Eksperthjælp: Gestationsalder i tidlig graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

772 visninger
0 svar
0 synes godt om
8. maj 2017

Karen Bøhrnsen

Hejsa
Jeg skriver i håb at få lidt ro i sjælen. Jeg skulle efter min egen udregning være 8 uger henne præcis i dag. I mandags købte jeg mig til en tryghedsscanning fordi jeg havde en underlig følelse af at noget var galt. Jeg følte pludselig ik mine symptomer var så tydelige mere.
Til scanningen som var uden på mavsen...viste at fostret kun var 4 uger. Den jordemoder der scannede mig sagde jeg sku få lavet en blodprøve hos lægen får at se hcg.
Jeg drønede straks til lægen. Fik lavet blodprøve og fik henvisning til gynækolog. Igår tirsdag blev jeg scannet indvendig hos gynækologen . Den viste et foster på 6 + 4 men intet hjerteblink. Lægen var meget i tvivl og mente derfor vi sku gi det en uge. Så jeg har en tid igen på mandag.
Min blodprøve ang hcg viste 15000.
Min intuition siger mig der ikke er et levende foster. Men holder sig jo til håbet. Og jeg har regnet og regnet på befrugtningstidspunktet, for at få det til at passe med 6 +4. Du får lige mit regnskab her. (Det ska lige siges jeg er 40)
D 13 februar havde jeg første dag i min mens. Men denne cyklus stoppede allerede d 6 marts , hvor jeg så fik mens. Mit eget regnskab sagde mig at jeg måtte være blevet befrugtet ca 20 marts ...men så passer det jo bare ikke med 6 +4 ?? men pga min uregemæssige cyclus'er håber jeg du vil sige at det sagtens kan lade sig gøre at jeg har haft meget sen ægløsning og måske først er blevet befrugtet omkring en uge senere.
Første gang jeg lavede en graviditetstest var d 4 april . Der lavede jeg to test, som begge viste negativ. Jeg tænkte jeg måske nærmede mig overgangsalderen siden min mens var blevet så utilregnelig.
To dage senere d 6 april tog jeg til læge fordi jeg troede jeg havde fået blærebetændelse. Sekretæren synes vi lige sku lave en graviditetstest for god ordens skyld igen. Den viste positiv. ...men med en utrolig svag streg.
Kan det være muligt at scanningen på 6+4 i virkeligheden ku være et par dage mere...eller hvor sikker er den måling. ?
På mandag når jeg ska scannes, vil målet vel vise sig at være større hvis der er liv ?
Tror du der er chance for at jeg stadig er gravid. ..eller hva tænker du om det jeg har skrevet.
Kh en frustreret kvinde

Karens svar

Hej med dig

Jeg tror, du er gravid eller har været gravid med de høje hCG-tal i dit blod. Om det er det ene eller andet, kan jeg ikke svare på...

Og ja, du kan godt have en sen ægløsning. Cyklus er afhængig af mange ting. Den kan ændres og blive uregelmæssig af både stress og andre miljøpåvirkninger.

Scanningsmålinger så tidligt i graviditeten kan godt være usikre. Det er nemmere at udregne en mere præcis termin lidt senere omkringuger 8-12.

Spændende, hvad skanningen siger idag... :-)

Læs mere i gravid-app'en: Min graviditet - om helt tidlig graviditet

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder, IBCLC og ammekonsulent

like facebook.com/jordemoder.net

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.