Eksperthjælp: Ammer og vil gerne være gravid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

910 visninger
2 svar
0 synes godt om
19. februar 2017

Karen Bøhrnsen

Hej Karen
Jeg skriver fordi jeg er ved og gå fuldstændig skør. Jeg har en lille på 6 mdr. Og jeg ønsker brænde at blive gravid igen. Jeg amer hende og vil forsæt med dette til hun er 2 år. Sagen er sådan at jeg efter fødslen fået min menes og har haft den 3 gange.. jeg har ikke fået den siden 19.12.16 og er utrolig bange for noget er galt med mig jeg har været til gynækolog i november mdr. 2016 hvor der blev taget celleforndringsprøve. Har herefter blødte i 14 dage.
Jjeg har taget utallige prøver men alle negative. Hvad sker der med mig? Jeg har alle symptomer på at være gravid udover ømme bryster. Ved godt at det er svære at blive gravid når man ammer.
Argh jeg ved ikke hvad jeg skal spørge, er bare total forvirret og mega bange for at der noget galt.

Karens svar

Hej med dig.

Ud fra det, du fortæller, lyder det  ikke som om der er noget galt overhovedet!

Du  kan risikere at få  ægløsning og dermed menstruation, hvis der går mere end 4 timer mellem 2 amninger mere end 1 gang i løbet af et døgn eller, hvis der går mere end 5 timer mellem 2 amninger - gælder inden for de første 6 måneder efter fødslen.

Så hvis du bare én gang har overskedet ovenstående regel, kan du gå hen og få menstruation og også regelmæssig menstruation.

Hvis du så intensiverer din amning igen, så hæmmer du igen din ægløsning og den kommer først, når der kommer længere pause mellem amningerne igen.

Så lige nu er du inde i en periode, hvor du ammer så meget, at du ikke får ægløsning og dermed ikke menstruation.

Hvis det er meget vigtigt for dig, at blive gravid og hvis du er villig til at ofre amningen eller måske bare skrue ned for den, så kan du jo gøre det. Og dermed afvente de hormonelle justeringer.

Håber, det var svar på det spørgsmål, du måske stillede ;-)

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

jordemoder, IBCLC og ammevejleder

like: facebook/jordemode.net

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

20. februar 2017

Ina hebel

Profilbillede for Ina hebel
jordemoder skriver:

Hej Karen
Jeg skriver fordi jeg er ved og gå fuldstændig skør. Jeg har en lille på 6 mdr. Og jeg ønsker brænde at blive gravid igen. Jeg amer hende og vil forsæt med dette til hun er 2 år. Sagen er sådan at jeg efter fødslen fået min menes og har haft den 3 gange.. jeg har ikke fået den siden 19.12.16 og er utrolig bange for noget er galt med mig jeg har været til gynækolog i november mdr. 2016 hvor der blev taget celleforndringsprøve. Har herefter blødte i 14 dage.
Jjeg har taget utallige prøver men alle negative. Hvad sker der med mig? Jeg har alle symptomer på at være gravid udover ømme bryster. Ved godt at det er svære at blive gravid når man ammer.
Argh jeg ved ikke hvad jeg skal spørge, er bare total forvirret og mega bange for at der noget galt.

Karens svar

Hej med dig.

Ud fra det, du fortæller, lyder det  ikke som om der er noget galt overhovedet!

Du  kan risikere at få  ægløsning og dermed menstruation, hvis der går mere end 4 timer mellem 2 amninger mere end 1 gang i løbet af et døgn eller, hvis der går mere end 5 timer mellem 2 amninger - gælder inden for de første 6 måneder efter fødslen.

Så hvis du bare én gang har overskedet ovenstående regel, kan du gå hen og få menstruation og også regelmæssig menstruation.

Hvis du så intensiverer din amning igen, så hæmmer du igen din ægløsning og den kommer først, når der kommer længere pause mellem amningerne igen.

Så lige nu er du inde i en periode, hvor du ammer så meget, at du ikke får ægløsning og dermed ikke menstruation.

Hvis det er meget vigtigt for dig, at blive gravid og hvis du er villig til at ofre amningen eller måske bare skrue ned for den, så kan du jo gøre det. Og dermed afvente de hormonelle justeringer.

Håber, det var svar på det spørgsmål, du måske stillede ;-)

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

jordemoder, IBCLC og ammevejleder

like: facebook/jordemode.net

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Hej igen Karen 

tak for dit svar. Jeg synes ikke jeg har ændret på amningen siden opstart? Synes da at det er nu hvor hun er startet på mad at der går længere tid imellem amningerne. 

Det eneste der har ændret sig udover opstart af mad er at hun bruger mig som sut om natten. Kan det måske være derfor jeg ikke mesturere mere? 

Anmeld Citér

1. marts 2017

jordemoder

Profilbillede for jordemoder

Hej igen

Ja, natamning lyder som en meget plausibel forklaring. 

Venlig hilsen

Karen Jordemoder

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+