Eksperthjælp: Mindre vækst

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

260 visninger
0 svar
0 synes godt om
19. februar 2017

Karen Bøhrnsen

Hej:-) jeg er førstegangs gravid 30+3 og venter en lille dreng.. har i dag været til kontrol scanning pga forkortet livmoderhals(som var ok) men det viser sig at han kun vejer lige godt 1400 g, hvilket jeg fik afvide var for lidt.. skal derfor kontrolleres igen om 3 uger.. blodforsyning til moderkagen var ifølge scanningssygeplejersken fin og der var normal mængde fostervands..
mit spørgsmål er så hvad det kan skyldes at han ikke vokser.. ?? Og er han meget for lille?
jeg ryger ikke.. og er en høj og robust pige.

Vi har kat i hjemmet ( har altid haft kat siden jeg var barn) så er blevet en smule bekymret for om det kan skyldes toxoplasmose infektion? Har dog ingen symptomer haft...

Mvh jeanette

Karens svar

Kære Jeanette

Tak for dit indlæg

For at begynde med toxoplasmose, som er en parasit: Den har ingen indflydelse på barnets vækst inde i maven.

Og hvis du har haft kat siden barn, har du sikkert for længst fået toxoplasmose, som er ufarligt for mennesker. Kun hvis du bliver smittet i graviditeten, får dit barn en øget risiko for for øjne/hjerneskade. Hvis spørgsmålet om toxoplasmose bekymrer dig, kan du gå til egen læge, som med en blodprøve kan tjekke om du har toxoplasmose.

Mht at dit barn er en anelse mindre end andre børn, så er det bedste du kan gøre for at sikre dig, at dit barn får den næring, det skal have, at du - som du allerede antyder - lever et sundt og regelmæssigt liv: At du spiser sundt og varieret, husker at tage dine kosttilskud, undgår røg og alkohol, dyrker regelmæssigt motion og undgår stress. Der ud over skal du lytte til din krop - brug den gerne, men hvis din aktivitet medføre regelmæssige plukveer f.eks. så hold en pause, til veerne går over igen.

Dit barn er ikke faretruende for lille. Og jeg kan forestille mig, at scanningspersonalet vil være tilfreds, hvis dit barn bare følger sin kurve fra nu af.

Hvis kurven knækkes yderligere, kan det være lægerne anbefaler indlæggelse til aflastning. Og dit barn bliver så fulgt med hyppigere scanninger. Du vil også blive tjekket for andre graviditetssygdomme, som kan være skyld i at barnet tager mindre på.

MVH Karen Bøhrnsen

Jordemoder

www.jordemode.net

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.