Sprog 3-årig.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.131 visninger
17 svar
8 synes godt om
9. april 2017

Nina84

Davs alle.

Jeg skriver herinde fordi jeg søger nogle svar omkring børns sproglige udvikling.

Jeg har en datter på 3 år og 2 mdr. og jeg har bidt mærke i at hendes tale ofte er meget utydelig...sådan at selv jeg har svært ved at forstå hende. Hun var meget hurtig til at forstå når andre talte til hende (og fanger tilmed også småord og sætninger på engelsk og svensk), men hun var længe om at sige noget forståeligt selv. Det giver nogle frustrationer i hverdagen, da hun ikke føler at hun bliver hørt og forstået. Et eksempel er bl.a. - "Jeg vil have kjole på" bliver til "jah ha kole på". Småord som "drikkedunk" bliver til "draitehumk". Og "yoghurt" aner jeg slet ikke hvordan jeg skal stave   

Hun har en fætter der er 3 mdr yngre end hende, og han taler fantastisk. Og så bliver jeg selvfølgelig lidt bekymret for min datter. Hun har været hurtig med alt andet, men sproget halter. Hun bliver flov og irriteret når jeg prøver at hjælpe hende med at sige tingene rigtigt. Hendes fætter har selvfølgelig en storesøster, som han kan lære af, mens min datter er enebarn. Det gør jo også en forskel...men alligevel.

Jeg vil gerne hjælpe hende...men jeg vil heller ikke presse hende. Skal man give hende tid? Er jeg bekymret uden grund? Eller skal gøre endnu mere for hendes sprog?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. april 2017

Lykkelig-Kvinde

Nina84 skriver:

Davs alle.

Jeg skriver herinde fordi jeg søger nogle svar omkring børns sproglige udvikling.

Jeg har en datter på 3 år og 2 mdr. og jeg har bidt mærke i at hendes tale ofte er meget utydelig...sådan at selv jeg har svært ved at forstå hende. Hun var meget hurtig til at forstå når andre talte til hende (og fanger tilmed også småord og sætninger på engelsk og svensk), men hun var længe om at sige noget forståeligt selv. Det giver nogle frustrationer i hverdagen, da hun ikke føler at hun bliver hørt og forstået. Et eksempel er bl.a. - "Jeg vil have kjole på" bliver til "jah ha kole på". Småord som "drikkedunk" bliver til "draitehumk". Og "yoghurt" aner jeg slet ikke hvordan jeg skal stave   

Hun har en fætter der er 3 mdr yngre end hende, og han taler fantastisk. Og så bliver jeg selvfølgelig lidt bekymret for min datter. Hun har været hurtig med alt andet, men sproget halter. Hun bliver flov og irriteret når jeg prøver at hjælpe hende med at sige tingene rigtigt. Hendes fætter har selvfølgelig en storesøster, som han kan lære af, mens min datter er enebarn. Det gør jo også en forskel...men alligevel.

Jeg vil gerne hjælpe hende...men jeg vil heller ikke presse hende. Skal man give hende tid? Er jeg bekymret uden grund? Eller skal gøre endnu mere for hendes sprog?

Det er en rigtig god ide at vende det med pædagogerne i hendes børnehave (går ud fra hun går i en?) 

de har en sprog pædagog samt talepædagog hvis det er nødvendigt, de kan også give gode råd til dig som forældre 

øen anden go måde at træne sprog er at læse, synge og spille spil, puslespil osv med ord.. 

det er vigtigt ikke at tale baby sprog til h*n gerne gentage hvert en sætning h*n siger hvor du så siger ordene/sætningen korrekt.. 

held og lykke 

Anmeld Citér

9. april 2017

Jullesnulle

Nogen taler fejlfrit... andre er senere om det. Min på 3,4 taler ikke rent. 

De bliver jo sprog screenet når de er omkring den alder. Hvad siger testen?

Anmeld Citér

9. april 2017

Nina84

Lykkelig-Kvinde skriver:

Det er en rigtig god ide at vende det med pædagogerne i hendes børnehave (går ud fra hun går i en?) 

de har en sprog pædagog samt talepædagog hvis det er nødvendigt, de kan også give gode råd til dig som forældre 

øen anden go måde at træne sprog er at læse, synge og spille spil, puslespil osv med ord.. 

det er vigtigt ikke at tale baby sprog til h*n gerne gentage hvert en sætning h*n siger hvor du så siger ordene/sætningen korrekt.. 

held og lykke 

Ja hun går i børnehave. De siger ikke så meget andet end at hun taler meget hurtigt/ivrigt og er svær at forstå. 

Jeg prøver at tale meget klart til hende, og sætter tryk på stavelser og de bogstaver der volder særligt problemer, også når vi synger sammen. Men næsten hver gang jeg gentager hendes sætninger og retter ord, så ryger hendes arme over kors og hun kigger surt ned i jorden. Eller så ignorer hun mig, pjatter og løber væk for at lege. Hun er meget perfektionistisk, og kan ikke lide at få hjælp, når hun ikke har bedt om det. 

Anmeld Citér

9. april 2017

Nina84

Jullesnulle skriver:

Nogen taler fejlfrit... andre er senere om det. Min på 3,4 taler ikke rent. 

De bliver jo sprog screenet når de er omkring den alder. Hvad siger testen?

Hun har ikke fået foretaget en direkte test. De kører løbende samarbejde med en talepædagog i børnehaven med alle børn omkring hendes alder, og øver meget med sang og musik. 

Anmeld Citér

9. april 2017

Lykkelig-Kvinde

Nina84 skriver:

Ja hun går i børnehave. De siger ikke så meget andet end at hun taler meget hurtigt/ivrigt og er svær at forstå. 

Jeg prøver at tale meget klart til hende, og sætter tryk på stavelser og de bogstaver der volder særligt problemer, også når vi synger sammen. Men næsten hver gang jeg gentager hendes sætninger og retter ord, så ryger hendes arme over kors og hun kigger surt ned i jorden. Eller så ignorer hun mig, pjatter og løber væk for at lege. Hun er meget perfektionistisk, og kan ikke lide at få hjælp, når hun ikke har bedt om det. 

Spørg jeres pædagoger om du kan få en snak med tale pædagogen eller sprog pædagogen og sig du er bekymret, det skal de reagere på 

Anmeld Citér

9. april 2017

Snoopy77

Er hun to-sproget? Siden du nævner engelsk og svensk også? Fler-sprogede børn kan være længere om at lære at tale

Anmeld Citér

9. april 2017

ønskebørn74

Nina84 skriver:

Vi siger i sådan en situation til vores dreng. Den forstod jeg ikke lige, kan du hjælpe mine gamle ører med at høre dig. Prøv igen skat og så holder vi øret tættere på ham og pjatter lidt. Eller lign. altså tager skylden på os, så han ikke føler der er noget forkert. Og så gentager vi hvad han sagde korrekt. Han er også perfektionist og bliver ked af det og lukker af.

Anmeld Citér

9. april 2017

Nina84

Snoopy77 skriver:

Er hun to-sproget? Siden du nævner engelsk og svensk også? Fler-sprogede børn kan være længere om at lære at tale

Jeg synger og taler jævnligt med hende på engelsk (på er meget simpelt niveau), da vi har noget familie i England, så hun kan lære det fra starten. Svensk er kommet når vi har set svenske børnefilm og tegnefilm. Det ser hun og forstår uden de store problemer.

Anmeld Citér

9. april 2017

ønskebørn74

Nina84 skriver:

Davs alle.

Vores dreng mangler i øvrigt også udtalen og vi fandt ud af han har væske på ørerne. Han har fået dræn og det går nu stærkt fremad med ham. Han havde ikke infektioner, da vi bruger de rigtige huer.  Så det blev opdaget på hans udtale.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.