MetalWoman1986 skriver:
Min kæreste og jeg er netop flyttet sammen i nyt hus (vi har boet sammen er lille halvt års tid i lejlighed indtil nu). Han har en søn på 6 fra tidligere forhold, som han er hos os hver 2 weekend.
Men der er en del spørgsmål som jeg går og grubler over. Nogle er vendte med min kæreste andre er ikke, så nu vil jeg høre hvordan i andre forholder sig til sådanne tilfælde.
Når knægten er hos os, er det skam rigtig fint og hyggeligt, men rigtig ofte så kommer der sætninger som “det siger min mor”, “min mor gør sådan", “hjemme hos min mor” og jeg kan få fnider og blive halv irriteret når det sker for mange gange i træk. Ikke fordi han ikke må fortælle, men han skal ikke irettesætte hvordan tingene er her. Min kæreste siger som regel noget til ham når det er og fortæller ham at her bestemmer han og jeg altså og så må han høre efter. Mit spørgsmål er bare , Hvor meget kan jeg sige noget? Altså når min kæreste ikke er der.
Jeg vil rigtig gerne lære knægten bedre at kende og da han har en del små problemer såsom angst for mange ting og naiv, så tænkte ler jeg at en god måde at lære ham bedre at kende på ville være at foreslå at deltage i noget i skolen, men efter at have læst tidligere indlæg angående det emne herinde, så er jeg blevet i tvivl. Er sikker på min kæreste vil synes det fint, men er knap så sikker på eks'en. Så hvordan gør jeg rent praktisk?
Det skal siges at jeg ikke har mødt knægtens mor (af flere årsager), men hovedsagligt så er hun vist ikke helt nem at have med at gøre. Kan høre på min kærestes familie at hun aldrig har været nem at have med at gøre, og at hun bliver en strid kælling hvis tingene ikke bliver som hun vil have det. Men på den ene side føler jeg at jeg har et behov for at møde hende, da jeg gerne vil lære hendes søn bedre at kende jo og derfor føler at det er på sin plads at vide hvem hans mor er. Og ikke kun ud fra det jeg høre fra andre. Skal jeg foreslå hende dette?... Eneste tidspunkt jeg har haft kontakt til hende på, var da jeg skrev en besked til hende på Messenger i forbindelse med hun skulle have svar på en biopsi og jeg tilbød hende at tage med hvis hun havde behov for støtte da jeg kender lægesproget, da jeg tænkte det kun var naturligt at tilbyde min støtte.
Jeg har en masse andre ting jeg grubler over, som jeg nok vil skrive hen af vejen. Men nu starter jeg her.
Fedt forum og jeg ser frem til at blive en del af det.
Hilsen
Mig
Du er selvfølgelig ikke drengens mor, men du er en ekstra voksen i hans liv, og
Du bor sammen med hans far, og derfor er du med til at sætte dagsordenen hjemme hos jer. I har ikke boet sammen så længe, så når han siger "mor gør sådan" og "det siger mor", tror jeg bare, han føler sig frem for at finde ud af, hvordan reglerne er hos jer. Han skal nok med tiden finde ud af, at der godt kan gælde forskellige regelsæt. Det er rigtig fint, at hans far fortæller ham, at hjemme hos jer, er det jer to, der bestemmer, og at reglerne kan være anderledes end hjemme hos hans mor. Hvis du bliver irriteret, så undlad at vise ham det. Han er bare en lille dreng, der skal finde ud af, hvor grænserne er.
Du må gerne sige noget, når din kæreste ikke er der. Hvis han siger "du er ikke min mor", så kan du sige, at nej, det er du ikke, men at du er den voksne, så det er dig, der bestemmer.
Det er vigtigt, at du også viser drengen, at du holder af ham, og at du gerne vil ham - at du f.eks. spiller spil med ham, læser godnathistorie, hjælper ham med tøjet osv.
Mine bonusdrenge er næsten voksne, men da de gik i folkeskolen, deltog jeg nogle gange i "hyggearrangementer", men ikke i forældremøder og skole-hjemsamtaler. Min kæreste og jeg bor ikke sammen - hvis vi havde gjort det, havde det måske været anderledes.
Det skal dog lige siges, at jeg har et rigtig godt forhold til drengenes mor, og at det faktisk flere gange er hende, der har opfordret mig til at deltage i arrangementer.
Det lyder til, at det forholder sig lidt anderledes i jeres tilfælde. Måske kunne du invitere hende på en kop kaffe, så I kan lære hinanden at kende, og så hun kan se, at du holder af hendes søn - dog på en måde, så hun ikke føler, at du forsøger at overtage hendes rolle.
Rigtig meget held og lykke med "projektet". Bare det, at du spørger her på siden viser, at du ønsker at være en god bonusmor. Og det er faktisk rigtig dejligt at blive omtalt som "bonusmor" - så føler man sig accepteret af børnene.