Bøllenavn pt. II (læs teksten først)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. april 2017

Anonym

Emil kan jeg bedst lide. Synes Dennis er et SKRÆKKELIGT navn, og alle jeg kender med det navn er meeega utiltrækkende og usympatiske, så det hjælper jo nok heller ikke på det...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. april 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Emil kan jeg bedst lide. Synes Dennis er et SKRÆKKELIGT navn, og alle jeg kender med det navn er meeega utiltrækkende og usympatiske, så det hjælper jo nok heller ikke på det...

Hæ. Jeg har en muligvis kommende svigersøn med det navn, og så kan jeg lære det  - han kan meget vel have været lidt en bandit som yngre, men er en sød og rolig 35-årig, som er god for min (23-årige) datter og gør hende glad. 

Jeg smiler lidt ad mig selv, for ét er, at man kan have sine fordomme og gå i en stor bue udenom bestemte navne til eget afkom - man bestemmer IKKE navnet på sine svigerbørn og sine børnebørns (potentielle) andre forældre, og i en familie som min, hvor navnesnobberi fra bl.a. min mors side har været et issue, er det nok helt fint, at fordomme udfordres. 

"Vores" Dennis er god nok, ser det ud til - og viser det sig siden, at han ikke er "ordentlig", har det næppe noget med navnet at gøre. 

Anmeld Citér

8. april 2017

Mor og meget mere

Wampires skriver:

Har stemt Dennis da jeg synes der er alt for mange der hedder Emil..

og for mig er emil et bøllenavn... allerførste tanke er bare: " har du en lillesøster der hedder Ida?"...

Emil er jo en "god" bandit, som hverken blev ungdomskriminel eller en decideret rod - han endte vist som sognerådsformand i følge Astrid Lindgren  At være Idas storebror er vel heller ikke det værste. 

Anmeld Citér

8. april 2017

lineog4

Mor og meget mere skriver:

Hæ. Jeg har en muligvis kommende svigersøn med det navn, og så kan jeg lære det  - han kan meget vel have været lidt en bandit som yngre, men er en sød og rolig 35-årig, som er god for min (23-årige) datter og gør hende glad. 

Jeg smiler lidt ad mig selv, for ét er, at man kan have sine fordomme og gå i en stor bue udenom bestemte navne til eget afkom - man bestemmer IKKE navnet på sine svigerbørn og sine børnebørns (potentielle) andre forældre, og i en familie som min, hvor navnesnobberi fra bl.a. min mors side har været et issue, er det nok helt fint, at fordomme udfordres. 

"Vores" Dennis er god nok, ser det ud til - og viser det sig siden, at han ikke er "ordentlig", har det næppe noget med navnet at gøre. 

Jeg bliver næsten helt glad for jeg helt uden at vide det har udfordret fordomme om en Liam. Kan selvsagt ikke vide om han bliver en bølle, men lige pt. Ser det ikke ud til at det er den vej han går. Han er nørdet, faglig stærk, med uniform i garden og vil helst et arbejde der enten giver gode penge eller hvor man hjælper andre mennesker - ja siger endda fy ordet: skolelærer 

Anmeld Citér

8. april 2017

EnGodMor

Anonym skriver:

I forlængelse af Bøllenavn-tråden ang. navnet Dennis, må jeg indrømme at jeg er overrasket over, at det ca. "Kun" er halvdelen som synes det er et Bøllenavn. 

Havde forventet at langt større del siger "ja". 

Anyways, hvad for et navn kan I bedst li'? Stem gerne

Måtte simpelthen lige grine 

bøllenavn? Det har jeg dog aldrig hørt Før , jeg har hørt folk være nervøse for, om det navn de nu valgte, os ville passe til deres børn når de blev voksne. 

men fo at vende tilbage til spørgsmålet, så har jeg stemt blankt, da jeg syntes begge navne er pæne 

Anmeld Citér

8. april 2017

Mor og meget mere

lineog4 skriver:

Jeg bliver næsten helt glad for jeg helt uden at vide det har udfordret fordomme om en Liam. Kan selvsagt ikke vide om han bliver en bølle, men lige pt. Ser det ikke ud til at det er den vej han går. Han er nørdet, faglig stærk, med uniform i garden og vil helst et arbejde der enten giver gode penge eller hvor man hjælper andre mennesker - ja siger endda fy ordet: skolelærer 

"Bøllenavn" er jo også en forsimplet og stereotyp fortolkning af "navn, som hyppigst forekommer i lavere socialklasser og dermed florerer oftere i statistikker over kriminelle m.v." - og mon ikke, der går 11,99999 lovlydige Brian'er og Dennis'er på dusinet? Det er jo netop bare en kombi af statistik og fordomme. 

Anmeld Citér

8. april 2017

Mor og meget mere

Aristocats skriver:

Liam er helt klart allerede anset som et "bølle-navn" 

Jeg har hørt en navneforsker fortælle, at fænomenet "belastede navne" er blevet udfordret, efter at den kreative klasse er blevet mere hooked på internationale - særligt angelsaksiske - navne. Før i tiden holdt man sig hér til de gamle, danske navne, og det ville være næsten utænkeligt, at man fra middelklassen "og op" valgte et angelsaksisk navn - med mindre, far eller mor rent faktisk kom fra et engelsktalende land. Det har ændret sig, også grundet fokus på globalisering og sandsynligheden for, at barnet vil skulle begå sig i udlandet. 

Så hvor det tidligere var god latin at undgå angelsaksiske navne, er billedet mere nuanceret nu. 

Anmeld Citér

8. april 2017

Dorthe1986

Det er ret interessant hvad man forbinder med navne  jeg var vild med et par stykker da jeg var teenager der hed Brian , og ingen af dem var bøller. Men alligevel hænger jeg noget bølle og ballade på navnet. Dennis forbinder jeg slet ikke med at være bølle. Og ja da slet ikke navnet Emil  desuden har min Emil en lillesøster der hedder Ella  

Men det kunne da være sjovt at se hvilke pigenavne man forbinder med den kategori 

Anmeld Citér

8. april 2017

Carina:-)

Jeg kan lide begge navne

I vores bh er det mere de Engelske navne der er på de mindre "pæne" børn 

Jeg kan så rigtig godt lide navnet Liam som vi overvejede længe til den yngste.

Og det er ikke fordi det går under betegnelsen bøllenavn at det ikke blev valgt - 

Læste på et tidspunkt en artikel at Victor var fremtidens dårlige betalere -

Så er det jo helt skidt at vores ene dreng hedder Victor 

Anmeld Citér

8. april 2017

Mor og meget mere

Carina:-) skriver:

Jeg kan lide begge navne

I vores bh er det mere de Engelske navne der er på de mindre "pæne" børn 

Jeg kan så rigtig godt lide navnet Liam som vi overvejede længe til den yngste.

Og det er ikke fordi det går under betegnelsen bøllenavn at det ikke blev valgt - 

Læste på et tidspunkt en artikel at Victor var fremtidens dårlige betalere -

Så er det jo helt skidt at vores ene dreng hedder Victor 

Men Johnny, Brian og Dennis havde jo også netop lavstatus, fordi de var importeret fra England/USA. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.