Eksperthjælp: Livmoderhalsen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.138 visninger
8 svar
0 synes godt om
28. marts 2017

Karen Bøhrnsen

Hej Karen.

Har været til jordemoder i uge 34+3 og fik af vide, at min livmoderhals var 2cm. Har læst mig frem til, at det er en kort livmoderhals. Og at normalen er ca 2,5-4cm. Tænker den er meget kort så ?

Hvad er normalen i uge 34-35 ?
Og er min for kort ?
Hvis den er for kort, kan jeg så risikere, at føde før tid ?

Mange hilsner en forvirret 2. gangsgravid ??

Karens svar

Hej forvirret 2. gangsgravid

Egentlig er der to definitioner af, hvor lang en livmoderhals er!

Hvis lægen skanner dig, måler han hvor lang livmoderhals kanalen er og hvis jordemoderen mærker på dig indvendigt mærker hun kun det udvendige af din livmoderhals.

På billedet kan du tydeligt se, at selve livmoderhalskanalen er længere end det jordemoddren kan nå udvendigt. Og alt afhængigt af, hvor tyk den nederste del af din livmodervæg er, vil det være større eller mindre forskel på de to mål.

Lukket livmoderhals

Ud over at mærke på længden af din livmoder mærker jordemoderen også konsistensen af din livmoderhals. En moden livmoderhals, der er klar til fødsel er lige så blød som svømmehuden mellem dine fingre. En umoden livmoderhals har samme konsistens som din næsetip. 

Desuden føder du ikke uden veer, så hvis din jordemoder siger "alt vel" er der ikke nogen grund til bekymring. 

Du skal henvende sig til dit fødested, hvis du begynder at få regelmæssige smertefulde plukveer...

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder

SÅ udgangspunktet er 

Lukket livmodermund

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

28. marts 2017

jordemoder

Profilbillede for jordemoder

Lukket livmodermund

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

28. marts 2017

Liv_86

Da jeg var en uge længere henne end dig havde jeg kun 1 cm var meget blød og 1 cm åben og havde haft små veer. Jeg gik alligevel til 38+2 hvor jeg blev sat i gang. 

Jeg var gravid med tvillinger så havde masser af tryg på understellet. Så det behøver slet ikke sige  at have noget at sige for om du går før i fødsel☺️

Anmeld Citér

28. marts 2017

MorTil3+

Profilbillede for MorTil3+
jordemoder skriver:

Hej Karen.

Har været til jordemoder i uge 34+3 og fik af vide, at min livmoderhals var 2cm. Har læst mig frem til, at det er en kort livmoderhals. Og at normalen er ca 2,5-4cm. Tænker den er meget kort så ?

Og er min for kort ?

Karens svar

Hvis lægen skanner dig, måler han hvor lang livmoderhals kanalen er og hvis jordemoderen mærker på dig indvendigt mærker hun kun det udvendige af din livmoderhals.

På billedet kan du tydeligt se, at selve livmoderhalskanalen er længere end det jordemoddren kan nå udvendigt. Og alt afhængigt af, hvor tyk den nederste del af din livmodervæg er, vil det være større eller mindre forskel på de to mål.

Lukket livmoderhals

Ud over at mærke på længden af din livmoder mærker jordemoderen også konsistensen af din livmoderhals. En moden livmoderhals, der er klar til fødsel er lige så blød som svømmehuden mellem dine fingre. En umoden livmoderhals har samme konsistens som din næsetip. 

Desuden føder du ikke uden veer, så hvis din jordemoder siger "alt vel" er der ikke nogen grund til bekymring. 

Du skal henvende sig til dit fødested, hvis du begynder at få regelmæssige smertefulde plukveer...

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder

SÅ udgangspunktet er 

Lukket livmodermund

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Da jeg var i uge 28 var min livmoderhals 1cm og i uge 32 havde jeg ingen livmoderhals tilbage og var åbnet 2 cm men fødte først 35+1 så når du nu er så langt henne ville det ikke være noget jeg ville bekymre mig om.

Anmeld Citér

29. marts 2017

Tanja.mp

jordemoder skriver:

Hej Karen.

Og er min for kort ?

Karens svar

Lukket livmoderhals

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder

SÅ udgangspunktet er 

Lukket livmodermund

Min jordemoder nævnte at hun kunne mærke lille mandens hovede. Det kan hun vel ikke, hvis livmoderhalsen var længere ? Eller er jeg helt tabt ?

Anmeld Citér

29. marts 2017

Tanja.mp

Liv_86 skriver:

Da jeg var en uge længere henne end dig havde jeg kun 1 cm var meget blød og 1 cm åben og havde haft små veer. Jeg gik alligevel til 38+2 hvor jeg blev sat i gang. 

Jeg var gravid med tvillinger så havde masser af tryg på understellet. Så det behøver slet ikke sige  at have noget at sige for om du går før i fødsel☺️

Det er rart at høre. Vil helst gerne have ham inde indtil 38+ ihvertfald.

Anmeld Citér

29. marts 2017

Tanja.mp

MorTil3+ skriver:

Da jeg var i uge 28 var min livmoderhals 1cm og i uge 32 havde jeg ingen livmoderhals tilbage og var åbnet 2 cm men fødte først 35+1 så når du nu er så langt henne ville det ikke være noget jeg ville bekymre mig om.

Det er heller ikke den lille jeg bekymre mig om. Jeg ved at han nok skal klare det.

Det er mere det at storebror skal passes, da man ikke kommer hjem med det samme, hvis jeg føder nu.

Men kan læse fra jer, at man sagtens kan gå i nogen uger og være åben og have lille livmoderhals, så det er betryggende at høre.

Anmeld Citér

30. marts 2017

jordemoder

Profilbillede for jordemoder

Hej igen Tanja

Rent faktisk kan jordemoderen godt mærke den lilles hoved  gennem det nederste af livmoderen, hvis barnet står pænt dybt nede i bækkenet. Det er stadig helt normalt og ikke et tegn på, at du er ved at gå i fødsel.

Livmoderen er en muskel, som er blød og eftergivelig det meste af tiden. Og ligesom at jordemoderne kan mærke barnet udvendigt gennem dit maveskind, når hun vurdere størrelse og hvordan den lille ligger, kan hun også indvendligt fra mærke den del af barnet, der står ned i bækkenet.

Den lille har nu alt andet lige bedst af at blive inde i maven indtil du er mindst 37 uger henne ;-)

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder

Anmeld Citér

30. marts 2017

Tanja.mp

jordemoder skriver:

Hej igen Tanja

Rent faktisk kan jordemoderen godt mærke den lilles hoved  gennem det nederste af livmoderen, hvis barnet står pænt dybt nede i bækkenet. Det er stadig helt normalt og ikke et tegn på, at du er ved at gå i fødsel.

Livmoderen er en muskel, som er blød og eftergivelig det meste af tiden. Og ligesom at jordemoderne kan mærke barnet udvendigt gennem dit maveskind, når hun vurdere størrelse og hvordan den lille ligger, kan hun også indvendligt fra mærke den del af barnet, der står ned i bækkenet.

Den lille har nu alt andet lige bedst af at blive inde i maven indtil du er mindst 37 uger henne ;-)

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder

Okay. Så er jeg rolig. Vil heller ikke føde før 37+, helst 38+ først.

Tak for svar. Så kan jeg slappe af ��

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+