Eksperthjælp: 3. gangsfødende med fødselsangst

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

525 visninger
0 svar
0 synes godt om
30. april 2017

Karen Bøhrnsen

Hej.
Jeg er gravid i uge 12 og det er mit 3.barn. Jeg har efter min nr 2. Fået angst jeg er ikke glad jeg er hamrende bange for at føde igen ,da fødslen desværre var et mareridt som jeg slet ikke vil tænke tilbage til. Jeg fandt ud af at jeg var gravid 3.gang og tænkte Neeej det kan bare ikke passe det er for tidligt da min yngste er 17 mdr og det var jo helt umuligt efter en fortrydelsespille,men nej det var det åbenbart ikke læste jeg mig frem til. Jeg købte 2 pakker teste og de var positive allesammen så min verden gik helt under, jeg tænkte på fødslen og sagde til mig selv du skal have abort! Der er ikke andet at gøre. Men ventetiden var for lang på abortlisten så jeg snakkede med venner,bekendte og alle andre og fik af vide at der altså var en anden udvej. Nemlig kejsersnit. Så jeg bestemte at beholde barnet. Jeg har ikke været til samtaler endnu udover min egen læge så venter spændt på svar fra min jordmoder for det er hende jeg skal snakke med og fortælle min angst og ønske. Jeg venter stadig ,men er så bange at jeg bare har lyst til at sove heletiden uden at tænke på om jeg får et ja eller om det bliver et nej til pks. Jeg ved ikke hvordan jeg kan komme ud af det her,det er belastende ,jeg gider intet, madlavning,rengøring aflevere hente børnene,madpakker og diverse Jeg er træt i mit hoved af at tænke på det jeg føler intet for min baby i maven jeg er ikke glad og det gør faktisk ondt i hjertet. Jeg føler jeg er en ond mor jeg er bange for ikke at elske mit 3.barn. Kort sagt jeg føler ingenting jeg vil ikke se nogen eller snakke med nogen som helst. Alt hvad der gjorde mig glad før denne graviditet er væk. Mit glade jeg er væk jeg kan ikke genkende mig selv Jeg vil have mig selv tilbage,men hvordan?? Jeg er rædselsslagen for svaret fra sygehuset ? Jeg er sikker på at det vil lette mig at få et ja til kejsersnit. Mit spørgsmål er? Er jeg i depression eller er det angst? Kan det være efter fødselsdepression? Jeg har haft angst før jeg fik børn.

Karens svar

Kære dig!!

Det lyder godt nok barsk, det du skriver der.

Det korte svar på dit spørgsmål: Ja, det lyder i mine øre som fødselsangst, som dels bunder i din forrige fødsel og dels bunder i din angst fra før du fik børn. Og når man lider af fødselsangst, kan man føle præcis, som du beskriver her!

For at begynde med at berolige dig og i håb om at det kan hjælpe lidt på din angst: Man kan godt få planlagt kejsersnit på mors ønske i Danmark! Hvis dit eget fødested ikke vil tilbyde dig et kejsersnit kan du opsøge nogle af landets andre sygehuse. Vi har frit sygehusvalg i Danmark.

Når det er sagt, har det vist sig at fødselsangst kan helbredes!
Og den bedste måde at helbrede fødselsangst er ved at føde et barn ud gennem skeden ved en god og tryg fødsel!

Det lyder sikkert helt hen i hegnet i dine ører. Men det kan lade sig gøre og hvis du vil blive din fødselsangst (og måske også lidt af din anden angst) til livs, så har du her i graviditeten gode muligheder for at blive klædt på til en god fødselsoplevelse næste gang.

For vi ved, at det er suverænt det bedste for dit barn, at blive født ud gennem skeden! Men det er også vigtigt for et barn, at det får en nærværende og rummende mor efter fødslen. Og  hvis du går hen og får en dårlig fødselsoplevelse, er du i risiko for at få en reel fødselsdepression og så falder din evne til at rumme og elske dit barn.

Så som du kan se, er der mange ting at tage hensyn til, i valg om fødselsmåde.

Mit råd som jordemoder til dig - for du kan komme trygt videre -ikke kun her i gravidteten, men også som nybagt mor, er at opsøge en psykolog eller en terapeut med speciale i fødselsangst og fødselsdepressioner. Der findes flere jordemødre som er uddannet til at håndtere lige præcis de udfordringer, du beskriver her. Se evt. vedhæftede links:

Alle sammen jordemødre og dygtige psykoterapeuter med stor erfaring i at hjælpe gravide med fødselsangst gennem en graviditet!

Jeg håber du finder frem til en måde, så du kan komme tryg og hel gennem din graviditet og fødsel.

Med venlig hilsen og mange tanker

Karen Bøhrnsen

Jordemoder

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.