Eksperthjælp: Smerter efter kirurgisk abort

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

380 visninger
0 svar
0 synes godt om
15. maj 2017

Karen Bøhrnsen

Hej, jeg har fået en kirurgisk abort for en uge siden nu, jeg var 7-8 uger henne da det skete. De første to dage havde jeg ingen smerter og blødte meget lidt, men dagene efter har været er helvede og har blødt klumper to gange og den ene gang lignede det at der var kommer noget væv ud , måske fostervæv ? .. men har en del smerter , og smertestillende hjælper mig ikke. Jeg har dog været en del stresset og har haft et panik anfald og har kun blødt klumper de gange jeg har været stresset.
Kan det være at grunden til det gør så ondt er fordi min krop ikke får lov til at slappe af som den skal ?
Er det normalt ?
Hilsen Natasa

Karens svar

Kære Natasa

Det er meget forskelligt hvordan kvinder håndterer smerter. En typisk reaktion på smerte, er at spænde op, hvilket fører til endnu mere smerte. Hvis du så oven har panikanfald bliver båder smerter og spænding i din krop endnu værre.

Mit råd til dig lyder så simpelt, men ikke desto mindre er vejrtrækning et af det mest effektive middel mod smerter: Træk vejret så roligt som muligt ind gennem næsen og ånd langsomt ud gennem munden, mens du spænder læberne en smule, så du selv kan styre, hvor meget luft du lukker ud og hvor hurtigt du lukker luften ud.

Især under de lange rolige udåndinger kan du koncentrere dig om bevidst at slappe af i musklerne. Fokuser på de forskellige muskelgrupper under udåndingerne og få dem til at slappe af efter tur.

Det er normalt at bløde og have end også pænt stærke smerter efter en kirurgisk abort. Hvis smerterne tager til i styrke eller hvis blødningen fortsætter, skal du kontakte din læge eller det sygehus, hvor du har fået foretaget aborten.

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder, IBCLC og ammekonsulent

like facebook.com/jordemoder.net

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.