Hmm, jeg synes den er svær. For der er flere ting, der springer mig i øjnene ved hans udtalelser.
For det første gør han det klart, at der er tale om igangværende forskning, hvor de endnu ikke kan konkludere så meget andet end, at der bliver overført flourstoffer fra mor til barn gennem modermælken. Men man kan endnu ikke sige konkret, hvilke konsekvenser det kan have for barnet. Man ved, at det i nogen tilfælde kan have en effekt på immunforsvaret, men man kender endnu ikke den langsigtede effekt.
Og så er der spørgsmålet om, hvor mange flourstoffer man har i sin krop. Flourstoffer kommer primært fra emballage, og som han selv siger, så er der sket rigtigt meget inden for de seneste 15 år, hvor flere og flere producenter er begyndt at udfase flourstofferne. Jeg er i hvert fald ret nysgerrig på, hvor mange flourstoffer jeg reelt har i kroppen.
Sidst, men ikke mindst, så mangler jeg en sammenligning med mme. For selvom mme i dag er supergodt lavet og næsten ligeså godt som modermælk, så er der åbenlyse ulemper ved det. For eksempel maveproblemer hos små børn, som er nødt til at få afføringsmiddel. Det kan heller ikke være helt sundt i længden... Og det, at mange flaskebørn starter fast føde tidligere. Der er selvfølgelig også delte meninger om, hvilken effekt det har på tarmene og fremtidige tarmproblemer og allergi.
Som jeg læser det, han siger, så er langtidsamning lige nu måske ikke det bedste for barnet, men da vi bruger færre og færre flourstoffer, kan det på sigt blive godt og sikkert igen.
Jeg stopper i hvert fald ikke med at amme min søn på 10 måneder på grund af denne artikel :-) Jeg mangler simpelthen mere konkret evidens på effekten af flourstoffer i forhold til min søns helbred.
Anmeld
Citér