Hvad vægter i i valget af dagplejer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.377 visninger
16 svar
30 synes godt om
13. april 2017

SophieGH

Profilbillede for SophieGH

Hej mødre

Jeg er i gang med at blive godkendt som privat børnepasser med henblik på at starte privat dagpleje. 

Jeg har altid elsket børn, og drømmer om at være med til at give dem den allerbedste start på livet. Det synes jeg bedst jeg kan i et privat tilbud, hvor jeg skaber rammerne sammen med forældrene (der bliver selvfølgelig stadig ført tilsyn fra kommunen). 

Men hvad vægter I, når I vælger dagpleje/vuggestue (nedenfor emner til inspiration)?

- Pris 
- Åbningstider
- Kemi med dp-mor
- Dp-mors uddannelse
- Antal børn
- Mad
- Fleksibilitet
- Udetid
- Udflugter

Jeg er bange for, at mange vil fravælge mig fordi jeg ingen have har:
Vi bor midt i Odense by, og har masser af plads til leg og hygge indendørs, men 'kun' soveplads (ikke legeplads) udendørs. Til gengæld har vi kun ca. 150 meter til Odense Å og Munke Mose, hvor der er legeplads, mulighed for at fodre ænder og gå ture. 

Der er i øvrigt rigtig mange spændende kulturtilbud som Fyrtøjet, Nørgaards teater (børneteater) og utallige legepladser og parker i umiddelbar nærhed. Jeg kan se masser af fordele i at udnytte dem frem for 'kun' at lege i haven. 

Jeg vil blive meget glad for at høre jeres tanker om emnet. 

Mange hilsner
Sophie - forhåbentlig kommende ptivat dp

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

13. april 2017

esioul

Profilbillede for esioul
Mod
Føler mig spændt :D
SophieGH skriver:

Hej mødre

Jeg er i gang med at blive godkendt som privat børnepasser med henblik på at starte privat dagpleje. 

Jeg har altid elsket børn, og drømmer om at være med til at give dem den allerbedste start på livet. Det synes jeg bedst jeg kan i et privat tilbud, hvor jeg skaber rammerne sammen med forældrene (der bliver selvfølgelig stadig ført tilsyn fra kommunen). 

Men hvad vægter I, når I vælger dagpleje/vuggestue (nedenfor emner til inspiration)?

- Pris 
- Åbningstider
- Kemi med dp-mor
- Dp-mors uddannelse
- Antal børn
- Mad
- Fleksibilitet
- Udetid
- Udflugter

Jeg er bange for, at mange vil fravælge mig fordi jeg ingen have har:
Vi bor midt i Odense by, og har masser af plads til leg og hygge indendørs, men 'kun' soveplads (ikke legeplads) udendørs. Til gengæld har vi kun ca. 150 meter til Odense Å og Munke Mose, hvor der er legeplads, mulighed for at fodre ænder og gå ture. 

Der er i øvrigt rigtig mange spændende kulturtilbud som Fyrtøjet, Nørgaards teater (børneteater) og utallige legepladser og parker i umiddelbar nærhed. Jeg kan se masser af fordele i at udnytte dem frem for 'kun' at lege i haven. 

Jeg vil blive meget glad for at høre jeres tanker om emnet. 

Mange hilsner
Sophie - forhåbentlig kommende ptivat dp

Jeg ville vægte at dp nor var uddannet pædagog. Dernæst fleksibilitet og åbningstider ☺️

A winner is a dreamer who never gives up          

Anmeld Citér

13. april 2017

Hullahop92

At dagplejemoderen har noget uddannelse bag sig og løbende deltager i kurser m.v.

Kemien med dagplejemoderen

De fysiske omgivelser 

Daglig udetid

Stabilitet ift. at dagplejemoderen ikke har for mange sygedage, uplanlagt ferie osv. 

Beliggenheden ift. vores bopæl 

Anmeld Citér

13. april 2017

CBbaby

Profilbillede for CBbaby

Vores dagpleje er også privat. Hun bor på 1 sal i en to-værelses. Hjemmet er indrettet efter ungerne. Så her der ingen have eller legeplads. Jeg er ligeglad. For hun tager dem på tur hver dag anyways. Om det så er 150 meter til en lokal legeplads, eller haven - det er lige meget

Vi vægtede:

1. Uddannelse (vores er uddannet sygeplejerske og pædagog)

2. Kemi og syn på mennesker (vi har meget samme syn på livet, og når vi afleverer får vi altid tilbudt kaffe. Og vi sludrer altid en del tid med dagplejemor)

3. At børnene får sund/god mad (her det 90% øge)

4. At børnene har ude tid/aktivitetstilbud (vores dagplejer mødes 2-3 gange om ugen med andre dagplejere. Og er ude hver dag (bibliotek, zoo, park, museer, skov osv) jo mindre en af børnene ikke magter det den dag

5. Stabilitet - især i en privat, hvor det kan være besværligt at få vikar (det kan man godt, men så er der en totalt fremmed og det koster lidt) vores dagplejemor har haft 1 sygedag på snart 10 måneder 

Anmeld Citér

13. april 2017

Mortilah

Profilbillede for Mortilah

Jeg er dog hjemmegående, men dét der kunne være den perfekte dagpleje er for mig: 

At hun (eller han;-) ) er extremt tålmodig, sød, kærlig overfor børnene og rar. 

At hun har førstehjælpskursus og er, grænsende til det irriterende, fokuseret på sikkerhed.

At hun giver plads til at man som foräldre lige kan sludre lidt morgen eller eftermiddag, så man ved hvordan barnet har det..

Have er et plus- men ikke et must- hvis bare sikkerheden er i top på tur;-) Mit barn ville jeg alligevel ikke have skulle sove ude. 

At barnet får lov (også) at spise selv og ikke bliver madet med grød- altså at der er plads til at man kan grisse lidt under spisningen. 

Det at være uddannet har ingen betydning hos mig. Tværtimod. Det er fint nok med uddannelsen men jeg tror bare man kan være mindst ligeså god, hvis man ellers interesserer sig for opdragelse/udvikling af små børn og er kærlig af natur. 

Anmeld Citér

13. april 2017

Soonmom

Profilbillede for Soonmom

Dagplejer skal have en pædagogisk uddannelse enten pædagog eller pædagogisk assistent. 

Have gode forhold både indendørs og udendørs, så nej jeg ville ikke vælge en i midtbyen uden have. 

Være fleksibel 

Have en vis alder 

Så var det vigtigt for os at der var flere børn end 4-5 stykker så vi valgte stordagpleje 

Anmeld Citér

13. april 2017

SophieGH

Profilbillede for SophieGH

Tusind tak for alle jeres svar. Det er (som jeg havde regnet med) meget forskelligt, kan jeg høre. 

Især er jeg glad for at høre, at ikke alle vægter haven lige højt - så længe vi har masser af udetid og aktiviteter og legetilbud andre steder - og sikkerheden er selvfølgelig i top på tur.

De andre ting opfatter jeg som selvfølgeligheder - altså kurser, god, økologisk mad, tid til snak ved aflevering og hent, planlægning af ferie osv. Det er jeg selvfølgelig helt med på, at ikke alle gør, så det er rigtig rart, I alligevel nævner dem.

- Sophie

Anmeld Citér

13. april 2017

alenemor42

Profilbillede for alenemor42

Vi valgte udelukkende på kemi  udd. Er for os ligegyldigt. At dp tydeligvis udviser en helt naturlig omsorg og interesse for ungerne. Ved faktisk ikke hvad min dp har af udd. Og vi har haft hende i år men hun knus elsker alle ungerne og de elsker hende. Ingen udd. Kan gøre børnene trygge 

Anmeld Citér

13. april 2017

Aristocats

Uddannelse er jeg ligeglad med. Jeg går op i økologisk og biodynamisk mad. Meget gerne også vegetarisk. At der bliver brugt meget tid ude i naturen. Hyppige udflugter som for eksempel teater ser jeg også gerne. Udvalget af legetøj betyder også noget for mig; helst ikke så meget plastik fyldt med farvestoffer og andet sjovt (men her er jeg nok en minoritet tror jeg). Sang/musik er også en fordel 

Anmeld Citér

13. april 2017

Lisette W

Profilbillede for Lisette W

Uddannelse er lige meget - jeg tror sagtens man kan gennemføre pædagog uddannelse uden at være god til børn. Det absolut vigtigste er kemien og hvordan du er sammen med børnene.

Da vi skulle besøge min søns dagplejemor var jeg meget obs på hvordan de andre børn havde det med dagplejemoren og hvordan hun var over for dem og over for min søn. Hun farede ikke hen og ville tage ham op men lod ham komme hen til hende. Hun satte tydelige grænser selv om vi var tilstede da han ville rive blade at en plante. Det gjorde os trykke at hun virkede meget naturligt, kærlig men fast over for børnene. Det var tydeligt at de var meget glade for hende og det var vigtigt for os

Mit råd vil derfor være: vær dig selv og forsøg ikke at passe ind i det billede du tror de vil have at den perfekte dagplejemor. Nogle vil du klikke med og andre vil du ikke. Dem du ikke har kemi med vil hellere ikke være sjove at have som kunder. 

Held og lykke

Held og lykke 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.