Droppe middagslur?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. marts 2017

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Bak skriver:

Det er faktisk også på det tidspunkt vi starter når han har sovet middagslur. 

Men jeg giver dig ret, jeg synes også det er for tidligt at droppe den. Måske vi skulle forsøge at korte den ned i stedet. Måske en lur på 1-1,5 time.

jeg tror ikke vuggestuen vækker børn. Er selv pædagog og vi vækker ikke. 

Tænker også at han kan blive lidt pylret om eftermidagen når han ikke er veludhvilet. Går ud fra at I har en fast putteritual, så tænker det meget vel kan være en mindre fase der går over igen.!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. marts 2017

nielsen80

Uden at vide meget om det, husker jeg, at en bruger herinde engang skrev noget om at skyde middagsluren. Altså bede institutionen, som I er tilknyttet, om at putte tidligere til middagslur, således barnet vågner fra luren lidt før, og dermed har flere timer inden sengetid. I følge denne bruger, var det det, som videnskabeligt ville have størst effekt. Altså ikke skære ned på antal middagslur timer, men sørg for den ligger tidligere, og der dermed er flere timer at blive træt i efterfølgende.

Anmeld Citér

15. marts 2017

Anonym

Vi havde samme problem da vores datter var 2.

her hjalp det modsatte. Vi forlængede middagsluren med en time så hun istedet for to timer, fik 3 timer. Pludselig kunne vi sagtens putte hende kl. 19, og hun sov næsten med det samme. Hun var simpelthen ikke for frisk som vi først troede, men overtræt og så er det altså svært at finde ro.

vi skat først ned igen da hun blev 3 og startede børnehave. Efterhånden blev hun sværere og sværere at få til at sove både middagslur og om aftenen, så 3 1/2 droppede vi middagsluren helt og det var det rigtige tidspunkt.

Anmeld Citér

15. marts 2017

Bak

Anonym skriver:

Prøv at lade ham sove 2 1/2 time til middag, og put ham med faste ritualer ved 19 tiden. 

Jeg tror det handler om at han er overtræt og slet ikke kan finde ro. 

Min søn sov stadig 14 timer i døgnet som 2 årig. Samme rutine.. aftensmad, bad, godnat historie og de samme 3 sange. Så sov han kort tid efter. 

Jeg kan godt følge dig, men jeg tror ikke han er overtræt. Han viser ikke de tegn, han normalt har hvis han er overtræt. Han er bare glad og synger og snakker. 

Vi følger altid meget de samme rutiner da vores datter også har brug for regelmæssighed. Hun sover kl 19:00 (hun er 4,5 år).

Anmeld Citér

15. marts 2017

Bak

Mariehøne123 skriver:

I skal selvfølgelig fungere som familie men når han trives med middagslur ville jeg beholde den. Tænk også på st det ellers er 2 timer længere vågentid i vuggestue og 2 timer mindre forældre tid hver dag! Det synes jeg er en vigtig faktor. 

Ja, det er det selvfølgelig. Vi dropper den heller ikke lige umiddelbart, men der må i hvert fald ske et eller andet, for det fungerer ikke som det er nu.

Anmeld Citér

15. marts 2017

Bak

Anonym skriver:

Synes også det er alt for tidligt at droppe den, især også når han falder nemt i søvn til middagsluren - ergo er han træt.

Din argumentation omkring at I selv skal nå nogle ting om aftenen synes jeg måske er en smule egoistisk, og hvis de absolut skal nås, og jeres søn først kan puttes senere, så må den ene jo gøre de andre ting og den anden tage sig af ham.

Jeg ville heller ikke forsøge at afkorte hans middagslur, men faktisk lige det modsatte. Prøv at lade ham sove længere middagslur, for jeg tror måske også han kunne tænkes at være overtræt om aftenen, fordi han sover for lidt til middag, og derfor slet ikke kan finde ro.

Og så tænk over at I ikke giver ham sukkerholdige ting efter hans middagslur og indtil sengetid, og så brug den sidste halvanden time inden puttetid på rolige aktiviteter med ham, så han ikke lige har faret rundt og leget vildt inden, men hans krop ligesom allerede er i ro. Læs evt en bog med ham eller put med ham på sofaen (hvis han gider det).... stille og rolige ting, så hele hans system kan falde til ro, og han derfor ikke skal bruge ekstra tid på det, når han bliver puttet.

Tak for input. 

Vi har faktisk en del rolige rutiner inden sengetid. Vi læser altid et par bøger og synger sange. Der er ingen skærmtid efter aftensmad i hverdagene (mest relevant for den store godt nok).

derudover spiser vi heller ikke slik eller noget andet efter aftensmaden. 

Kan godt forstå hvorfor du synes argumentet med  voksentid er egoistisk, men det ændrer nu ikke på, at vi virkelig også har brug for et par timer inden vi selv går i seng. Det er selvfølgelig ikke den primære grund til, at jeg synes han skal sove ved 20-tiden. Heller ikke selvom jeg skrev det først. Det er, at jeg mener den primære søvn skal ligge om natten, dvs min. 10-11 timers søvn om natten og så 1-2 timers middagslur. 

Anmeld Citér

15. marts 2017

Bak

jjuhl skriver:

Vi har lige været det igennem med vores datter. Hun er lige blevet 2. Det kunne snildt tage 2 timer fra hun blev puttet til hun sov. Flere fra min termins gruppe var igennem det samme. Nu er det ovre og hun falder fint i søvn igen  Er ret overbevist om at det er en periode de skal igennem. 

Kunne være rart hvis det bare er en periode. Det har bare varet flere måneder nu (måske 3-4 måneder), så det trækker lidt ud synes jeg...

hvor lang tid varede jeres? 

Anmeld Citér

15. marts 2017

Bak

Bissen skriver:

Vi har i en periode haft problemer med vores 2,6 årig som bare ikke Ville sove. Vi kunne se hun var træt men hun festede bare og til sidst blev hun ked af det. 

Hos os virkede det at lave helt fast ritual inden senge tid. Først puttes dukken, så nattøj og børste tænder, så en histore og en sang, og så sidder vi på en stol hos hende i ca. 10 min og går ud. Efter vi se begyndt på dette er der ingen problemer. I alt tager det vel 30-45 min., men vi har heller ikke andet vi skal nå efter aftensmad og det er en god hygge stund. Den forældre som ikke har hende, tager sig så af lillebror på 4,5 mdr. 

Tak for input.

lyder som om I har fundet en løsning der fungerer. Vi har også faste rutiner, så jeg har svært ved at se, hvad vi kan gøre anderledes på den front. 

Vi spiser aftensmad 17:30, rydder op og går så ovenpå for at lege lidt sammen. 18:30/18:45 er det tid til nattøj og tandbørstning. Så er det godnathistorie. Så er det godnatsange og så godnat. 

Anmeld Citér

15. marts 2017

jjuhl

Profilbillede for jjuhl
Bak skriver:

Kunne være rart hvis det bare er en periode. Det har bare varet flere måneder nu (måske 3-4 måneder), så det trækker lidt ud synes jeg...

hvor lang tid varede jeres? 

Ca 2. Ja okay, så er det længe....

Anmeld Citér

15. marts 2017

Bak

mor:) skriver:

jeg tror ikke vuggestuen vækker børn. Er selv pædagog og vi vækker ikke. 

Tænker også at han kan blive lidt pylret om eftermidagen når han ikke er veludhvilet. Går ud fra at I har en fast putteritual, så tænker det meget vel kan være en mindre fase der går over igen.!

Vores pædagoger er gået med til at vække ham lidt i to, men de holder det ikke altid. I dag blev den 14:30. Og så er det jo svært at "lære" ham en rytme, hvis det svinger. Jeg har selvfølgelig forståelse for at de har andre børn at se til også, men jeg er noget træt af de her "aftenfester"

jeg håber virkelig det bare er en fase, der skal overstås.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.