jeg det sådan, at jeg aldrig turde en vaginal fødsel efter ks, men det er jo farvet af de historier jeg har fået, havde jeg tre historier om børn der døde af de våde lunger, ville jeg ikke turde andet end prøve den vaginale fødsel.
Problemet med graviditet, fødsler og børn er de ikke kommer med en garanti om lykke og sundhed, der er altid en risiko, livet er krydret med en risiko. Men vi skal ikke leve i frygten for risikoen og marginalerne, men leve i glæden ved lykken og "normalen".
Og ja jeg må så indrømme jeg ikke længere ejer den "naive" tro på lægerne og fagfolkene inden for den medicinske videnskab. Jeg tror på de vil det bedste, de gør deres bedste, men de også kan tage fejl og kan råde forkert. Jeg kom fx hjem med et dødsygt barn efter flere fagpersoner havde tjekket
det betyder ikke, jeg vil råde til ikke at lytte til råd, men det betyder jeg råder til man godt må være kritisk og mærke efter.
Og igen jeg er absolut ikke pro ks - jeg ville faktisk sige, jeg er pro vaginal, og ikke kan forstå man fx som førstegangsfødende vælger ks , hvis der absolut ingen medicinsk grund er til det. Og jeg ville faktisk også sige, jeg synes man skal vælge vaginal efter ks (selvom jeg ikke turde, men jeg synes også jeg er en af dem der er blevet ramt af marginaler, en hjertefejl der måske ses hver anden år). Men jeg synes man skal huske nuancerne