Sprog 3-årig.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. april 2017

Nina84

ønskebørn74 skriver:

Vores dreng mangler i øvrigt også udtalen og vi fandt ud af han har væske på ørerne. Han har fået dræn og det går nu stærkt fremad med ham. Han havde ikke infektioner, da vi bruger de rigtige huer.  Så det blev opdaget på hans udtale.

Jeg har godt haft alverdens tanker om der var noget med ørerne, men lægen har aldrig kunne se noget, og hun har aldrig haft problemer. Hun hører også godt, så det er ikke der den ligger. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. april 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11

Spørg i børnehaven om hun ligger indenfor normen aldersmæssigt til at starte med. Det er ikke et krav at de skal tale totalt rent når de er 3! Hvis pædagogerne siger at det er fint for hendes alder, så slap du bare af. Og hvis de siger hun e bagud, så spørg efter en evt sprogpædagog og få nogen værktøjer derigennem  

og så vil jeg sige, lad være at rette på hende! Du kan gentage hende så hun hører at du har forstået hende, samtidig med at hun hører den korrekte udtale, men aldrig stoppe hende for at rette eller sige "det hedder xxxx". Så føler hun bare at hun gør det forkert, men hun gør jo sit bedste  

så hvis hun siger "jah ha kole på" så siger du "du vil gerne have kjole på, kom så finder vi en fin en".  

Anmeld Citér

10. april 2017

Roselil

Profilbillede for Roselil
Nina84 skriver:

Davs alle.

Jeg skriver herinde fordi jeg søger nogle svar omkring børns sproglige udvikling.

Jeg har en datter på 3 år og 2 mdr. og jeg har bidt mærke i at hendes tale ofte er meget utydelig...sådan at selv jeg har svært ved at forstå hende. Hun var meget hurtig til at forstå når andre talte til hende (og fanger tilmed også småord og sætninger på engelsk og svensk), men hun var længe om at sige noget forståeligt selv. Det giver nogle frustrationer i hverdagen, da hun ikke føler at hun bliver hørt og forstået. Et eksempel er bl.a. - "Jeg vil have kjole på" bliver til "jah ha kole på". Småord som "drikkedunk" bliver til "draitehumk". Og "yoghurt" aner jeg slet ikke hvordan jeg skal stave   

Hun har en fætter der er 3 mdr yngre end hende, og han taler fantastisk. Og så bliver jeg selvfølgelig lidt bekymret for min datter. Hun har været hurtig med alt andet, men sproget halter. Hun bliver flov og irriteret når jeg prøver at hjælpe hende med at sige tingene rigtigt. Hendes fætter har selvfølgelig en storesøster, som han kan lære af, mens min datter er enebarn. Det gør jo også en forskel...men alligevel.

Jeg vil gerne hjælpe hende...men jeg vil heller ikke presse hende. Skal man give hende tid? Er jeg bekymret uden grund? Eller skal gøre endnu mere for hendes sprog?

Det kommer med al sandsynlighed af sig selv. Et par gode råd kan være at gentage hendes sætning, men korrekt. F.eks. Jah ve ha bød så siger du "Vil du gerne have brød" men ikke gøre et stort nummer ud af det eller overartikulere, prøv at gøre det naturligt. Lad være at hjælpe/rette hende direkte. 

Læs en hulens masse bøger, tal sammen om dem, gå tur og tal om det i ser på vejen. Ja, i det hele taget, tal sammen

Anmeld Citér

10. april 2017

B&J

Vores havde også rigtig svær med nogle ord og det blev ikke bedre vi fik fat i en talepædagog og vores søn har virkelig udviklet sig helt vildt og nu er han som 7 I stand til selv af rette sin fejl hvis han kommer til det og som han selv siger mor ke er bare så god tip det her og ja det er han bestemt 

Anmeld Citér

11. april 2017

lineog4

Nina84 skriver:

Jeg synger og taler jævnligt med hende på engelsk (på er meget simpelt niveau), da vi har noget familie i England, så hun kan lære det fra starten. Svensk er kommet når vi har set svenske børnefilm og tegnefilm. Det ser hun og forstår uden de store problemer.

Bliver lige nysgerrig, hvorfor ser hun svenske tegnefilm?

ellers som de andre skriver, tag fat i børnehaven. De er de bedste til at vurdere om hendes tale udfordringer er inden for normalen eller nogle man bør være obs på. 

Og så lad være med at rette hende, og overartikulation må være så irriterende og er hun en almindelig smart pige, så har hun fanget det er pga hende. Tal normalt, brug de ord hun bruger i dine sætninger osv. I kan også lege med rim, vrøvleord og vrøvlerim osv. Men ikke som en "nu-øver-vi" med mindre børnehave henviser til talepædagog og der gives deciderede øvelser.

Anmeld Citér

11. april 2017

Spunken84

Jeg er uddannet Logopæd men arbejder ikke indenfor børneområdet. Jeg kan dog huske lidt fra studietiden:-) Som en anden var inde på er det vigtigt ikke at korrigere hendes udtale direkte, men pak det ind, så du gentager den rigtige formulering/udtale. Fx hvis hun siger "jeg vil gerne have juburb (yoghurt) siger du: "vil du gerne have yoghurt"? Eller hvis hun siger "det er en kole", gentager du bare hendes sætning og siger "ja,- det er en kjole". Der er en talepædagog herinde i ekspertpanelet mener jeg,  som du også kan spørge til råds. Ellers ville jeg - ligesom andre er inde på "gå dem lidt på klingen" i børnehaven og udtrykke din bekymring. Sig at du gerne vil i dialog med den tilknyttede talepædagog. Mht det at være tosproget/multilinguel så er det rigtigt som en anden nævner, at dette kan have betydning ift sproget, men ikke nødvendigvis i en negativ forstand som sådan. Som jeg husker det (men vil ikke ligge hovedet på blokken) kan det påvirke modersmålet i den forstand at det rent udtalemæssigt og ordforrådsmæssigt kan blive lidt forsinket - MEN, det er ikke ensbetydende med at hun så ikke har et ligeså stort ordforråd som andre. Tværtimod kan hun have et større ordforråd fordi hendes mentale leksikon samlet set har flere ord at vælge imellem - blot på forskellige sprog. Men igen - børnesprog er ikke mit speciale, så rådfør dig med børnehavepædagogen, talepædagogen/PPR, ekspertpanelets talepædagog herinde. Der er jo også privatpraktiserende talepædagoger. 

Anmeld Citér

11. april 2017

Spunken84

Spunken84 skriver:

Jeg er uddannet Logopæd men arbejder ikke indenfor børneområdet. Jeg kan dog huske lidt fra studietiden:-) Som en anden var inde på er det vigtigt ikke at korrigere hendes udtale direkte, men pak det ind, så du gentager den rigtige formulering/udtale. Fx hvis hun siger "jeg vil gerne have juburb (yoghurt) siger du: "vil du gerne have yoghurt"? Eller hvis hun siger "det er en kole", gentager du bare hendes sætning og siger "ja,- det er en kjole". Der er en talepædagog herinde i ekspertpanelet mener jeg,  som du også kan spørge til råds. Ellers ville jeg - ligesom andre er inde på "gå dem lidt på klingen" i børnehaven og udtrykke din bekymring. Sig at du gerne vil i dialog med den tilknyttede talepædagog. Mht det at være tosproget/multilinguel så er det rigtigt som en anden nævner, at dette kan have betydning ift sproget, men ikke nødvendigvis i en negativ forstand som sådan. Som jeg husker det (men vil ikke ligge hovedet på blokken) kan det påvirke modersmålet i den forstand at det rent udtalemæssigt og ordforrådsmæssigt kan blive lidt forsinket - MEN, det er ikke ensbetydende med at hun så ikke har et ligeså stort ordforråd som andre. Tværtimod kan hun have et større ordforråd fordi hendes mentale leksikon samlet set har flere ord at vælge imellem - blot på forskellige sprog. Men igen - børnesprog er ikke mit speciale, så rådfør dig med børnehavepædagogen, talepædagogen/PPR, ekspertpanelets talepædagog herinde. Der er jo også privatpraktiserende talepædagoger. 

Og hvis hun føler sig irettesat er det vigtigt at I tager skylden på jer og fx undskylder jer med at i ikke hører så godt�� Det tager ansvaret væk fra hende og over på jer.

Anmeld Citér

11. april 2017

Hck

Profilbillede for Hck
Nina84 skriver:

Davs alle.

Jeg skriver herinde fordi jeg søger nogle svar omkring børns sproglige udvikling.

Jeg har en datter på 3 år og 2 mdr. og jeg har bidt mærke i at hendes tale ofte er meget utydelig...sådan at selv jeg har svært ved at forstå hende. Hun var meget hurtig til at forstå når andre talte til hende (og fanger tilmed også småord og sætninger på engelsk og svensk), men hun var længe om at sige noget forståeligt selv. Det giver nogle frustrationer i hverdagen, da hun ikke føler at hun bliver hørt og forstået. Et eksempel er bl.a. - "Jeg vil have kjole på" bliver til "jah ha kole på". Småord som "drikkedunk" bliver til "draitehumk". Og "yoghurt" aner jeg slet ikke hvordan jeg skal stave   

Hun har en fætter der er 3 mdr yngre end hende, og han taler fantastisk. Og så bliver jeg selvfølgelig lidt bekymret for min datter. Hun har været hurtig med alt andet, men sproget halter. Hun bliver flov og irriteret når jeg prøver at hjælpe hende med at sige tingene rigtigt. Hendes fætter har selvfølgelig en storesøster, som han kan lære af, mens min datter er enebarn. Det gør jo også en forskel...men alligevel.

Jeg vil gerne hjælpe hende...men jeg vil heller ikke presse hende. Skal man give hende tid? Er jeg bekymret uden grund? Eller skal gøre endnu mere for hendes sprog?

Jeg læser det som om, at hun skal lærer 3 sprog på en gang (Engelsk, Svensk og Dansk) er det forkert læst ?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.