Eksperthjælp: Begyndende sår på brystvorterne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

330 visninger
1 svar
0 synes godt om
15. maj 2017

Karen Bøhrnsen

Hvor hurtig går et lille startende sår væk fra brystet? Det er for enden af brystet. Baby tager ordentlig fat, men ved ik hvordan jeg ikke får de sår.

Karens svar

Hej med dig

Åååh det er ganske lidt oplysninger du giver mig her, så mine svar vil kun blive meget generelle...

Nu ved jeg ikke, hvor lang tid siden det er, du har født eller hvordan dit ammeforløb er gået ind til nu.

Men sår kan generelt deles op i to grupper: Sår kan opstå, hvis der går hul på en lille suttevabel - lidt lige som, hvis vi går i nye sko og får en vabel. De heler som regel hurtigt igen og behøver ikke at komplicere ammeforløbet. 

Hvis du der imod har et sår, som en streg hen over det yderste af brystvorten, er det som regel tegn på forkert sutteteknik og  det skal justeres.

Jeg plejer egentlig at anbefale, at kvinder med "tekniksår" opsøger en ammekyndig sundhedsperson, som kan hjælpe med at justere ammestillingen for på den måde, at opnå en korrekt sutteteknik hos barnet.

Når det er sagt, er det altid godt "at begynde forfra" i situationer med forket sutteteknik.

Udnyt "Laid Backs" positive effekter: Når du skal amme, skal du ligge i en behageligt tilbagelænet stilling. Sørg for at du kan slappe af i hele kroppen, ikke mindst i nakke, skuldre og arme. Få din partner til at "pølse dig op" med puder. Han kan bedre se, hvor du trænger til ekstra støtte.

Derefter placerer du dit barn på maven på din egen mave med barnets hoved mellem dine bryster. Aller helst  hud mod hud.

Lad barnet udnytte sine enge medfødte reflekser til at finde op til brystet. Ved Laid Back udnyttes tyngdekraften til at hjælpe barnet med at få korrekt fat om vorten.

Ved korrekt teknik, vil et begyndende sår hurtigt hele op af sig selv igen.

Hvis såret alligevel ikke heler op, kan der være tale om begyndende brystbetændelse eller svamp....

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder, IBCLC og ammekonsulent

like facebook.com/jordemoder.net

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

16. maj 2017

StineW79

Profilbillede for StineW79

Og ellers er apotekets vortecrem, bare genial til små sår på brystvorten! Vh Stine 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.