Det pokkers drengenavn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. marts 2017

AnoMom

Benedikte85 skriver:

Hejsa 

Jeg har tidligere skrevet herinde vedr. navn til vores kommende barn. Det viser sig et andet navn er dukket frem, da kæresten og jeg er uenige om, hvordan det navn (jeg troede vi havde fundet) skal udtales. Min kæreste udtaler navnet Thorvald, som Thoorvald med godt tryk på Thor. Jeg er ikke vild med den måde sige navnet på. Jeg udtaler det i stedet Tår-vald. 

Det er gamle danske/oldnordiske navne, som kigges efter. Ikke den der nye-nordiske navne trendbølge. Sigfred er et andet navn jeg har bragt frem. Jeg kan bare ikke helt finde ud af om det virker for moderne, for alternativt og specielt - for det ønsker jeg/vi på ingen måde at det skal være. 

For at gøre en lang fortælling kort og konkret efterspørger jeg, hvad I søde mennesker, synes bedst om - passer bedst med hinanden i sin (navne)helhed.

Sigfred Helge Littau Absalon 

Eller:

Thorvald Helge Littau Absalon 

Klart sigfred  klinger bedst med Helge

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2017

Christabelle

Jeg kan bedst lide Thorvald (ville udtale det ligesom dig). Synes det klinger bedst med Helge

Anmeld Citér

4. marts 2017

Benedikte85

AnoMom skriver:

Klart sigfred  klinger bedst med Helge

Det er umiddelbart også mine tanker. Helge er jo et meget gammelt dansk-nordisk navn og min skønne morfar hed dette navn. Det har stor værdi for mig, at min søn blir opkaldt efter min afdøde bedstefar - hans oldefar. 

Det har derfor været vigtigt fornavnet var i samme type navnekatagori, som "Helge". Jeg har været I tvivl om "Sigfred" dermed fremstår lidt FOR moderne ift bedstefars navn,  da vi gerne vil, at det klæder hinanden.

Anmeld Citér

4. marts 2017

Benedikte85

ErDetSnartNU skriver:

Hvordan udtaler man Sigfred? Jeg må indrømme at jeg først læste det som Sigfried (er det ikke tysk?) og på dansk ville jeg også udtale det SiGfred. Jeg kan Best lide thorvald og udtaler det også som din kæreste gør ��

Sigfred er af dansk - gammelnordisk oprindelse. 

Anmeld Citér

4. marts 2017

Mamalou

Hvorfor kalder I ham ikke "bare" Helge?

Anmeld Citér

4. marts 2017

Benedikte85

Mamalou skriver:

Hvorfor kalder I ham ikke "bare" Helge?

Det ville jeg også utrolig gerne have haft, men det vil min kæreste  (desværre) ikke gå med til 

Anmeld Citér

5. marts 2017

Mor-til-Alfred

Profilbillede for Mor-til-Alfred
Gravid

Jeg er mest til Thorvald, som jeg ville udtale ligesom din kæreste.

ellers hvad med Sigurd? Eller Svend? Eller mit yndlingsnavn Viggo?

Anmeld Citér

5. marts 2017

Karina84

Jeg forstår virkelig godt dine grunde til at skulle have Helge med i navnet, men jeg ved ikke om det er min modstand mod 2 navne, eller om det er de navne i vil sætte samme med.

Men for mig bliver det 2 gange (for mig, til min smag) uheldige navne, og navne jeg ikke bryder mig om.

I stedet for kun at vælge Helge, som er lidt specielt, men med en sød historie. 

Måske er jeg farvet af min far, der har et fornavn som er meget almindeligt for hans generation, sat sammen med Ivan. Han har altid hadet det og aldrig brugt det. Jeg kan ikke huske om de havde nogle specielle grunde til at vælge det, men alle børnene skulle have et mellemnavn. 

Alternativt ville jeg sætte det sammen med et mere nutidigt, ikke nødvendigvis populært navn, hvis Helge alligevel ikke skal bruges.

Åh det blev lidt langt, og sikkert ikke noget du kan bruge til noget, da det er JER der skal elske navnet 

Anmeld Citér

5. marts 2017

Lunae

Stemmer klart for Sigfred. Det er faktisk et rigtig fint navn.

Ellers kunne andre bud være

Sigmund

Asmund

Laurits

Lau

Iwan

Erik

Asger

Anmeld Citér

5. marts 2017

Mamalou

Benedikte85 skriver:

Det ville jeg også utrolig gerne have haft, men det vil min kæreste  (desværre) ikke gå med til 

Okay Når det ikke er en mulighed, så stemmer jeg på Sigfred. Det er et sødt navn.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.