Davs alle.
Jeg skriver herinde fordi jeg søger nogle svar omkring børns sproglige udvikling.
Jeg har en datter på 3 år og 2 mdr. og jeg har bidt mærke i at hendes tale ofte er meget utydelig...sådan at selv jeg har svært ved at forstå hende. Hun var meget hurtig til at forstå når andre talte til hende (og fanger tilmed også småord og sætninger på engelsk og svensk), men hun var længe om at sige noget forståeligt selv. Det giver nogle frustrationer i hverdagen, da hun ikke føler at hun bliver hørt og forstået. Et eksempel er bl.a. - "Jeg vil have kjole på" bliver til "jah ha kole på". Småord som "drikkedunk" bliver til "draitehumk". Og "yoghurt" aner jeg slet ikke hvordan jeg skal stave
Hun har en fætter der er 3 mdr yngre end hende, og han taler fantastisk. Og så bliver jeg selvfølgelig lidt bekymret for min datter. Hun har været hurtig med alt andet, men sproget halter. Hun bliver flov og irriteret når jeg prøver at hjælpe hende med at sige tingene rigtigt. Hendes fætter har selvfølgelig en storesøster, som han kan lære af, mens min datter er enebarn. Det gør jo også en forskel...men alligevel.
Jeg vil gerne hjælpe hende...men jeg vil heller ikke presse hende. Skal man give hende tid? Er jeg bekymret uden grund? Eller skal gøre endnu mere for hendes sprog?
Anmeld
Citér