Eksperthjælp: Vægtøgning i graviditeten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

335 visninger
0 svar
0 synes godt om
8. maj 2017

Karen Bøhrnsen

Hej

Jeg tabte mig 10 kg. fra 2 år tilbage fra de der 68 kg til 58 kg. I den forbindelse lærte jeg utrolig meget om kost, kcal osv.

Jeg er lykkelig gravid med min første (der er 1 baby) og er 20+5 i dag. Jeg har selvfølglig spist hvad jeg skal, ingen kur eller lign. men undrer mig over min vægt. Har taget lige så stille på, men pludselig i de sidste 3 uger har jeg taget næsten 1 kg. På om ugen og jeg spiser altså den samme mængde som i de andre uger, så forstår det ikke rigtigt.

er det ikke alt for tidligt at tage så meget på? Har nu taget de der 5,3 kg. på i alt i hele graviditeten..

Karens svar

Hej med dig

Hvis man er normalvægtig er det mest normalt at tage 10-15 kg på i graviditeten. Hvis man er overvægtig, skal man tage mindre på og hvis man er undervægtig, skal man tage mere på.

Man tager som regel på i ryg i graviditeten. Nogle kan endda tabe sig først i graviditeten, grundet kvalme og opkast. Det er i langt de fleste tilfælde helt normalt.

Hvis du har spist, som du plejer her hen over de sidste uger, skyldes din vægtøgning højst sandsynligt vand i kroppen. Vand i kroppen er ufarligt og også normalt i graviditeten.

I gamle dage koblede man vand i kroppen med svangerskabsforgiftining. Det har dog vist sig at gravide kan have en bragende svangerskabsforgiftning uden den mindste smule vand i kroppen, ligesom de kan have en masse vand i kroppen uden at have svangerskabsforgiftning.

Hvis vandet i kroppen ikke generer dig, behøves du ikke at gøre noget ved det. Hvis du er generet af det: snurren i fingrene, uro eller spændte ben, kan du forsøge dig med venepumpeøvelser, få dyrket lidt motion (kredsløbsmotion) og sørg for at drikke rigeligt.

Med andre ord: Dit forløb lyder normalt ud fra det, du beskriver.

Læs mere om vand i kroppen og vægtøgning i gravid-app'en: Min Graviditet – skrevet af en jordemoder!

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder, IBCLC og ammekonsulent

like facebook.com/jordemoder.net

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.