Droppe middagslur?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.065 visninger
24 svar
9 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. marts 2017

Bak

Puha... nu er vi igang igen! Putning der tager en evighed. Vi overvejer virkelig om det er tid til at droppe middagsluren. 

Vores søn er lige blevet 2 år, han er livlig og glad, og ved puttetid er han bare virkelig livlig; synger, råber og griner. Det tager en evighed at putte ham hver aften. Han er simpelthen ikke træt. Det er virkelig frustrerende. 

Vi har prøvet at springe den over i nogle weekender, og det er som regel gået fint. Så er han til at putte kl 18:30/19:00. Hvis han sover middagslur sover han ofte først er sted mellem 20:30 og 21. Han vågner altid ca kl 6 uanset hvornår han sover om aftenen.

Han er egentlig ret nem at få til at sove middagslur, så problemet opstår først om aftenen. Han sover gerne 2 timer og skal vækkes ellers sover han for meget og så er det alt for svært om aftenen.

Vi synes bare han er så lille hvis det allerede skal være slut med middagsluren. Hans søster var 2,5 år da hun ikke havde brug for lur mere.

Er der nogen med et godt råd til hvad vi kan gøre?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2017

Chantie

Er det et problem at han først sover 20.30/21? Altså er han for træt om morgenen?

Eller kan i mon lade ham sove til middag og så bare putte lidt senere i seng? 

Vores pige er 2,6 år, hun bliver puttet omkring kl 20. Og sover ofte deromkring, ind imellem først 20.30 eller 21. 

Hun står op omkring kl 7 hver dag. Sover til middag fra 13-15 sådan ca. 

Det er kun et problem at hun sover så sent hvis hun pludselig skal tidligt op hvis jeg skal tidligt på arbejde når far ikke er hjemme. 

Anmeld Citér

14. marts 2017

Bak

Chantie skriver:

Er det et problem at han først sover 20.30/21? Altså er han for træt om morgenen?

Eller kan i mon lade ham sove til middag og så bare putte lidt senere i seng? 

Vores pige er 2,6 år, hun bliver puttet omkring kl 20. Og sover ofte deromkring, ind imellem først 20.30 eller 21. 

Hun står op omkring kl 7 hver dag. Sover til middag fra 13-15 sådan ca. 

Det er kun et problem at hun sover så sent hvis hun pludselig skal tidligt op hvis jeg skal tidligt på arbejde når far ikke er hjemme. 

Ja jeg synes det er et problem. Vi har mange ting  at gøre om aftenen, så kl 21 er bare for sent at komme igang med de ting. Og det er ikke en mulighed at han er med i det. 

Derudover synes jeg 9 timers søvn om natten er for lidt. Det bliver kun 11 timer i døgnet for en 2-årig. Hvis han kunne sove 18:30/19-06:00 ville det være næsten 12 timer i døgnet, som jeg synes er mere passende for en 2-årig.

Anmeld Citér

14. marts 2017

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Puha... nu er vi igang igen! Putning der tager en evighed. Vi overvejer virkelig om det er tid til at droppe middagsluren. 

Vores søn er lige blevet 2 år, han er livlig og glad, og ved puttetid er han bare virkelig livlig; synger, råber og griner. Det tager en evighed at putte ham hver aften. Han er simpelthen ikke træt. Det er virkelig frustrerende. 

Vi har prøvet at springe den over i nogle weekender, og det er som regel gået fint. Så er han til at putte kl 18:30/19:00. Hvis han sover middagslur sover han ofte først er sted mellem 20:30 og 21. Han vågner altid ca kl 6 uanset hvornår han sover om aftenen.

Han er egentlig ret nem at få til at sove middagslur, så problemet opstår først om aftenen. Han sover gerne 2 timer og skal vækkes ellers sover han for meget og så er det alt for svært om aftenen.

Vi synes bare han er så lille hvis det allerede skal være slut med middagsluren. Hans søster var 2,5 år da hun ikke havde brug for lur mere.

Er der nogen med et godt råd til hvad vi kan gøre?

Jeg synes det er for tidligt - han vågner tidligt, og falder nemt i søvn til middag så er han også træt. 

Der er perioder hvor det ikke er nemt og de går over. Hvad med at i ligger ham kl 19.45/20 i stedet? 

Anmeld Citér

14. marts 2017

Bak

mor:) skriver:

Jeg synes det er for tidligt - han vågner tidligt, og falder nemt i søvn til middag så er han også træt. 

Der er perioder hvor det ikke er nemt og de går over. Hvad med at i ligger ham kl 19.45/20 i stedet? 

Det er faktisk også på det tidspunkt vi starter når han har sovet middagslur. 

Men jeg giver dig ret, jeg synes også det er for tidligt at droppe den. Måske vi skulle forsøge at korte den ned i stedet. Måske en lur på 1-1,5 time.

Anmeld Citér

14. marts 2017

Anonym

Prøv at lade ham sove 2 1/2 time til middag, og put ham med faste ritualer ved 19 tiden. 

Jeg tror det handler om at han er overtræt og slet ikke kan finde ro. 

Min søn sov stadig 14 timer i døgnet som 2 årig. Samme rutine.. aftensmad, bad, godnat historie og de samme 3 sange. Så sov han kort tid efter. 

Anmeld Citér

14. marts 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

I skal selvfølgelig fungere som familie men når han trives med middagslur ville jeg beholde den. Tænk også på st det ellers er 2 timer længere vågentid i vuggestue og 2 timer mindre forældre tid hver dag! Det synes jeg er en vigtig faktor. 

Anmeld Citér

15. marts 2017

Anonym

Synes også det er alt for tidligt at droppe den, især også når han falder nemt i søvn til middagsluren - ergo er han træt.

Din argumentation omkring at I selv skal nå nogle ting om aftenen synes jeg måske er en smule egoistisk, og hvis de absolut skal nås, og jeres søn først kan puttes senere, så må den ene jo gøre de andre ting og den anden tage sig af ham.

Jeg ville heller ikke forsøge at afkorte hans middagslur, men faktisk lige det modsatte. Prøv at lade ham sove længere middagslur, for jeg tror måske også han kunne tænkes at være overtræt om aftenen, fordi han sover for lidt til middag, og derfor slet ikke kan finde ro.

Og så tænk over at I ikke giver ham sukkerholdige ting efter hans middagslur og indtil sengetid, og så brug den sidste halvanden time inden puttetid på rolige aktiviteter med ham, så han ikke lige har faret rundt og leget vildt inden, men hans krop ligesom allerede er i ro. Læs evt en bog med ham eller put med ham på sofaen (hvis han gider det).... stille og rolige ting, så hele hans system kan falde til ro, og han derfor ikke skal bruge ekstra tid på det, når han bliver puttet.

Anmeld Citér

15. marts 2017

jjuhl

Profilbillede for jjuhl

Vi har lige været det igennem med vores datter. Hun er lige blevet 2. Det kunne snildt tage 2 timer fra hun blev puttet til hun sov. Flere fra min termins gruppe var igennem det samme. Nu er det ovre og hun falder fint i søvn igen  Er ret overbevist om at det er en periode de skal igennem. 

Anmeld Citér

15. marts 2017

Bissen

Vi har i en periode haft problemer med vores 2,6 årig som bare ikke Ville sove. Vi kunne se hun var træt men hun festede bare og til sidst blev hun ked af det. 

Hos os virkede det at lave helt fast ritual inden senge tid. Først puttes dukken, så nattøj og børste tænder, så en histore og en sang, og så sidder vi på en stol hos hende i ca. 10 min og går ud. Efter vi se begyndt på dette er der ingen problemer. I alt tager det vel 30-45 min., men vi har heller ikke andet vi skal nå efter aftensmad og det er en god hygge stund. Den forældre som ikke har hende, tager sig så af lillebror på 4,5 mdr. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.