Eksperthjælp: Flyrejser i graviditeten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

374 visninger
0 svar
0 synes godt om
19. februar 2017

Karen Bøhrnsen

Hej, jeg er lige nu gravid i uge 18 (førstegangsfødende) og påtænker at rejse til philipinerne når jeg er i uge 27-30. Jeg er dog meget i tvivl om riskoen for for tidlig fødsel, ubehag ved den lange flyvetur osv.
Indtil nu har jeg haft en fuldstændig problemfri graviditet.

Kan du hjælpe med noget rådgivning vedr risici ved flyvning og generelle anbefalinger?

Karens svar

Hejsa

Lyder spændende med rejse til Philippinerne!

Du er  ikke i øget risiko for at føde for tidligt, hvis du flyver i uge 27-30.

Lange flyveturer kan dog godt være ubehageligt for dig, fordi du sidder så meget. Hvis du har mulighed for selv at booke sæde, skal du bede om et sæde, hvor du kan strække dine ben ud.

Du skal også sørge for at lave venepumpeøvelser. Sid med korslagte ben og bøj i ankelledet 10-20 gange. Lav øvelsen med det andet ben efterfølgende. Lav gerne øvelsen én gang i timen i de timer, du ikke sover.

Støttestrømper minimerer risikoen for blodpropper i benene. Alle har en let øget risiko for blodpropper i benene ved  lange flyveture. 

De fleste flyselskaber, vil gerne have dokumentation for, hvor langt du er i graviditeten. Hvis de ikke acceptere din vandrejournal som dokumentation, kan du bede din læge, lave en attest til dig. 

Grunden til at flyselskaberne ikke vil flyve med højgravide (efter uge 32-35) er at, der i sagens natur er øget risiko for at gå i fødsel, lige som der er øget risiko for andre graviditetskomplikationer, hvilket flypersonalet ikke er uddannet til at håndtere.

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

jordemoder

like: facebook/jordemoder.net

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.