Carina:-) skriver:
Jeg har selv fået 2 ks
Det ene af medicinske grunde det andet hyper akut fordi han var ved at dø derinde
Kender nu selv flere der førhen hvor det var relativt let at få ks fordi de naivt selv troede det var den lette løsning
Prob er at mange ikke tænker på at det er en operation og der dør børn pga ks også her i DK
Fik selv af vide at jeg sagtens kunne føde varginalt efter ks og tænker også lægerne aldrig ville sige nej hvis de mente det var risikofyldt for ts
Hvor mange børn er egentlig døde af selve kejsersnittet i DK de sidste 5-10år? Altså jeg mener af operationen, ikke de komplikationer som førte til KS? Kan simpelthen ikke finde noget om det nogen steder.
Jeg hader disse diskussioner for jeg kommer altid til at lyde som total PRO KS! det er jeg faktisk ikke. Jeg synes bare ofte i disse diskussioner, at alle de negative sider ved KS fremlægges uden man overhovedet forholder sig til, at der jo ligeledes er risici ved vaginal fødsel. F.eks er der jo også børn, der dør af vaginal fødsel eller får svære handicap pga iltmangel, som måske kunne have været reddet, havde man været lidt mere gavmild med KS, da komplikationerne under fødsel opstod. Jeg har selv været udsat for et hyper akut KS, som i den grad kunne have været undgået, havde der ikke været en JM, som da lige trække tiden igen og igen, for at se om nu ungen ikke kunne komme ud vaginal. Synes faktisk, vi i DK er ved at gå for langt i vores stræben på den naturlige vaginale fødsel. Det skal selvfølgelig altid være første prioritet, men det MÅ simpelthen ikke blive så fanatisk, at vi risikerer børns liv i vores stræben på at undgå KS på fødegangen. Og DET kender jeg så flere eksempler på, er sket.
Anmeld
Citér